رژیم هایی که به عوض لاغر شدن، سبب چاقی می شوند!

رژیم

برخی از افراد، سالیان متمادی است که رژیم می گیرند ولی هیچ نتیجه ای عایدشان نمی شود و حتی گاهی  چاق هم  می شوند. این اشخاص فکر می کنند که بدن انها دارای مشکل است که نمی تواند لاغر شود و فکر می کنند که زندگی آنها  فقط زمانی شاد خواهد بود که بتوانند به وزنی که  مورد نظرشان است ، برسند. این اشخاص همواره  در حال ملامت  کردن خود هستند و معمولاً یک رژیم لاغری را آغاز و سپس ترک می کنند و پس از مدتی به سوی یک روش رژیمی دیگر می روند. ولی واقعا اشکال کار کجاست  و به چه دلیل این اشخاص نمی توانند لاغر شوند؟

گاهی نتیجه نگرفتن از رژیم، نتیجه بی ارادگی و بی صبری خود ماست اما گاهی هم ایراد از ما نیست بلکه از رژیمی است که انتخاب کرده ایم. تجربه نشان می دهد که هر رژیمی که بسیار سخت گیرانه و محدود کننده باشد، برخلاف انتظار ما، می تواند به افزایش وزن منجر شود.

در بیشتر روش های کاهش وزن، مقدار مجاز غذا رو انقدر کم در نظر می گیرند تا فرد خیلی سریع وزن کم کند و تبلیغی باشد برای اون رژیم خاص و مشتری های بیشتری رو جذب کنند. اما واقعیت این است که در رژیم های سخت، استرس در بدن فرد افزایش پیدا می کند. در نتیجه، احتمال رها کردن رژیم و روی آوردن به پرخوری در فرد افزایش می یابد. همچنین، استرس باعث می شود که بدن به طور خود به خود، چربی بیشتری رو نسبت به مواقعی که استرس نداریم، در خود ذخیره کند.

کم خوری های شدید، در بعضی از افراد به صورت پرخوری شبانه ظهور پیدا می کند. یعنی فرد در طول روز لب به غذا نمی زند یا خیلی کم غذا می خورد اما شب هنگام دیگر توان مقاومت نداشته و به شدت پرخوری می کند چون بدن به شدت به انرژی نیاز دارد.

یک دلیل دیگر که منجر به شکست بعضی از رژیم های کاهش وزن می شود، این است که فرد رفتار رژیمی خودش رو به دو دسته خوب و بد تقسیم می کند. یعنی مثلاً غذاها رو به دو دسته خوب و بد تقسیم می نماید. وقتی که دقیقاً طبق برنامه کاهش وزن پیش می رویم و همه موارد رو مو به مو اجرا می کنیم، به خودمون افتخار می کنیم اما کافیست که فقط در یک مورد کوچک از برنامه عقب بیفتیم یا غذای دیگری به جز اونچه که در برنامه بوده است، بخوریم. در این صورت احساس شکست و نا امیدی کرده و گاهی انقدر سرخورده می شویم که برنامه رو به کلی رها می کنیم و به پرخوری روی می آوریم.

چرا چنین اتفاقی می افتد؟ چون فکر می کنیم که باید رژیم بسیار سفت و سختی رو از نو شروع کنیم. پس به خودمون می گوییم که قبل از شروع رژیم سخت، هر چه می خواهی و هر قدر که می خواهی بخور چون وقتی که رژیم رو دوباره شروع کنی، باید سختی و محرومیت زیادی بکشی!

و اما نکته دیگر اینکه، افرادی که رژیم های بسیار سخت می گیرند، توانایی تشخیص سیری و گرسنگی رو در خودشون از دست می دهند و نمی توانند علائم گرسنگی و سیری واقعی رو در خودشون شناسایی کنند.

وقتی که رژیم لاغری بسیار سخت می گیریم، حساس تر شده و احساس افسردگی، کسالت و اضطراب هم در ما بیشتر می شود. وقتی هم که مواردی پیش می آیند که رژیم رو رعایت نمی کنیم، این احساسات منفی در ما بیشتر شده و اعتماد به نفس خودمون رو از دست می دهیم. این امر باعث می شود که بعد از مدتی برای جبران این احساسات منفی، به سراغ غذا برویم و عنان اختیار رو از دست داده و در نوع و مقدار غذایی که می خوریم، جانب احتیاط رو رعایت نکنیم.

وقتی که رژیم سخت می گیریم، انقدر درگیر شمردن اعداد ترازو و وزن کم کردن، می شویم که دیگر در واقع زندگی نمی کنیم و از زندگی لذت نمی بریم. از دوستان خودمون و از معاشرت با مردم و اجتماع، فاصله می گیریم چون فکر می کنیم که اونها در حال قضاوت راجع به هیکل ما هستند و یا اینکه اگر با اونها معاشرت کنیم، نمی توانیم برنامه غذایی رو به درستی رعایت کنیم. تمام زندگی ما در غذا نخوردن و ورزش کردن، خلاصه می شود و دیگر هیچ! بدین ترتیب، افسردگی ما بیشتر شده و احتمال پرخوری های آتی هم در ما بیشتر می شود.

پس چه کار باید کرد؟

۱ –  علائم سیری و گرسنگی رو در بدن خودتون شناسایی کنید
به بدن خودتون اعتماد کنید. علائم گرسنگی واقعی و سیری که بدن ما مخابره می کند، روش طبیعی بدن برای دریافت کافی مواد غذایی و جلوگیری از پرخوری یا کم خوری می باشد. اگر باور نمی کنید که بدن شما بتواند چنین خدمتی به شما بکند، فقط به مدت دو تا سه روز این کار رو انجام بدهید و ببینید که چه احساسی دارید و چه نتیجه ای به دست می آید.

۲ –  تفکرات منفی رو از خودتون دور کنید و ذهن خودتون رو آزار ندهید
هر قدر که وسواس فکر کردن به رژیم رو داشته باشید، رژیم گرفتن برایتان سخت تر می شود. هر بار که جملاتی از قبیل “از هفته دیگه دوباره شروع می کنم” ، “این غذا بد است” یا “امروز حسابی خرابکاری کردم و رژیم رو شکستم” به ذهن شما خطور کرد، به خودتون یادآوری کنید که همین تفکرات و حرفها بوده اند که تا کنون مانع از موفقیت شما شده اند و نگذاشته اند که وزن کم کنید. هیچ وقت مسائل مرتبط با رژیم کاهش وزن خودتون رو به دو دسته خوب و بد یا سفید و سیاه تقسیم بندی نکنید. هیچ غذایی صد درصد خوب یا صد درصد بد نیست. هیچ لغزشی که در برنامه کاهش وزن تان پیش بیاید، تمام تلاش ها رو نقش بر آب نمی کند و به معنی پایان همه موفقیت ها نیست.

۳ –  یاد بگیرید که چه غذاهایی برای شما مناسب تر هستند
اگر یک ماده غذایی باعث سیری و رضایت یک فرد می شود، لزوماً بدین معنی نیست که برای شما هم همین خاصیت رو خواهد داشت. غذاهایی رو که باعث حس سلامتی، شادی و سیری شخص شما می شوند رو شناسایی کنید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی