در مورد احتباس مایعات در بدن چقدر می دانید؟

احتباس مایعات در بدن

آدم بسیار رایج است و به ندرت موجب نگرانی می شود. با این حال، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و نفخ ناخواسته و یا پف کردگی در بدن شود.

حقایقی در مورد آدم:

آب به طور معمول 50 تا 60 درصد وزن بدن یک فرد بالغ را تشکیل می دهد. هر آب اضافی که در بدن نگهداری شود، به عنوان “ادم” نامیده می شود.
وقتی آب در بدن زیاد شود، می تواند موجب نفخ و پف، به ویژه در شکم، پاها و سینه شود.
سطوح آب می تواند وزن فرد را به میزان 2 تا 4 پوند در یک روز تغییر دهد.
احتباس شدید آب می تواند علامت بیماری قلب یا کلیه باشد. بیشتر اوقات، موقتی است و خود به خود و یا با ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی از بین می رود.

راهکارهای رفع ادم:

راه های مختلفی وجود دارد که یک فرد می تواند ادم را به سرعت و به طور طبیعی از دست بدهد، از جمله:
1- مصرف سدیم (نمک) را کاهش دهید.
اولین قدم برای رفع ادم، جایگزینی غذاهای غنی از سدیم با غذاهای کم سدیم است.

مصرف بیش از حد سدیم یا نمک، می تواند باعث حفظ آب در بدن شود. این به این دلیل است که بدن نیاز دارد که نسبت آب به سدیم را حفظ کند تا عملکردش به درستی عمل کند، بنابراین اگر نمک بیش از حد مصرف شود، بدن آب را در خودش حفظ خواهد کرد. آخرین دستورالعمل های تغذیه ای برای آمریکایی ها مصرف کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز است و بیشتر از آن مقدار را توصیه نمی کند. نمک حاوی سدیم بسیار زیاد است، 75 درصد از سدیم مصرفی مردم در غذاهای فرآوری پنهان شده است. که این شامل پنیر، گوشت سرد، نان، وعده های یخ زده، سوپ مخلوط و تنقلات خوش طعم است. غذاهای طبیعی مانند سبزیجات، آجیل و دانه ها سدیم بسیار کمی دارند. برخی از غذاها از جمله موز، آووکادو و سبزیجات برگ سبز حتی می توانند سطح سدیم را کاهش دهند.

2- آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب می تواند ادم را کاهش دهد. دهیدراته شدن بدن می تواند باعث نگهداری آب اضافی در بدن شود به دلیل اینکه بدن این واکنش را در مقابل فقدان آب یا کمبود آب ورودی انجام می دهد. همچنین آب عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، به طوری که آب و سدیم بیش از حد از سیستم خارج می شود. بزرگسالان باید حدود 2 لیتر آب در روز بخورند. جایگزینی نوشیدنی های شیرین با آب خالص یک راه عالی برای حفظ نیازهای روزانه بدن به آب است.

3- کاهش مصرف کربوهیدرات

کربوهیدراتها همچنین باعث حفظ آب اضافی در بدن می شوند. هنگامی که ما غذاهای کربوهیدراتی مصرف میکنیم، انرژی حاصل از آن به عنوان مولکول های گلیکوژن در بدن ذخیره می شود. هر گرم گلیکوژن به3 گرم آب متصل می شود. کاهش میزان کربوهیدرات ها یک راه سریع برای استفاده از ذخیره های گلیکوژن است، به این معنی که ادم نیز کاهش می یابد. بر اساس گزارش موسسه غذا و انجمن تغذیه پزشکی، بزرگسالان نیاز به حداقل 130 گرم کربوهیدرات برای هر روز دارند. کربوهیدرات های معمولی عبارتند از نان، برنج و ماکارونی. جایگزینی برخی از منابع روزانه کربوهیدرات ها با مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ و محصولات سویا می تواند باعث کاهش ادم شود.

4- مکمل ها

ویتامین ب 6 و اکسید منیزیم می تواند درمان های طبیعی موثر برای احتباس مایعات باشند. این مکمل ها به کلیه ها کمک می کنند تا آب و سدیم اضافی را از بدن خارج کند. مطالعات نشان می دهد که این دو مکمل در از بین بردن علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS، از جمله احتباس آب، بسیار موثر هستند. آنها همچنین می توانند نفخ شکمی، تورم در پاها و حساسیت پستان را کاهش دهند.

5- ورزش

ورزش به بدن اجازه می دهد که آب اضافی را از طریق تعریق از بدن خارج کند. این باعث می شود بلافاصله پس از ورزش ادم کاهش یابد. ورزش همچنین جریان خون را تحریک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد، که می تواند تجمع آب در بدن به خصوص در پاها را کاهش دهد.
ورزش با سوزاندن ذخیره انرژی گلیکوژن باعث کاهش ادم می شود، با این حال، جایگزینی مایعات از دست رفته پس از فعالیت های جسمی برای جلوگیری از کم آبی بدن حیاتی است.

6- قرص های دیورتیک

قرص های دیورتیک که توسط دکتر تجویز می شوند می تواند احتباس خفیف مایعات را درمان کند. این قرص ها به عنوان دیورتیک ها عمل می کنند، به این معنی که آنها مدر(ادرارآور) هستند. ادرار اجازه می دهد بدن از آب اضافی و سدیم خلاص شود. مصرف طولانی مدت قرص ها توصیه نمی شود. برای جلوگیری از کمبود آب و یا کمبود مواد معدنی، همیشه باید طبق دستور دکتر مصرف شوند.
عوامل خطر
هر کس می تواند احتباس مایعات را تجربه کند، اما برخی عوامل خطر احتمال آن را افزایش می دهند. که شامل:
 بارداری
 سوء تغذیه
 شیوه زندگی بی تحرک
 کورتیکواستروئیدها
 قرص های ضد بارداری
 شرایط قلب، کبد یا کلیه

علل اصلی ادم عبارتند از:

انتخاب های غذایی: رژیم های غذایی سدیم و کربوهیدرات بالا می تواند منجر به احتباس اب شود. کمبود پتاسیم و منیزیم همچنین می تواند ادم را افزایش دهد.

چرخه قاعدگی: در زنان، تغییرات طبیعی هورمون می تواند موجب افزایش احتباس آب در هفته قبل از قاعدگی شود. گرایش به مواد غذایی شور و کربوهیدراتی نیز می تواند به احتباس آب بیشتر در این زمان منجر شود.

عدم فعالیت فیزیکی: نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی می تواند مایعات را از گردش در اطراف بدن به طور صحیح متوقف کند. این امر سبب ایجاد آب در اطراف بافت بدن می شود و منجر به تورم در اندام می شود.

بیماری قلبی یا کلیه: این می تواند جریان طبیعی خون را در اطراف بدن را مختل کند. این اختلال می تواند باعث احتباس مایعات شود، که باعث تورم و ادم شود.

داروها: احتباس آب یک عارضه جانبی بسیاری از داروها است. این شامل داروهای ضد التهاب و برخی از داروهای ضد بارداری های خوراکی است. اگر هر دارویی عوارض جانبی نگران کننده ای داشته باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

امتیاز 3.6 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی