چگونه از شر گرفتگی عضلات پا خلاص شویم

درمان گرفتگی عضلات

چگونه از شر گرفتگی عضلات پا خلاص شویم

ماهیچه‌های پاهای شما از دسته‌هایی از الیاف تشکیل شده‌اند که به طور متناوب منقبض و منبسط می‌شوند تا حرکت ایجاد کنند. گرفتگی یک انقباض ناگهانی و غیرارادی یکی از این ماهیچه‌ها، معمولاً در ساق پا است. گرفتگی عضلات می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. آنها می توانند خفیف یا به اندازه کافی شدید باشند که شما را از خواب آرام بیدار کنند. اسپاسم ناگهانی و دردناک عضلانی در پا اسب چارلی نامیده می‌شود که در افسانه‌ها به نام بازیکن بیسبال چارلی “Hoss” رادبورن، که بنا بر گزارش‌ها در دهه 1880 از کرامپ‌های مکرر رنج می‌برد، نامگذاری شده است.

گاهی اوقات هیچ دلیل واضحی برای گرفتگی عضلات وجود ندارد. ورزش یک محرک رایج است، به خصوص بعد از اینکه برای مدت طولانی یا در گرما ورزش کرده اید. ماهیچه هایی که خسته یا کم آب هستند تحریک می شوند و احتمال گرفتگی آنها بیشتر است. کمبود الکترولیت‌هایی مانند منیزیم یا پتاسیم در رژیم غذایی شما می‌تواند منجر به گرفتگی مکرر شود و از شل شدن کامل عضلات جلوگیری می‌کند.

خطر گرفتگی در دوران بارداری افزایش می‌یابد، احتمالاً به دلیل تغییرات گردش خون و افزایش فشار روی عضلات ناشی از رشد شکم است. سن عامل دیگری است که گرفتگی عضلات در میانسالی و بعد از آن بیشتر می شود. ماهیچه های مسن تر راحت تر خسته می شوند و به طور فزاینده ای نسبت به کاهش حجم مایعات در بدن حساس می شوند. گرفتگی عضلات همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی داروهایی مانند استاتین ها باشد که برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود.

 

علائم گرفتگی عضلات

آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

درد و سفتی ناگهانی در ماهیچه، به طور معمول در ساق پا

یک توده سفت موقت یا تکان خوردن زیر پوست

 

تشخیص گرفتگی عضلات

شما باید بتوانید به تنهایی گرفتگی را درمان کنید، اما اگر گرفتگی عضلات شما شدید است، اغلب دچار آن می شوید یا علائم دیگری (مانند بی حسی یا ضعف) همراه با آنها دارید، به پزشک مراجعه کنید. به ندرت، گرفتگی عضلات می تواند نشان دهنده مشکل در ستون فقرات، رگ های خونی یا کبد باشد.

 

درمان گرفتگی عضلات

بیشتر گرفتگی ها در عرض چند دقیقه خود به خود از بین می روند. ماساژ دادن یا کشش ملایم عضله به آرامش آن کمک می کند. گرما باعث تسکین عضلات منقبض می شود. برای کمک به شل شدن عضله، از یک پد گرم کننده یا یک دستمال مرطوب گرم استفاده کنید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده، قبل و در حین ورزش مایعات فراوان بنوشید. ماهیچه ها برای انقباض و استراحت مناسب به مایع نیاز دارند. با گرم کردن ماهیچه های پای خود قبل از ورزش با کمی پیاده روی در محل یا دویدن آهسته از سفت شدن آن جلوگیری کنید. بعد از هر تمرین، عضلات پای خود را برای چند دقیقه دراز کنید. اگر در هنگام خواب گرفتگی عضلات دارید، یک سری حرکات کششی دیگر قبل از خواب انجام دهید.

امتیاز 4.4 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی