رايج‌ترين راهکارهاي کاهش وزن در گوشه و کنار جهان

کاهش وزن

در گوشه و کنار دنيا، افراد به دنبال روش‌هايي هستند که به آنها در کاهش وزن کمک کند. در برخي کشورها عادت‌هاي خاصي وجود دارد که پيروي از آنها به ما نيز مي‌تواند کمک کند وزنمان را متناسب نگه‌داريم؛ مثلا در برخي از کشورهاي اروپايي وقتي وارد رستوران مي‌شويد، روي ميزتان سوپ و آب معدني مي‌گذارند تا با خوردن آنها کمي حجم معده‌تان پر شود. برعکس، در کشوري مثل کانادا اگر آب بخواهيد، بايد سفارش بدهيد و به همين علت بيشتر افراد وسوسه مي‌شوند نوشابه‌هاي گازدار سفارش ‌دهند. شايد اگر رستوران‌دارهاي کانادايي‌ روش رستوران‌دار‌هاي اروپايي را در پيش بگيرند، به سلامت عمومي مردمشان کمک بيشتري شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت ، در این مطلب با راهکارهايي آشنا مي‌شويد که در کشورهاي مختلف دنيا رواج دارد و مردم با به کار بستن آنها به حفظ تناسب اندامشان کمک مي‌کنند.

هلندي‌ها

دوچرخه‌سواري مي‌کنند

در هلند تعداد دوچرخه‌ها از تعداد آدم‌ها بيشتر است. آمار نشان مي‌دهد تعداد هلندي‌ها 5/16ميليون نفر است در حالي که دوچرخه‌هاي آنها به 18 ميليون دستگاه مي‌رسد. 40 درصد هلندي‌ها با دوچرخه سر کار مي‌روند در حالي که در کانادا اين تعداد به 2/1درصد مي‌رسد. حتي در آمستردام چراغ راهنمايي برحسب سرعت دوچرخه‌ها تنظيم شده است. يک گردش کوتاه با دوچرخه به سوخت 500 کيلوکالري انرژي کمک مي‌کند و اگر مدت زمان يا مسافت را طولاني‌تر کنيد يا با شدت بيشتري پا بزنيد، اين مقدار به 1000 کيلوکالري هم مي‌رسد. هلندي‌ها تقريبا 34 کيلومتر در روز رکاب مي‌زنند و واضح است که نبايد چاق شوند.

فرانسوي‌ها

سر ميز غذا گپ مي‌زنند

96 درصد فرانسوي‌ها شام را کنار هم مي‌خورند و ترجيح مي‌دهند در طول غذاخوردن با هم گپ بزنند. زماني که صرف خوردن پيش‌غذا مي‌شود در روزهاي کاري در فرانسه 33 دقيقه و در آخر هفته 43 دقيقه است اما در کانادا طي 20 سال گذشته، تعداد دفعاتي که خانواده‌ها کنار هم غذا مي‌خورند، مدام در حال کاهش است. بررسي‌ها نشان داده افرادي که کنار هم و در حال گپ زدن غذا مي‌خورند، حجم کمتري از غذا را دريافت مي‌کنند و سريع‌تر سير مي‌شوند.

سوئيسي‌ها

موسلي دوست دارند

موسلي غذايي شامل جوي دوسر، ميوه و گردو است که بيش از 100 سال سر سفره سوئيسي‌‌ها سرو و به‌عنوان صبحانه يا ميان‌وعده عصر مصرف مي‌شود. اين غذا حاوي فيبرهاي محلول و نامحلول است که تا 10 درصد چربي بد خون را کاهش و حس سيري را افزايش مي‌دهد. البته انواع صنعتي اين غذا حاوي قند فراواني است که بر عکس زمينه‌ساز چاقي مي‌شود.

هندي‌ها

عاشق يوگا هستند

بيشتر افراد يوگا را به‌عنوان ورزش ضد استرس مي‌شناسند و کمتر کسي فکر مي‌کند يوگا باعث کاهش وزن مي‌شود اما بررسي‌ها نشان داده حجم توده بدني در کساني که عادت به انجام اين ورزش دارند، در مقايسه با ساير افراد پايين‌تر است. يوگا را بايد با شکم خالي انجام داد. به اين ترتيب تمرين‌هاي آن به عضله‌سازي مخصوصا در ناحيه شکم کمک مي‌کند و متابوليسم بدن را افزايش مي‌دهد. از سوي ديگر، يوگا تمرکز را بالا مي‌برد و در نتيجه فرد به حس سيري و گرسنگي خود توجه بيشتري پيدا خواهدکرد.

تايلندي‌ها

غذايشان را پر از ادويه مي‌کنند

غذاهاي تايلندي، از پرادويه‌ترين غذاهاي دنياست. گرچه مصرف زياد فلفل در غذا به افزايش سرعت سوخت و ساز بدن کمک مي‌کند اما مهم‌تر از آن، اين است که افراد غذاهاي تند را کمتر و آرام‌تر مي‌خورند. افرادي که خيلي تند غذا مي‌خورند، مثل مردم آمريکاي شمالي، متوجه حس سيري در خود نمي‌شوند و بيش از نياز بدن کالري دريافت مي‌کنند. از سوي ديگر، برخي موادغذايي خاص رژيم آسيايي‌ها مثل زنجبيل نه‌تنها به لاغري بلکه به ترشح دوپامين نيز کمک مي‌کند و باعث خوش‌خلقي مي‌شود. دارچين نيز از ديگر ادويه‌هايي است که طعم بسيار خوبي به غذاها مي‌دهد و خاصيت لاغر‌کنندگي دارد.

انگليسي‌ها

پيمانه‌هاي کوچکي دارند

از جنگ جهاني دوم به بعد، انگليسي‌ها ياد گرفته‌اند که پيمانه‌هاي کوچک‌تر استفاده کنند. غذاهاي انگليسي اغلب پرکالري و چرب است اما پيمانه‌ها و دريافت حجم اندک غذا، مانع چاقي مردم انگليس شده است.

نروژي‌ها

اهل گردش دسته‌جمعي هستند

يکي از فعاليت‌هاي مورد علاقه نروژي‌ها گردش و پياده‌روي همراه اعضاي خانواده است. زمان براي نروژي‌ها اهميت ندارد و از هر فرصتي براي تفريح و خوشگذراني در طبيعت استفاده مي‌کنند. اين در حالي است که در بسياري از کشورهاي دنيا از جمله کانادا، طي 20 سال گذشته ميزان زماني که مردم به پياده‌روي اختصاص مي‌دهند، مدام در حال کاهش است.

روس‌ها

ميوه و سبزي مي‌خورند

51 درصد روس‌ها مزرعه‌دار هستند و تقريبا اکثر‌شان وقتي را براي تفريح به کشت و کار در باغ و مزرعه اختصاص مي‌دهند. بيشتر روس‌ها ميوه و سبزي را خود پرورش مي‌دهند و به همين دليل ميزان سموم اين مواد کمتر و ارزش غذايي‌شان بالا‌تر است.

فنلاندي‌ها

اهل پياده‌روي هستند

فنلاندي‌ها علاقه زيادي به پياده‌روي طولاني‌مدت دارند. آنها کفشي سبک و ارزان در خانه دارند که مخصوص پياده‌روي است و چند روز يک بار، کوله مي‌بندند، عصا به دست مي‌گيرند و براي پياده‌روي عازم مي‌شوند. بررسي‌ها نشان داده پياده‌روي‌ طولاني تا 65 درصد سوخت و ساز را بالا مي‌برد و بهترين ورزش براي تناسب اندام است.

ايتاليايي‌ها

خانه را خنک نگه مي‌دارند

ايتاليايي‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي خريدن موادغذايي آماده، تمام مواد لازم را خود تهيه کنند مثلا به جاي استفاده از رب گوجه‌فرنگي، خودشان گوجه‌فرنگي مي‌پزند و به مقدار کمتر در غذا استفاده مي‌کنند يا به جاي روغن‌هاي صنعتي ارزان‌تر از روغن زيتون طبيعي اما به مقدار کم استفاده مي‌کنند. به همين دليل کالري غذاهاي آنها پايين اما ارزش تغذيه‌اي‌شان بالاست. در ضمن، يکي ديگر از شگردهاي ايتاليايي‌ها براي لاغر ماندن، خنک نگه‌داشتن خانه است. تحقيقات پژوهشگران دانشگاه تورين ايتاليا نشان داده کساني که در خانه‌هاي گرم‌تر زندگي مي‌کنند، چاق‌تر از کساني هستند که در خانه‌هايي با دماي 20 درجه سانتي‌گراد زندگي مي‌کنند. خنک نگه‌داشتن خانه باعث مي‌شود بدن براي گرم کردن خود انرژي بيشتري بسوزاند.

ويتنامي‌ها

به سحرخيزي عادت دارند

شايد ويتنامي‌ها سحرخيزترين مردم دنيا باشند. آنها عادت‌هاي درستي مثل ورزش‌کردن و مصرف صبحانه کامل دارند که به حفظ تناسب اندامشان کمک مي‌کند. تحقيقات انجام شده توسط محققان انگليسي نشان داده افراد سحرخير در مقايسه با کساني که تا ظهر مي‌خوابند، سالم‌ترند و چون شب‌ها سريع‌تر به رختخواب مي‌روند، هورمون‌هايشان منظم‌تر ترشح مي‌شود که اين موضوع خود در پيشگيري از چاقي موثر است.

آلماني‌ها

صبحانه مفصلي مي‌خورند

75 درصد آلماني‌ها به خوردن صبحانه کامل عادت دارند و نان، ميوه و غلات کامل جز برنامه هميشگي صبحانه‌شان است. تحقيقات پژوهشگران انگليسي نشان داده کساني که صبحانه کامل نمي‌خورند با ديدن موادغذايي پرکالري تحريک مي‌شوند اما افرادي که صبحانه کاملي مي‌خورند، ميلي به خوردن ميان‌وعده از خود نشان نمي‌دهند.

ژاپني‌ها

به خواب نيمروزي عادت دارند

ژاپني‌ها عادت دارند 20 تا 30 دقيقه در طول روز بخوابند. تحقيقات پژوهشگران دانشگاه کورنل نشان داده کم‌خوابي احتمال چاقي و اضافه وزن را بالا مي‌برد. به گفته محققان، هورمون لپتين دريافت‌کننده فرمان حس سيري از مغز و هورمون گرلين اعلام‌کننده حس گرسنگي است. در افراد کم‌خواب ميزان ترشح اين دو هورمون متعادل نيست. ميزان لپتين پايين و ميزان گرلين بالاست پس فرد کم‌خواب به جاي آنکه احساس خستگي کند، احساس گرسنگي مي‌کند به همين دليل ژاپني‌ها به جاي خوردن ميان‌وعده ترجيح مي‌دهند کمي بخوابند.

مجارها

ترشي دوست دارند

مجارها دوست دارند سبزي‌ها را به شکل ترشي خانگي و همراه با سرکه مصرف کنند. سرکه فشارخون و قندخون را پايين مي‌آورد و از تشکيل بافت چربي جلوگيري مي‌کند، اما بايد در مصرف آن اعتدال را رعايت کرد. البته ترشي‌هاي صنعتي حاوي نمک فراواني هستند که روند چاقي را تسريع مي‌کند.

لهستاني‌ها

دور هم غذا مي‌خورند

وقتي در خانه غذا مي‌خوريد، خيلي راحت مي‌توانيد انتخاب کنيد که چه بخوريد. لهستاني‌ها بيشتر اوقات در خانه و دور هم غذا مي‌خورند و فقط 5 درصد بودجه ماهانه خود را صرف غذاخوردن در رستوران مي‌کنند اما در برخي کشورها مثل کانادا، مردم حداقل 30 درصد بودجه ماهانه خود را به غذاخوردن در رستوران‌ها اختصاص مي‌دهند. اين در حالي است که در رستوران، غذاها در مقايسه با خانه چرب‌تر و ناسالم‌تر هستند و احتمال ابتلا به اضافه‌وزن را افزايش مي‌دهند.

مکزيکي‌ها

زود شام مي‌خورند

مکزيکي‌ها خيلي سريع‌تر از مردم ساير کشورها و بين ساعت 5 تا 6 عصر شام مي‌خورند. به همين دليل هرگز با شکم پر به رختخواب نمي‌روند. از سوي ديگر، چون صبح‌ها گرسنه‌اند صبحانه کاملي مي‌خورند و ناهارشان بسيار سبک است.

مالزيايي‌ها

در غذايشان زرچوبه مي‌ريزند

اين ادويه پرمصرف در جنگل‌هاي مالزي پرورش داده مي‌شود و به کاهش جذب چربي کمک مي‌کند. طبق نتايج تحقيقات انجام شده در دانشگاه توفت بوستون، زرچوبه جلوي توليد سلول‌هاي چربي را مي‌گيرد و از بروز چاقي پيشگيري مي‌کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی