چه نوع رژیم غذایی باعث افزایش طول عمر میشود؟

افزایش طول عمر

چه نوع رژیم غذایی باعث افزایش طول عمر میشود؟

محققان صدها مطالعه را برای شناسایی رژیمی که سلامت و طول عمر انسان را بهینه می کند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که رژیم‌های غذایی کم پروتئین حیوانی و کربوهیدرات‌های پیچیده بالا که شامل دوره‌های روزه‌داری هستند، برای سلامت طولانی‌مدت و طول عمر مفید هستند.  با این حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که یافته‌های آن‌ها به سادگی پایه‌ای برای درک، درست می‌کند و در عمل، رژیم‌های غذایی باید متناسب با نیازها و شرایط فردی باشد.

در حدود سال 440 قبل از میلاد، بقراط، پزشک یونانی گفت: بگذار غذا داروی تو باشد و داروی تو غذا باشد.

اگرچه برخورد با غذا به عنوان دارو یک مفهوم بسیار بحث برانگیز است، بسیاری از مطالعات اخیر حکمت این بیانیه را نشان داده‌اند که چگونه نظارت بر مقدار، نوع و زمان‌بندی غذا برای سلامتی بسیار مهم است.

با این حال، آنچه دقیقاً رژیم غذایی مطلوب را تشکیل می دهد بحث برانگیز است. شواهد رو به رشد نشان می دهد که رژیم های غذایی بهینه ممکن است به تأثیر متقابل عوامل سلامتی از جمله سن، جنس و ژنتیک بستگی داشته باشد.

اخیراً، محققان صدها مطالعه تغذیه ای را از دیدگاه سلولی تا اپیدمیولوژیک بررسی کردند تا یک «الگوی تغذیه مخرج مشترک» برای طول عمر سالم را شناسایی کنند. آنها دریافتند که رژیم‌های غذایی شامل سطوح متوسط ​​تا زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده، مصرف پروتئین گیاهی کم اما کافی و مصرف منظم ماهی با افزایش طول عمر و سلامتی مرتبط است.

رژیم غذایی در این تحقیق به عنوان یک سبک زندگی تغذیه ای در نظر گرفته شده است و نه به عنوان یک استراتژی کاهش وزن اگرچه حفظ وزن سالم کلیدی است. تمام جنبه های رژیم غذایی با سلامتی طولانی مدت و طول عمر مرتبط است.

 

پایه و اساس رژیم غذایی طولانی مدت

این مطالعات تغذیه و رژیم غذایی را از زوایای مختلف، از مطالعات سلولی و حیوانی گرفته تا تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژیک که سبک زندگی صد ساله‌ها را بررسی می‌کرد، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند که “رژیم غذایی طول عمر” شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی پسکاتاریا (کسی که گوشت نمی خورد اما ماهی می خورد) یا گیاهخواری سرشار از حبوبات و غلات کامل

30 درصد کالری از چربی های گیاهی مانند آجیل و روغن زیتون است

یک رژیم غذایی با پروتئین کم اما کافی تا سن 65 سالگی و سپس مصرف پروتئین متوسط

قند و کربوهیدرات های تصفیه شده کم

بدون گوشت قرمز یا فرآوری شده

گوشت سفید محدود

12 ساعت غذا خوردن و 12 ساعت ناشتا بودن در روز

حدود سه دوره از یک رژیم غذایی تقلید کننده روزه داری پنج روزه در سال

محققان همچنین خاطرنشان کردند که به جای هدف قرار دادن تعداد مشخصی کالری، رژیم‌های غذایی باید با هدف حفظ BMI کمتر از 25 و حفظ سطح چربی بدن و توده بدون چربی بدن مختص جنس و سن باشد.

علاوه بر این، رژیم غذایی باید با نیازهای فردی به ویژه برای افراد بالای 65 سال  سازگار شود تا از سوءتغذیه جلوگیری شود. برای مثال، افراد بالای 65 سال ممکن است به دلیل رژیم غذایی کم پروتئین ضعیف شوند.

برای افرادی که مقاومت به انسولین یا چاقی ندارند، مصرف زیاد کربوهیدرات های پیچیده می تواند ضعف را در این گروه سنی و سایر گروه های سنی کاهش دهد، زیرا بدون افزایش انسولین و فعال کردن مسیرهای سیگنالینگ گلوکز انرژی را تامین می کند.

محققان همچنین دریافتند که روزه‌داری دوره‌ای بین ۱۸ تا ۷۰ سالگی می‌تواند مقاومت به انسولین ایجاد شده توسط رژیم غذایی پر کالری را معکوس کند و فشار خون، کلسترول تام و التهاب را تنظیم کند.

یک مطالعه اخیر از این یافته ها پشتیبانی می کند. این مطالعه نشان داد که تغییر از یک رژیم غذایی معمولی غربی به رژیم غذایی غنی از حبوبات، غلات کامل و آجیل با کاهش گوشت قرمز و فرآوری شده، اگر از سن 60 سالگی شروع شود، با 8 سال طول عمر بیشتر مرتبط است.

 

مکانیسم های زیربنایی

محققان خاطرنشان کردند که رژیم‌های غذایی شامل محدودیت کالری و پروتئین، چه در گونه‌های کوتاه‌مدت و چه در مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایش‌های بالینی بزرگ، به طور مداوم مفید هستند.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که پروتئین کم اما کافی، یا مصرف پروتئین توصیه شده با سطوح بالای مصرف حبوبات، می تواند با کاهش مصرف اسیدهای آمینه از جمله متیونین، طول عمر را افزایش دهد. متیونین با افزایش فعالیت در مسیرهای مختلف سلولی مرتبط با پیری مرتبط است.

رژیم غذایی عمدتاً گیاهی، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه نیز در مطالعات متعدد با سطوح التهاب پایین‌تر همراه بوده‌اند. از آنجایی که التهاب پایه بسیاری از بیماری ها است، ممکن است به عوامل طول عمر نیز کمک کند.

محققان به این نتیجه رسیدند که یافته های آنها پایه های محکمی برای تحقیقات آینده در مورد توصیه های تغذیه ای برای طول عمر سالم فراهم می کند.

محققان می گویند که رژیم غذایی مطلوب ممکن است به دلیل عواملی از جمله جنس، سن، ساختار ژنتیکی، و هرگونه حساسیت و عدم تحمل، مانند عدم تحمل گلوتن، متفاوت باشد. بنابراین افراد قبل از اتخاذ یک رژیم غذایی جدید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی