گوشت قرمز خطربیماری قلبی را افزایش می دهد

گوشت قرمز

گوشت قرمز خطربیماری قلبی را افزایش می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که یک همبرگر روزانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد، اما نه لزوما به دلایلی که مردم اغلب فکر می کنند.

مطالعه تقریباً 4000 آمریکایی مسن‌ نشان داد افرادی که گوشت قرمز زیادی می‌خوردند در معرض خطر بیماری قلبی و سکته بودند.

اما هیچ مدرکی وجود نداشت که این ارتباط به دلیل یک مقصر سنتی باشد: افزایش سطح کلسترول بد خون.

در عوض، محققان این خطر را تا حدی در مواد خاصی که توسط میکروبیوم روده تولید می‌شود – تریلیون‌ها باکتری که در دستگاه گوارش ساکن هستند، ردیابی کردند. وقتی این باکتری ها گوشت قرمز را هضم می کنند، ماده شیمیایی به نام TMAO تولید می کنند که می تواند التهاب و لخته شدن خون را تحریک کند.

به گفته کارشناسان، برای یک فرد معمولی، این یافته به یک پیام آشنا منتهی می شود: مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنید.

یک محقق گفت: «این چیزی است که ما در مورد خوردن بیش از حد گوشت و کمبود فیبر در رژیم غذایی فکر می کردیم، تقویت می کند.

وی گفت: این یافته ها به این معنا نیست که کلسترول خون اهمیتی ندارد. آنها نتوانستند نشان دهند که کلسترول خون ارتباط بین گوشت قرمز و بیماری قلبی را توضیح می دهد. بلکه، این مطالعه “موضوع قوی‌تری” ایجاد می‌کند که باکتری‌های روده و TMAO ممکن است یکی از مسیرهایی باشند که از طریق آن گوشت قرمز به بیماری قلبی و سکته کمک می‌کند.

منگ وانگ که یکی از رهبران این مطالعه بود گفت: که وقتی صحبت از گوشت قرمز و سلامتی به میان می آید، بیشتر تحقیقات بر روی چربی اشباع شده و اثرات آن بر کلسترول خون متمرکز شده است.

اما در حالی که چربی اشباع شده می تواند  LDL کلسترول (“بد”) را افزایش دهد، اختلاف نظر وجود دارد که آیا مقادیری که مردم معمولاً مصرف می کنند در نهایت بر خطر بیماری قلبی آنها تأثیر می گذارد یا خیر.

وانگ گفت: این منطقه ای است که هنوز نیاز به مطالعه دارد.

او گفت که یافته‌های جدید از نگاهی فراتر از چربی‌های اشباع‌شده نیز پشتیبانی می‌کند: گوشت قرمز ممکن است از طریق مکانیسم‌های دیگر بیماری قلبی را تغذیه کند.

وانگ گفت که این تا حدی مهم است، زیرا اگر محققان بتوانند “چگونه” را کشف کنند، ممکن است بتوانند راه های جدیدی برای کاهش خطر بیماری قلبی و عروق خونی ایجاد کنند.

این مطالعه که شامل 3931 بزرگسال آمریکایی 65 ساله و بالاتر بود. همه عادات سلامتی و سبک زندگی خود را در طول زمان، تا 26 سال پیگیری کردند.

به طور کلی، تیم وانگ دریافتند، هرچه مردم گوشت قرمز بیشتری مصرف کنند، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در آنها بیشتر می‌شود. به طور متوسط، خطر ابتلا به هر وعده روزانه گوشت قرمز 22 درصد افزایش می یابد. این با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند وزن بدن، سیگار کشیدن، ورزش و سایر عادات غذایی بود.

هنگامی که محققان به دنبال توضیحات بالقوه بودند، دریافتند که قند خون بالاتر تا حدی باعث ارتباط بین گوشت قرمز و ناراحتی قلبی می شود – همانطور که نشانگرهای التهاب عمومی در بدن وجود دارد.

قند خون بالاتر چگونه در این ارتباط جا می گیرد؟ مشخص نیست، اما محققان حدس می زنند که آهن موجود در گوشت قرمز ممکن است یکی از دلایل آن باشد. مصرف زیاد آهن با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

توضیح سومی نیز وجود داشت: سه ماده شیمیایی تولید شده توسط باکتری های روده حدود 10 درصد از ارتباط بین گوشت قرمز و بیماری های قلبی عروقی را تشکیل می دهند.

این مواد شیمیایی شامل TMAO و دو پیش ساز برای آن بود  که همگی با تجزیه باکتری های روده از ال کارنیتین، یک ماده مغذی فراوان در گوشت قرمز، خارج می شوند.دتحقیقات قبلی نشان داده است که TMAO می تواند التهاب عروق خونی و لخته شدن خون را افزایش دهد. استادیار دانشگاه سنت لوئیس که این یافته‌ها را بررسی کرده است، می‌گوید: «این مطالعه نگاه جدیدی به «چرایی» به ما می‌دهد که چرا باید گوشت‌های قرمز و فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات اخیر اهمیت میکروبیوم روده را برای سلامت انسان نشان داده است. بنابراین جای تعجب نیست که ارتباطی با سلامت قلب نیز وجود دارد.

برای افراد، همه چیز به رژیم غذایی برمی گردد. خوشبختانه، همان عادات غذایی که دوستدار قلب در نظر گرفته می شوند، ممکن است از روده سالم نیز حمایت کنند.

سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، دانه ها و لوبیا ستاره طلایی برای سلامت قلب دارند. و آنها دومین ستاره طلایی را به دلیل سازگاری با میکروبیوم دریافت کردند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی