باید و نباید های پیتزا خوردن در دوران حاملگی

پیتزا خوردن

آیا خانم های باردار مجاز به خوردن پیتزا هستند و می توانند آن را میل کنند و مواد پیتزا برای آنان ضرری ندارد؟

عطر و طعم پپرونی را دوست دارید؟ ولع خوردن یک برش پیتزا پپرونی در دوران بارداری را دارید اما نگران این هستید که این موضوع مشکلی برای‌تان ایجاد می‌کند یا نه؟ آیا می‌ترسید پیتزا پپرونی به جنین شما آسیب بزند؟ پپرونی یک ادویه تندی است که معمولا در پیتزا، ساندویچ یا پاستا استفاده می‌شود. ولی آیا این موضوع می‌تواند برای مادر باردار خطرناک باشد؟ نگران نباشید. این مطلب همه چیز را درباره این خوراکی خوشمزه توضیح می‌دهد.

پپرونی چیست؟
پپرونی به‌ معنای فلفلی، نوعی سالامی تند ایتالیایی است که از گوشت گاوی که با مقادیر زیادی فلفل سیاه و قرمز مزه‌دار شده‌ تهیه می‌شود. این نوع از سوسیس که بلند، باریک و سفت بوده و در معرض هوا خشک می‌شود نیازی به پختن نداشته و می‌توان آن را بدون طبخ خورد. همچنین از این سوسیس برای طعم دادن به بسیاری از غذاهای قابل طبخ همچون پیتزای پپرونی استفاده می‌شود.  برای افزایش عطر و طعم گوشت پپرونی علاوه بر فلفل سفید و قرمز، به آن نمک، رازیانه و فلفل شیرین هم اضافه می‌کنند.

مخلفات پپرونی هم مهم است
شما می‌توانید به راحتی پیتزا پپرونی را در منوی رژیم غذایی دوران بارداری قرار دهید. با این حال قبل از انتخاب باید به آنچه روی پیتزا قرار است استفاده شود، دقت کنید. مراقب باشید که روی پیتزا از پنیر نرم و قالبی استفاده نشده باشد چون این پنیر باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت باکتریایی از جمله لیستریوز می‌شود.  در چنین شرایطی ممکن است مشکلاتی در جنین در حال رشد ایجاد شود.

فواید پپرونی در بارداری
پپرونی بخش اعظمی از کالری بدن شما را تامین می‌کند. در طول بارداری بدن شما نیاز به مقدار کافی از کالری برای انجام عملکرد حیاتی خود دارد. تنها ۲۰ درصد از کالری را پروتئین تامین کرده و ۸۰ درصد مابقی حاوی چربی پپرونی است. پپرونی حاوی مواد معدنی ضروری از جمله روی و منگنز است. روی برای افزایش فرایند تشکیل سلولهای جنین و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. یک وعده پپرونی ۵۰۰ میکروگرم منگنز به بدن شما می‌‌رساند و افزایش سطح منگنز از آسیب سلول‌ها محافظت می‌کند. مصرف پپرونی در دوران بارداری کمک می‌کند بدن ویتامین‌های مفید را بدست آورد. پپرونی مقدار قابل توجهی ویتامین B۱۲ و اسید پانتوتنیک هم به بدن می‌رساند.

مضرات پپرونی در بارداری
جدای از مزایای تغذیه‌ای چربی‌های اشباع در پپرونی می‌تواند اثرات مضری در بدن داشته باشد.
سدیم: درصد سدیم موجود در پپرونی می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به فشار خون شود. افزایش فشار خون می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ها و ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی شود.
چربی مضر: بسیاری از کالری پپرونی به دلیل محتوای چربی گوشت است. مصرف مقدار زیادی از چربی سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد. پپرونی شامل چربی‌های اشباع شده است که برای سلامت قلب مضر است. در دوران بارداری بدن شما نیاز به مواد مغذی و معدنی برای رشد مناسب جنین در حال رشد دارد. اما مصرف چربی‌های مضر میتواند شما را چاق کند و افزایش وزن بیش از حد باعث نقایص هنگام تولد میشود.
سوزش سردل: محتوای تند پپرونی میتواند باعث سوزش سر دل شود. با توجه به رشد رحم اسفنکتر معده از مری جدا میشود همین شرایط شما را بیشتر مستعد سوزش سر دل میکند و غذاهای تند و چربی مانند پپرونی می‌تواند به راحتی سوزش سردل ایجاد کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی