مواد غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب

کبد چرب

بدن چربی را در بسیاری از مناطق بدن برای استفاده به عنوان انرژی و عایق بدن ذخیره می کند. کبد تا حدودی از چربی تشکیل شده است، اما اگر مقدار چربی در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است نشانه ای از بیماری کبد چرب باشد.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. همچنین ممکن است به دلیل بارداری بیماری کبد چرب داشته باشد.

بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از تولید صفرا برای سیستم گوارش و همچنین دفع سموم جلوگیری میکند. هنگامی که کبد قادر به انجام این وظایف به طور موثر نباشد، فرد را در معرض خطر مشکلات دیگر در سراسر بدن قرار می دهد.

درمان اولیه برای بیماری کبد چرب مربوط به تغییر در رژیم غذایی و ورزش است، اگرچه ممکن است بعضی از افراد برای درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

غذاها مفید در بیماری کبد چرب

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل انواع مختلفی از غذاها می شود. کاهش کالری و خوردن فیبر زیاد، غذاهای طبیعی یک نقطه شروع خوبی هستند. خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و پروتئین می تواند به بدن کمک کند تا احساس سیری داشته باشد و همچنین انرژی کامل داشته باشد.

غذاهایی که التهاب را کاهش می دهند یا به بدن کمک می کنند تا سلول خود را ترمیم کند به همان اندازه اهمیت دارند.

بعضی از مردم به دنبال برنامه رژیم خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه ای می روند. متخصص تغذیه اغلب می تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه رژیم غذایی مناسب برای سلیقه ها، علائم و وضعیت سلامتی خود داشته باشد.

علاوه بر این دستورالعمل های اساسی، غذاهای خاصی نیز وجود دارد که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد، از جمله:

سیر

سیر یکی از مهمترین اجزای رژیم های غذایی است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد. یک مطالعه در تحقیقات پیشرفته پزشکی نشان داد که مکمل های پودر سیر به کاهش وزن و چربی بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا 3

بررسی های انجام شده در یک تحقیق نشان می دهد که اسید های چرب امگا 3 در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، سطوح چربی های کبدی و میزان HDL کلسترول را بهبود می بخشد.
برای تأیید این موضوع تحقیقات بیشتری نیاز است، اما خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند. این غذاها شامل ماهی قزل آلا، ساردین، گردو، و بذر کتان می باشد.

قهوه

به گفته یک گزارش در Annals of Hepatology، قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که یک ترکیب قوی و دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. همچنین باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود. علاوه بر این ترکیب مفید، به نظر می رسد قهوه به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می کند. اضافه شدن قهوه به وعده صبحانه، ممکن است برای رژیم غذایی کبد چرب یک فرد را عالی باشد.

کلم بروکلی

خوردن انواع سبزیجات مختلف برای بیماری کبد چرب مفید است، اما بروکلی یکی از سبزیجاتی است که فرد باید در مورد رژیم غذایی به آن فکر کند.

یک مقاله در مجله تغذیه نشان داد مصرف طولانی مدت بروکلی باعث جلوگیری از افزایش چربی در کبد موش ها شده است. محققان هنوز هم باید مطالعات بیشتری در مورد انسان انجام دهند، اما این شواهد اولیه امیدوار کننده است.

چای

استفاده از چای برای اهداف دارویی تمرینی است که از هزاران سال پیش ادامه دارد. همانطور که تحقیقات اخیر در مجله جهانی گاسترواندرولوژی نشان می دهد، چای سبز به ویژه باعث کاهش میزان چربی بدن و چربی خون می شود. سطوح آنتی اکسیدان های بیشتر در چای سبز نیز ممکن است مفید باشد.

گردو

در حالی که اضافه کردن مغزها به برنامه رژیم غذایی نیز عالی هستند، گردو به خصوص در امگا 3 بسیار زیاد است. گزارش سال 2015 نشان می دهد که خوردن گردو، پیشرفت های عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد.

آووکادو

آووکادو غنی از چربی های سالم است، اما حاوی مواد مغذی ضد التهابی و فیبر محلول است که می تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.
پروتئین سویا یا آب پنیر

به گفته یک بررسی در مجله گوارش و کبد، بعضی از پروتئین ها می توانند بدن را از بیماری کبد چرب محافظت کنند.

به نظر می رسد پروتئین سویا و پنیر برای کمک به توازن اثرات مصرف کربوهیدرات ساده و کاهش میزان قند خون مفید باشد. آنها همچنین به بدن کمک می کند که توده عضلانی را حفظ کند و وزن کلی را کاهش دهد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی