زنان را پس از زایمان دریابید

زایمان

چه عواملی در بروز افسردگی پس از زایمان در افراد مختلف تاثیرگذارند و می توانند موجب پیدایش تغییرات در خلق و خوی زنان شوند!

دکتر علی باغبانیان، روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به چند سوال کاربران  پاسخ داد.

به خانم‌هایی که بعد از زایمان از تغییرات خلقی رنج می‌برند، گفت: «معمولا پس از زایمان برخی از خانم‌ها دچار تغییرات خلقی می‌شوند که به دلیل ابتلا به افسردگی پس از زایمان است که به اصطلاح به آن بدخلقی پس از زایمان گفته می‌شود. بیشتر زنان پس از زایمان دچار نوعی افسردگی خفیف می‌شوند که علایم آن به صورت تغییرات خلقی مثل عصبی شدن، گوشه‌گیری، اضطراب و… تظاهر پیدا می‌کند. تا زمانی که تغییرات خلقی در فردی باعث اذیت و آزار او نشود و به دیگران هم لطمه‌ای وارد نکند، مشکلی نیست درغیر این صورت غیرطبیعی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند.»

باغبانیان همچنین به مادران بارداری که دچار سقط شده‌اند، توصیه کرد: «سقط جنین یا از دست دادن نوزاد حین زایمان یا در ماه‌های اول تولد شایع است و درک چنین مساله‌ای برای مادر بسیار دردناک است. چراکه او نمی‌تواند واقعیت را بپذیرد که جنین دیگر از بین رفته است. اغلب مادرانی که دچار سقط جنین می‌شوند، دچار علایم افسردگی شده و تمایل به انجام کارهای روزمره خود ندارند. ممکن است کم حوصله و بدخلق شوند یا تمایلی به حرف زدن نداشته باشند. در چنین شرایطی همراهی همسر و اطرافیان و رفتن به مسافرت، شادکردن محیط خانه می‌تواند در بهبود فرد موثر باشد.» این روانپزشک همچنین تاکید کرد: «شرکت در کلاس‌های ورزشی و یوگا نیز می‌تواند جنبه آرام‌بخشی داشته باشد. علاوه بر این گاهی اوقات گروهی از مادران که دچار سقط جنین شده‌اند در جمعی درخصوص مشکلی که برایشان پیش آمده صحبت و  احساساتشان را در این باره بیان می‌کنند که این مساله می‌تواند به نوعی به پذیرفتن واقعیت و بهبود فرد کمک کند. اگر اطرافیان از حضور این گروه‌ها اطلاع دارند می‌توانند مادری که دچار سقط شده را به این جمع ببرند.»

این استاد دانشگاه در نهایت هشدار داد: «عدم توجه به افسردگی زنان در این شرایط که از حالت خفیف شروع می‌شود می‌تواند به سمت مزمن شدن سوق پیدا کند و مشکلات بیشتری را گریبانگیر او کند. بنابراین مراجعه به روانپزشک می‌تواند موثر باشد چون به او کمک می‌کند که واقعیت را بپذیرد و به زندگی عادی خود بازگردد و بداند که پس از مدت زمانی که پزشک متخصص زنان و زایمان تعیین کرده، می‌تواند دوباره باردار شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی