استویا در مقابل اسپلندا

استویا در مقابل اسپلندا

استویا در مقابل اسپلندا

استویا

استویا یک جایگزین قند طبیعی است که از برگ های گیاه Stevia rebaudiana تهیه می شود. ترکیبات شیمیایی فعال موجود در استویا، استویول گلیکوزیدها هستند که عمدتا از استویوزید و ریبائودیوزید تشکیل شده اند. حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است.

استویا نمی تواند توسط بدن تجزیه شود و بنابراین به کالری شماری شما کمکی نمی کند. استویا همچنین فاقد شاخص گلیسمی است و باعث افزایش قند خون نمی شود زیرا بدن شما برای متابولیسم آن به انسولین نیاز ندارد.

اسپلندا

Splenda یک شیرین کننده مصنوعی کم کالری است که از سوکرالوز ساخته شده است. سوکرالوز نوعی قند مصنوعی غیر قابل هضم است. این از طریق یک فرآیند شیمیایی ساخته می شود که آن را 450-650 برابر شیرین تر از شکر می کند.

اساساً با جایگزینی برخی مولکول های قند به نام هیدروکسیل با کلر بدون کالری ساخته می شود.

تفاوت بین استویا و اسپلندا چیست؟

استویا اسپلندا
اجزای شیمیایی تهیه شده از گیاه Stevia rebaudiana، stevioside و rebaudioside همراه با ترکیبات دیگری مانند اسید اسکوربیک، بتاکاروتن، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و روی ساخته شده از سوکرالوز
سطح شیرینی 200 برابر شیرین تر از شکر 450-650 برابر شیرین تر از شکر
فرم های موجود پودر، مایع، گرانول، خشک شده پودر، مایع، گرانول، خشک شده
استفاده بهینه نوشیدنی ها، دسرها، سس ها و محصولات پخته شده نوشیدنی ها
باعث افزایش قند خون می شود خیر خیر
طبیعی یا فرآوری شده طبیعی فرآوری شده
ته  مزه کمی تلخ یا شبیه شیرین بیان بدون مزه
محتوای کالری بدون کالری حاوی مقداری کالری است
اندازه یک وعده مایع: 5 قطره یا 0.2 میلی لیتر

پودر: 1 قاشق چایخوری یا 0.5 گرم

مایع: 1/16 قاشق چایخوری یا 0.25 میلی لیتر

پودر: 1 گرم یا 1 میلی لیتر

مواد مغذی در هر وعده (1 قاشق چایخوری یا 0.5 گرم) مقدار ناچیزی کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی 0.5 گرم کربوهیدرات و 0.02 میلی گرم پتاسیم

 

کدام یک را باید انتخاب کنید؟

هر دو استویا و اسپلندا به طور کلی جایگزین های قندی بی خطر و بدون کالری هستند، اما تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت آنها بر سلامتی هنوز ادامه دارد.

به طور کلی، به نظر می رسد استویای خالص شده با کمترین نگرانی های سلامتی همراه باشد. نشان داده شده است که سوکرالوز به طور بالقوه خطر التهاب را افزایش می دهد و هنگامی که برای پخت و پز استفاده می شود، مواد سرطان زا بالقوه ای به نام کلروپروپانول ایجاد می کند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که قندهای افزوده شده را به 100 کالری در روز برای زنان (6 قاشق چایخوری در روز) و 150 کالری برای مردان (9 قاشق چایخوری در روز) محدود کنید. هنگام انتخاب بین استویا و اسپلندا، بهترین کاربردهای آن را در نظر داشته باشید و در حد اعتدال از آن لذت ببرید.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی