تصورات غلط درباره تخم‌مرغ را دور بريزيد

تخم مرغ

 پژوهش‌ها نشان داده‌اند که رژيم غذايي حاوي کلسترول، تاثير بسيار کمي روي سطح کلسترول خون بيشتر افراد دارد يا حتي بر آن بي‌تاثير است و با افزايش خطر انسداد عروق قلبي در افرادي که سالم هستند، ارتباطي ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، در سال‌هاي اخير ما شاهد صعود تخم‌مرغ به‌عنوان يکي از ستاره‌هاي تغذيه بوده‌ايم. سال‌ها بود که اين ماده غذايي به خاطر محتواي کلسترول بالايش شهرت نسبتا بدي يافته بود. تصورات سنتي اين بود که رژيم غذايي حاوي کلسترول با افزايش خطر انسداد شريان‌هاي قلبي و سکته در ارتباط است و مقدار مصرف اين ماده را کمتر از 300 ميلي‌گرم در روز توصيه کرده بودند که برابر کمتر از دو تخم‌مرغ بود، اما يافته‌هاي تازه چيزهاي ديگري را نشان مي‌دهند. اين پژوهش‌ها نشان داده‌اند که رژيم غذايي حاوي کلسترول، تاثير بسيار کمي روي سطح کلسترول خون بيشتر افراد دارد يا حتي بر آن بي‌تاثير است و با افزايش خطر انسداد عروق قلبي در افرادي که سالم هستند، ارتباطي ندارد.

درواقع غذاهاي حاوي اين ماده، کلسترول HDL توليد مي‌کند (کلسترول خوب)، باعث کاهش نسبت کلسترول LDL به کلسترول HDL مي‌شود. مطالعه‌اي مصرف روزانه دو تخم‌مرغ در طول شش هفته را ارزيابي کرده که نشان داده سطح HDL بالاتر 10 درصد افراد خطر انسداد شريان‌هاي قلبي و سکته و همچنين ديگر مشکلات سلامت را در آنها کاهش داده است.

از زماني که تخم‌مرغ‌ها حاوي آنتي‌اکسيدان، ويتامين‌ها، پروتئين‌ها، اسيدهاي چرب امگا 3 و بسياري ديگر مواد مغذي ديگر به بازار عرضه‌شده‌اند، وضعيت بهتر هم شده است. درواقع، بسياري از مواد مغذي که مصرف آنها به مردم توصيه مي‌شود، در تخم‌مرغ يافت مي‌شود براي مثال ويتامين A، ويتامين D، ويتامين E، فولات و کلسيم.

همچنين معلوم شده است که تخم‌مرغ در کاهش مقاومت به انسولين و به دنبال آن کاهش خطر ديابت کمک مي‌کند. اين ماده غذايي همچنين مقدار معيني از ويتامين‌ها و پروتئين‌ها را دارا است که براي سلامت مناسب هستند. نکته ديگر اين است که يکي از تاثيرات جالبي که در مواد غذايي ديگر کمتر وجود دارد و در تخم‌مرغ موجود است، مواد مغذي کولين، لوتئين و زآگزانتين است.

لوتئين و زآگزانتين رنگ‌دانه‌هايي (کاروتنوئيد) با خاصيت آنتي‌اکسيدان هستند. واقعيت اين است که از هزار نوع کاروتنوئيدي که در طبيعت يافت مي‌شو‌د، تنها دو نوع مي‌تواند با مقدار زياد در شبکيه چشم يافت شود که هردو آنها در تخم‌مرغ و سبزي‌ها وجود دارد که آنها لوتئين و زآگزانتين هستند. اين مولکول‌ها مي‌توانند سلول‌ها را از انرژي‌هاي زيان‌بار طول‌موج نور آبي محافظت کنند. بسياري از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اين دو ماده مي‌تواند خطر ابتلا به بسياري از امراض چشمي به‌خصوص دژنراسيون ماکولا که وابسته به سن و همچنين آب‌مرواريد را کاهش دهد.

کولين، ماده غذايي جالب ديگري است که در تخم‌مرغ يافت مي‌شود. اين ماده کارکردهاي پيچيده متعددي در بدن به‌خصوص در مغز دارد جايي که به ترکيب انتقال‌دهنده‌هاي عصبي و استيل کولين (پيام‌رسان عصبي) نياز است. کولين نياز دارد که فسفوليپيدها که يکي از اجزاي ضروري غشاي سلولي است را بسازد. از سوي ديگر اين ماده در نظم سوخت‌وساز بدن و سم‌زدايي به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم درگير است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی