فاصله بیشتر بین دوزهای واکسن COVID-19 ممکن است پاسخ ایمنی را افزایش دهد

واکسن کرونا

یک مطالعه جدید این اطمینان را ایجاد می کند که فاصله بیشتر بین دو دوز واکسن آسترازنکا، پاسخ ایمنی فرد را به خطر نمی اندازد. فاصله تا 45 هفته در واقع منجر به پاسخ ایمنی قوی تر در مقایسه با فاصله زمانی توصیه شده می شود. عوارض جانبی واکسن بعد از دوزهای دوم و سوم موارد کمتر و خفیف تری نسبت به دوز اول بود.

کشورهای کم درآمد و متوسط​​، مانند بنگلادش، با ازدیاد مجدد موارد COVID-19 روبرو هستند، در حالی که در همان زمان، میزان واکسن آنها به شدت محدود است. در این کشورها، ذخایر ضعیف واکسن منجر به ایجاد فاصله بیشتر از حد توصیه شده بین دوزهای اول و دوم شده است، و این موضوع نگرانی ها را در مورد پاسخ های ایمنی ناکافی افزایش می دهد.

منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند بین دوز اول و دوم واکسن آستارازنکا، یکی از واکسن های بسیار توزیع شده در سطح جهان ، 8 تا 12 هفته فاصله داشته باشد.

اما یک مطالعه جدید از دانشگاه آکسفورد انگلستان اطمینان خاطر داده است که دوز دوم واکسن حتی پس از 45 هفته فاصله بسیار موثرتر است. در حقیقت، پاسخ ایمنی داوطلبان پس از تأخیر طولانی نسبت به پاسخ پس از فاصله زمانی توصیه شده بهتر بود.  این تحقیق نشان داد که یک تأخیر طولانی ممکن است مفید باشد، در نتیجه آنتی بادی بیشتری نسبت به  SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود تولید می شود، و در نتیجه پاسخ ایمنی سلولی را افزایش می یابد.

تأثیر دوز سوم “دوز تقویت کننده”

این تحقیق همچنین نشان داد که دوز سوم واکسن اصلی بیش از 6 ماه پس از دوز دوم باعث افزایش ایمنی در برابر SARS-CoV-2 ، می شود. دوز سوم منجر به سطوح بالاتری از آنتی بادی ها شد که نسبت به دوز دوم  قادر به خنثی سازی انواع آلفا، بتا و دلتا هستند.

با این حال، محققان تأکید کردند  هنوز بر سر این موضوع که آیا مردم به دوز سوم “تقویت کننده” نیاز دارند، بحث وجود دارد.

آخرین داده های بهداشت عمومی انگلستان نشان می دهد که دو دوز واکسن آسترازنکا 92 درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان با نسخه دلتا محافظت می کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی