در مورد فواید ید بیشتر بدانید

فواید ید

ید ، یک ماده مغذی بسیار مهم

غده تیروئید برای تولید هورمونهای تیروئیدی از ید به عنوان یك ماده معدنی ضروری استفاده می شود كه بسیاری از كاركردهای بدن از جمله رشد و نمو را كنترل می كند. از آنجا که بدن شما ید تولید نمی کند، بنابراین باید در رژیم غذایی تأمین شود. وقتی مصرف ید کم باشد، بدن نمی تواند به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید کند.  از آنجا که کمبود ید در بارداری یک مشکل جهانی است و دلیل اصلی آسیب مغزی در نوزادان است و در نوزادان به دلیل مصرف ناکافی مادران و نوزادان بوجود می آید، به یک نگرانی بهداشت جهانی تبدیل شده است. عمده تلاش های بین المللی برای کمک به کاهش مشکل، عمدتا از طریق استفاده از نمک ید دار و مکمل ها انجام می شود. تا اوایل دهه 1900، کمبود ید یک مشکل رایج در ایالات متحده بود اما با افزودن ید به نمک سفره به طور قابل توجهی بهبود یافت. کم کاری تیروئید، بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر) و افزایش وزن از دیگر مواردی است که ممکن است در اثر ید کم در رژیم غذایی ایجاد شود. بسیاری از زنان باردار در ایالات متحده همچنان به میزان کافی ید مصرف نمی کنند، به خصوص در افرادی که مصرف کم لبنیات، غذاهای دریایی و نمک یددار دارند.

با کمبود ید که به عنوان علت اصلی ناتوانی ذهنی در سراسر جهان ذکر شده است ، ید یک جز مهم برای رشد سالم مغز است. مهمترین پیامدهای مخرب در رشد مغز جنین و نوزاد زمانی است که  کمبود باعث آسیب غیرقابل برگشت مغزی شود که مادام العمر است،  آسیب مغزی، کرتینیسم، ناتوانی ذهنی دیگر خطرات کمبود ید هستند.

ید یک ماده مغذی حیاتی در طول زندگی است، خصوصاً در دوران بارداری، نوزادی و کودکی که هورمونهای تیروئید رشد مغز در حال رشد را تنظیم می کنند.

کمبود ید کمتر شدید در کودکان به صورت ضریب هوشی زیر متوسط ​​ ظاهر می شود و در بزرگسالان باعث اختلال در عملکرد مغز می شود.

در دوران کودکی، کمبود ید اغلب با گواتر در ارتباط است و همچنین با کاهش عملکرد فکری و حرکتی و همچنین افزایش خطر ADHD در کودکان ارتباط دارد.

تمام آنچه که فرد در طول زندگی به ید نیاز دارد ، یک قاشق چایخوری است، اما از آنجا که نمی توان ید را برای مدت طولانی ذخیره کرد، به طور منظم به مقادیر کم نیاز است.

توصیه های غذایی ید موسسه پزشکی IOM :

1 تا 8 سالگی: 90 میکروگرم

9 تا 13 ساله: 120 میکروگرم

14 سال به بالا: 150 میکروگرم

باردار: 220 میکروگرم

شیردهی: 290 میکروگرم

بهترین منابع ید

غنی سازی ید چیزی است که اکثر کشورها برای مصرف کافی ید دررژیم غذایی به آن اعتماد می کنند. در بیش از 70 کشور ید اضافه شده به نمک، به عنوان منبع اصلی ید عمل می کند. یک چهارم قاشق چای خوری نمک های یددار حدود 100 میکروگرم ید دارد. توجه داشته باشید که نمک مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده، که منبع اصلی نمک برای اکثر آمریکایی ها است ، به طور معمول حاوی ید نیست. اگر نمک مورد استفاده در یک غذای فرآوری شده حاوی ید باشد، در لیست مواد تشکیل دهنده آن ماده غذایی ذکر خواهد شد. روی کاهش میزان نمک مصرفی از غذاهای فرآوری شده تمرکز کنید و سدیم خود را از نمک ید دار دریافت کنید.  جلبک دریایی، ماهی آب شور و غذاهای دریایی منابع طبیعی ید در رژیم غذایی هستند. محصولات لبنی نیز در سطوح مختلف ید در رژیم غذایی تأمین می کنند. در دوران شیردهی ، ید در شیر مادر وارد می شود، بنابراین شیر مادر منبع خوبی از ید است به شرطی که مصرف ید مادر کافی باشد.

گیاهان رشد یافته در خاک غنی از ید نیز منابع خوبی هستند. با این حال ، این منبع قابل اعتمادی از ید نیست زیرا هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا محصولات خریداری شده در فروشگاه های مواد غذایی در خاک غنی از ید رشد می کند وجود ندارد.

نمک یددار معمولاً روزانه کمتر از 300 میکروگرم ید به رژیم غذایی می افزاید.

بیشتر مکمل های مولتی ویتامین مینرال حاوی 150 میکروگرم ید هستند.

حد مجاز بالای مصرف ید روزانه برای بزرگسالان که توسط IOM تعیین شده است 1100 میكروگرم است.

روند کمتر خوردن نمک، لبنیات و نان باعث نگرانی برخی از کارشناسان شده است که کمبود ید می تواند دوباره رو به افزایش باشد. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل غذاهای غنی از ید و نمک یددار باشد، کلید سلامتی است. ویتامین های قبل از تولد حاوی ید می تواند به رفع نیازهای غذایی مادران باردار و شیرده کمک کند.

امتیاز 1 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی