آماده باش برای رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم

برای كاهش وزن رژیم های متعددی وجود دارد: رژیم شیر، رژیم سوپ، گیاهخواری، آب میوه درمانی و… تمامی این روش ها فرد را به داشتن رژیم غذایی بدون هیچ گونه فعالیت ورزشی ترغیب می كند اما واقعاً رژیم تك ماده ای و بدون ورزش امكان پذیر است.
دكتر اوژنیو دل توما متخصص تغذیه می گوید: كم كردن وزن بدون انجام ورزش یك توهم است. او معتقد است: در میان انواع روش های تغذیه ای چه برای لاغر شدن و چه برای ماندن در وضعیت مطلوب، بهترین، همان رژیم سنتی است كه مردم نواحی مدیترانه دارند. رژیمی كه بر مبنای هرم غذایی بوده و تمامی گروه های غذایی را در خود دارد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر آلزایمر، سكته مغزی و بیماری های عروق كرونر را كاهش داده و به دلیل فراوانی مواد حاوی آنتی اكسیدان به جلوگیری از پیری زودرس كمك نموده و نقش فراوانی در سلامت و زیبایی پوست ایفا می كند. مهمترین ركن در رژیم غذایی مدیترانه، عمل بر طبق هرم غذایی است. در نوع مدیترانه ای ۵۵ درصد از كالری روزانه از كربوهیدرات ها، ۲۵-۲۰ درصد از چربی و ۱۵-۱۲ درصد از پروتئین تامین می شود. مصرف هر اندازه میوه و سبزی نیز مجاز بوده و محدودیتی در خوردن آن وجود ندارد. نكته مهم دیگر این رژیم كه در برنامه غذایی مردم ایتالیا بسیار دیده می شود مصرف زیاد ماهی، حبوبات، سبزی و میوه و جایگزین نمودن روغن زیتون با دیگر روغن های مصرفی و استفاده از آویشن، رزماری، سیر، پیاز و ریحان برای طعم دار كردن غذا است.
رژیم غذایی مدیترانه بیش از آنكه لاغركننده باشد، در سلامت بدن تاثیرگذار است. در طبخ غذا به این روش تمام چربی های اضافی گوشت گرفته می شود و از لبنیات كم چرب استفاده می كنند. اسیدهای چرب و امگا۳ موجود در ماهی به عملكرد بهتر قلب و جلوگیری از تصلب شرائین و بیماری هایی نظیر افسردگی كمك می كند و وفور سبزی و میوه در آن از بروز انواع سرطان می كاهد. در لاغر شدن به سبك مدیترانه ای انجام حداقل نیم ساعت فعالیت ورزشی ضروری است. دكتر اوژنیو دل توما یك رژیم معروف دارد كه به آنهایی كه بیمار نیستند و داروی خاصی مصرف نمی كنند، توصیه می نماید تا بتوانند یك ماهه چهار كیلو از وزنشان بكاهند. رژیمی است مشابه رژیم مدیترانه ای كه چهار گروه تشكیل دهنده هرم غذایی (گروه نان و غلات، گوشت، لبنیات و میوه و سبزی ها) در آن وجود دارد. در اینجا به معرفی غذاهایی كه در یك روز از این رژیم استفاده می شود، می پردازیم. شما می توانید طبق هرم غذایی ومشابه این رژیم كه ۵۰۰ كالری كمتر از رژیم های غذایی دیگر دارد یك برنامه غذایی مناسب یك ماهه برای خودتان تهیه كنید.
صبحانه: یك لیوان شیر بدون خامه یا یك لیوان آب پرتغال+ ۴۰ گرم بیسكویت یا ۴۰ گرم نان كه از غلات كامل تهیه شده و یا ۴۰ گرم كرنفلكس+ یك عدد میوه فصل.
ناهار: ۷۰ گرم برنج یا ۷۰ گرم ماكارونی یا نان + ۱۲۰ گرم فیله مرغ یا ماهی + ۹۰ گرم حبوبات پخته + ۲۰۰ گرم سالاد میوه.از ۹۰ گرم پیتزای گوجه فرنگی نیز می توانید به جای موارد فوق استفاده كنید.
عصرانه: ۲۰۰ گرم كیوی یا گلابی+ ۴۰ گرم آناناس یا ۳۲۰ گرم هلو+ ۷۰ گرم نان و دو قاشق چای خوری عسل.
شام: ۱۲۰ گرم فیله مرغ یا ۱۲۰ گرم گوشت گوساله یا ۱۵۰ گرم سینه مرغ+ ۸۰ گرم نان سفید+ ۲۵۰ گرم سالاد كاهو. از ۲۰۰ گرم ماهی، ۷۰ گرم نان سفید و ۲۱۰ گرم سیب یا ۱۹۰ گرم آناناس هم می توانید استفاده كنید.
۹۰ گرم كالباس خشك و دو عدد تخم مرغ به همراه ۷۰ گرم آناناس یا ۸۰ گرم تن ماهی، ۱۰۰ گرم نان و ۱۹۰ گرم سالاد همچنین می تواند منوی دیگری برای شام باشد. فراموش نشود، ورزش جزء حذف ناشدنی رژیم فوق بوده و حداقل نیم ساعت پیاده روی آهسته برای رسیدن به وزن ایده آل ضروری است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی