روغني بي نظير با خواص خوراكي، درماني و آرايشي

روغن كنجد

بيش از ۷۵۰۰ سال است كه كنجد در هند مورد استفاده است و مردم چين نيز از ۵۰۰۰ سال گذشته از خواص اين دانه بهره مي برند. اين گياه مقاومت بالايي نسبت به خشكي دارد و به همين دليل براي تهيه روغن قابل بهره برداري است. كشت دانه هاي كنجد پس از اين كشورها در آمريكا و به تدريج در همه مناطق دنيا رايج شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاين؛‌ امروزه روغن كنجد كاربرد زيادي در آشپزي آسيا دارد و در چين، كره و ژاپن نيز به خاطر خواص پزشكي و درماني معروف است. در كشورهاي غربي نيز از روغن كنجد براي تهيه صابون، مارگارين و محصولات آرايشي استفاده مي شود. چين بزرگترين توليد كننده روغن كنجد است و سالانه بيش از 3 ميليون تن دانه كنجد در اين كشور كشت مي شود كه نيمي از آن براي تهيه روغن كاربرد دارد.

تركيبات موجود در روغن كنجد

دانه ها و روغن كنجد سرشار از تركيبات مفيدي هستند كه از جمله عبارتند از:

آنتي اكسيدان ها: آنتي اكسيدان ها از سلول هاي بدن در برابر آسيب راديكال هاي آزاد كه عامل پيشرفت بيماري هاي قلبي عروقي، بعضي سرطان ها و ديگر بيماري هاي مرتبط با پيري هستند، محافظت مي كنند.
ليگنام: اين تركيبات گياهي خواص آنتي اكسيداني دارد و در كاهش چربي خون و فشار خون نقش دارند.
ويتامين E
مواد معدني مانند كلسيم، فسفر، منيزيوم، منگنز، آهن، روي و مس.
ويتامين هاي B3, B2, B1 و B6
فولات يا ويتامينB9 كه در تشكيل همه سلول هاي بدن از جمله گلبول هاي قرمز نقش دارد.

كاربرد روغن كنجد

ويژگي هاي خاص روغن و دانه هاي كنجد باعث شده تا تاثير بالايي در پيشگيري از برخي بيماري هاي قلبي عروقي، بعضي سرطان ها و بي نظمي كلسترول خوب و بد داشته باشد.

آشپزي

روغن كنجد خام را مي توان در سالاد يا غذا استفاده كرد. البته مي توان دانه هاي كنجد را به شكل كامل يا پودر در انواع نان ها و شيريني ها مصرف نمود. روغن حرارت ديده كنجد طعم خاصي دارد و توصيه مي شود چند قطره از آن در انتهاي مراحل پخت غذا افزوده شود.

آرايشي

يكي از ويژگي هاي روغن كنجد اين است كه به سرعت جذب پوست مي شود و به همين دليل براي ماساژ كاربرد دارد. از جمله ديگر خواص روغن كنجد در مورد پوست و زيبايي مي توان به موارد زير اشاره كرد:

حفظ نرمي و حالت كشساني پوست به خصوص در موارد پسورياز ( نوعي بيماري پوستي ارثي) و پوست خشك
محافظت طبيعي از اپيدرم پوست در برابر پرتوهاي فرابنفش خورشيد و كلر موجود در آب استخر
تسريع بهبود جاي زخم ها و كاهش ترك هاي پوست
محافظت از پوست در برابر ميكروب هاي بيماري زا به خصوص آكنه
تقويت پوست سر كودكان، برطرف شده شپش هاي سر و كنترل تشكيل شوره هاي خشك
پيشگيري از سوختگي و قرمزي پاهاي نوزادان

همچنين شستشوي دهان با روغن كنجد به كاهش 85% باكتري هاي عامل بيماري هاي التهاب لثه كمك مي كند. ماساژ مفاصل براي تحريك انرژي اين قسمت ها مفيد است.

نگهداري از روغن كنجد

روغن كنجد را مي توان تا يك سال و نيم نگهداري كرد البته به شرط اينكه در محلي خنك، خشك، دور از نور و در ظرفي بدون منفذ براي جلوگيري از اكسيداسيون هوا باشد. دانه هاي كنجد را نيز مي توان با همين شرايط محافظت يك سال و حتي بيشتر نگهداري كرد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی