راه هایی جهت تغيير عادت های نادرست غذایی

رژیم غذایی نادرست

يکي از اصول کاهش وزن و رژيم لاغري، تغيير عادات غلط غذايي مي باشد. آيا اين جمله براي شما آشنا نيست؟ “من بايد تغيير کنم ولي چه کنم که شکست خورده و خسته و سر در گم شده ام”، شايد شما نيز برخي مواقع اين جمله يا مشابه آن را زير لب با خود زمزمه کرده ايد. تغيير عادات غذايي اغلب اوقات کاري سخت و غير ممکن به نظر مي رسد، و اصولا ترک کردن هر عادتي سخت است.  در واقع بسياري از ما انگيزه کافي براي تغيير عادات خود را نداريم در حالي که عادات غلط رفتاري ممکن است اثرات نامطلوبي را بر سلامت فرد داشته باشند.  ما به برخي رفتارهاي غلط علاقه داريم چرا که ممکن است ما را خرسند سازند. در حالي که عادات غلط رفتاري شما بر سلامت تان اثر نامطلوب مي گذارند.

چند يا چندين روز زمان مي برد تا عادت غذايي نامطلوب تان را ريشه کن کنيد: براي شروع، يک عادت نامطلوب غذايي که دوست داريد آن را تغيير دهيد و يا حذف کنيد را انتخاب نماييد. و يا مي توانيد يک عادت غذايي سالم که دوست داريد جزيي از عادات غذايي شما گردد را انتخاب کنيد. سپس زماني را براي شروع اصلاح عادت غذايي مورد نظر براي خود در نظر بگيريد. برخي متخصصين معتقدند که براي کسب اطمينان از تغيير رفتار، حداقل در حدود 21 روز براي اصلاح يک رفتار زمان لازم است بنابر اين به روزي که براي شروع اصلاح رفتار در نظر گرفته ايد 21 روز را اضافه کنيد و آن را به عنوان نقطه نهايي اصلاح رفتار خود در نظر بگيريد و سپس به موازات اين که اصلاح مذکور را حفظ مي کنيد به سراغ اصلاح بعدي برويد. در ضمن بايد يک الزام براي خود پيدا کنيد که از برنامه 21 روزه خود پيروي خواهيد نمود(براي مثال يک جايزه براي خود در نظر بگيريد که به آن نياز داريد و…)

شروع اصلاح رفتار غلط: فرض مي کنيم روز موعود يعني اولين روز از دوره اصلاح رفتار تان فرا رسيده است و اکنون زماني است که مي خواهيد تلاش در جهت اصلاح رفتار غلط غذايي را شروع کنيد. برخي پيشنهادات مفيد به شرح زير مي باشند:

1- اهداف خود را بنويسيد: يک اثر جادويي در نوشتن کلماتي که در زندگي شما کاربرد دارند وجود دارد، لذا از نوشتن اهداف خود پرهيز نکنيد. متخصصين پيشنهاد مي کنند اهداف خود را به صورت عباراتي مثبت و با مثبت انديشي ثبت کنيد. براي مثال به جاي نوشتن(مي خواهم از شر اين بدن چاق و بدقواره و ظاهر نا مطلوب خود رها شوم) بنويسيد که(مي خواهم يک انسان لاغر و تندرست گردم)، شروع به نوشتن کنيد به موازات اين که يک هدف مثبت را ثبت مي کنيد عادت رفتاري شما نيز تغيير خواهند کرد.

2- دلايل خود براي تغيير و يا حذف عادت تان را ذکر فرماييد: نوشتن دلايل شما را مجبور خواهد کرد به اين که در مورد عادات غلط غذايي که در زندگي شما ايجاد شده اند فکر کنيد و اين که پس از اصلاح و تغيير عادات غلط غذايي، زندگي شما چگونه خواهد شد. اين راه کار به شما کمک مي کند که به عملکرد مثبت و ثمربخش تري برسيد. در نظر گرفتن و مقايسه نمودن خود با افراد همسن و سال که کيفيت زندگي بهتري دارند در ايجاد انگيزه براي تغيير رفتار غلط شما مي تواند موثر باشد.

3- الگوهاي جايگزين را پيدا کنيد: براي مثال اگر شما در حال تغيير دادن عادات غذايي تان هستيد، بايد زماني از روز که عادات غذايي شما معمولا در آن زمان، نامطلوب مي گردد را بشناسيد و يک فعاليت و الگوي جديد رفتاري را براي اين جور مواقع ابداع کنيد. خيلي از افراد چاق مثلا صبحانه را از رژيم غذايي خود حذف مي کنند بدليل آن که سبح دير به محل کار نرسند. در حالي که اگر فقط يک ربع ساعت زودتر برخيزند نظم غذايي را از صبح خواهند داشت.
يا به عنوان مثال: خيلي از افراد چاق در طي روز که مشغول کار هستند از خوردن امتناع مي نمايند ولي در ساعات عصر هيچ کنترلي براي غذاي دريافتي خود ندارند. شما مي توانيد با نظر يک متخصص تغذيه الگويي جايگزين براي اين عادت خود داشته باشيد چرا که ثابت شده است شيفت غذا از صبح به عصر حتي اگر حجم آن را افزايش ندهيد منجر به چاقي خواهد شد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی