چرا مردان به طور قابل توجهی بیشتر از زنان وزن کم می کنند

کاهش وزن مردان

چرا مردان به طور قابل توجهی بیشتر از زنان وزن کم می کنند

یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده است که مردان و زنان مزایای متفاوتی را از مصرف یک رژیم غذایی کم کالری تجربه می کنند، به طوری که مردان احتمالاً به میزان قابل توجهی وزن بیشتری از دست می دهند.

این تحقیق که در مجله علمی Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شد، نشانگرهای سلامتی را برای بیش از 2000 فرد دارای اضافه وزن مبتلا به پیش دیابت که به مدت هشت هفته از یک رژیم غذایی کم کالری پیروی کردند، ردیابی کرد.

در مجموع، 2224 نفر (1504 زن، 720 مرد) در ویزیت پایه شرکت کردند و سال 2020، معادل 90.8 درصد، با پیروی از یک برنامه غذایی کم کالری، بازدید بعدی را تکمیل کردند.

محققان دریافتند که مردان به طور قابل توجهی بیشتر از زنان وزن بدن خود را از دست دادند، کاهش بیشتری در نمره سندرم متابولیک، شاخص دیابت، توده چربی و ضربان قلب داشتند. کاهش وزن در مردان 16 درصد بیشتر از زنان بود که به ترتیب 11.8 درصد و 10.3 درصد بود.

از سوی دیگر، زنان نسبت به مردان کاهش بیشتری در کلسترول HDL، دور باسن، توده بدن بدون چربی (یا توده بدون چربی) و فشار نبض داشتند.

محققان خاطرنشان کردند که این یافته ها از نظر بالینی مهم هستند و تغییرات مربوط به جنسیت را پس از کاهش وزن نشان می دهند.

علیرغم تعدیل تفاوت در کاهش وزن، به نظر می رسد که مردان از این مداخله بیشتر از زنان سود برده اند. نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید که آیا تفاوت‌های بین جنسیت‌ها در درازمدت باقی می‌ماند و اینکه آیا ما نیاز به طراحی مداخلات متفاوت بسته به جنسیت خواهیم داشت؟

وی افزود: «با این حال، هشت هفته رژیم غذایی کم انرژی در افراد مبتلا به پیش دیابت منجر به کاهش وزن اولیه 10 درصدی مورد نیاز برای دستیابی به بهبود متابولیک عمده در مرحله اول برنامه پیشگیری از دیابت شد».

نتایج حاکی از «تفاوت‌های ذاتی» در نحوه سازگاری مردان و زنان با کمبود انرژی در رژیم غذایی است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که تفاوت‌ها در نتیجه متابولیک بر اساس جنسیت به این دلیل رخ می‌دهد که درطول کاهش وزن، چربی‌های درون شکمی در مردان نسبت به زنان بیشتر به حرکت در میایند، و این با بهبود آشکارتری در پروفایل خطر متابولیک همراه است.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی