با گیاهخواری از وزن خود بکاهید

گیاهخواری

بررسی تحقیقات انجام شده در ارتباط با  رژیمهای گیاهخواری،فواید رژیمهای گیاهی را در لاغری با اهمیت تر کرده است. اشخاصی که  یک رژیم غذایی گیاهی و یا وگان را دنبال می کنند، نتایج بهتری نسبت به افرادیکه رژیمهای غیرگیاهی کاهش وزن را دنبال کرده اند، بدست می آورند.محققان تایوانی پس از مرور نتایج دوازده کارآزمایی در زمینه ی رژیمهای غذایی می گویند: در واقع، افراد گیاه خوار می توانند در مدت زمان کوتاه حدود دو کیلوگرم بیشتراز وزن خود را از دست بدهند.

این یافته ها در مجله theJournal of General Internal Medicine منتشر شد.

بررسی های دکتر  Huangشامل دوازده کارآزمایی شاهد دار تصادفی بود که در آن 1151 نفر شرکت داشتند. این افراد بین نه تا 74 هفته رژیم غذایی خاصی را دنبال کرده بودند.

در این مطالعه برای اولین بار یافته های پروژه های مختلف و مستقل با هم ترکیب گردید تا نتایج حاصل از رژیم های گیاه خواری در برابر سایر رژیمها ارزیابی شود.این رژیمها شامل: رژیم غذایی اتکینز و رژیمهایی بود که توسط انجمن دیابت آمریکا یا برنامه آموزش ملی کلسترول در آمریکا توصیه شده اند.

به طور کلی، افرادی که از رژیمهای گیاهخواری تبعیت می کردند نسبت به افرادیکه رژیمهای دارای گوشت و سایر فرآورده های حیوانی را دنبال کرده بودند، بطور قابل توجهی وزن بیشتری (در حدود 2.02 کیلوگرم بیشتر) را از دست دادند. کاهش وزن گیاهخوارانی که یک رژیم غذایی وگان(صد در صد گیاهی) را دنبال کردند، بیشتر بود. در مقایسه، از وزن این افراد حدود 2.52 کیلوگرم بیشتر از افرادی که رژیمهای غیر گیاهی را دنبال کرده بودند، کاسته شد.

گیاهخوارانی که محصولات لبنی و تخم مرغ را در برنامه ی غذایی خود داشتند، حدود 1.48 کیلوگرم بیش از افرادیکه رژیمهای غذایی غیرگیاهی را دنبال کرده بودند، وزن از دست دادند. افرادیکه  رژیم های گیاهخواری با محدودیت کالری را دنبال می کردند (کالری کمتری نسبت به حالت طبیعی دریافت می کردند) وزن بیشتری را نسبت به افرادیکه هیچ یک از محدودیتهای فوق را در رژیم غذایی خود نداشتند، از دست دادند.

با توجه به  اظهارات دکتر هوانگ، مصرف فراوان غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات ممکن است نقش مهمی در کسب این نتایج مطلوب از رژیم های گیاهخواری بازی کند. محصولات غلات کامل و سبزیجات به طور کلی  دارای شاخص گلایسمیک پایین تری هستند و سبب افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف غذا نمی شوند. میوه ها غنی از فیبر، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی حفاظتی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند. محصولات تهیه شده از غلات کامل دارای فیبر محلول هستندچنین به اصطلاح  فیبرهای مفیدی سرعت خروج غذا از معده را کند کرده و هضم خوب را تضمین می کند،همچنین اجازه می دهد مواد مغذی به اندازه کافی در حالیکه غذا از روده ها عبور می کند، جذب شود.در گزارش مطالعات متعدد به کاهش وزن با مصرف فیبر اشاره شده است.

دکتر هوانگ می گوید: رژیم های گیاه خواری برای کاهش وزن موثر تر از رژیم های غذایی غیرگیاهی هستند. او می افزاید: به کارآزمایی های دراز مدت برای بررسی اثر رژیم های گیاهخواری بر کنترل وزن و کاهش خطر کاردیو- متابولیک نیاز داریم.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی