نکات رژیمی برای پره دیابت

در فرد مبتلا به پره دیابت، سطح قند خون زیاد می شود اما هنوز در داخل محدوده دیابت قرار نمی گیرد.
بدون درمان، به طور تخمینی 15 تا 30 درصد افرادی که پره دیابت هستند، پنج سال پس از تشخیص وارد مرحله ی دیابت می شوند.
بسیاری از طرح های پیشگیری پره دیابتی ها حول 2 فاکتور کلیدی سبک زندگی یعنی رژیم سالم و ورزش منظم هستند.
نتایج حاصل از برنامه پیشگیری از دیابت، در ایالات متحده که از سال 2001 اجرا می شود، نشان می دهد که کاهش متوسط 15 پوند در سال اول باعث کاهش 58 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا بیش از 3 سال می شود.
محققان دانشگاه جان هاپکینز همچنین دریافتند که ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش نیز به این قضیه کمک می کند.  وقتی که هر دو عامل برای رسیدن به کاهش وزن 10 درصد از کل وزن بدن در سال اول از یک طرح پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در عرض 3 سال تا 85  درصد کاهش می یابد.

رژیم غذایی پیش دیابت
چند راه مختلف برای برنامه ریزی یک رژیم غذایی برای پیش دیابت وجود دارد.  مایو کلینیک یک رژیم غذایی کم چرب، کم کالری، با فیبر بالا، که شامل بسیاری از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی و حبوبات و اجتناب از قندهای مصنوعی، قند اضافه شده، و چربی ها است، را پیشنهاد می دهد.
برای کمک به برنامه غذایی راهنما، شاخص گلیسمی (GI) یک ابزار مفید است و مواد غذایی را با سرعتی که آنها بر سطح قند خون تاثیر می گذارند رتیه بندی می کند.  برخی کربوهیدرات ها به آرامی هضم می شوند، و به تدریج قند را به جریان خون آزاد می کنند و برخی دیگر به سرعت پردازش می شوند، و باعث افزایش سریع میزان قند خون می شوند.
از آنجا که هدف برنامه های پیشگیری پره دیابت ثابت نگه داشتن سطح قند خون است، غذای با GI پایین و متوسط، پایه و اساس بسیاری از برنامه ی غذایی پره دیابتی ها می باشد.
مواد غذایی با شاخص گلایسمیک (GI) 55 یا کمتر سطح قند خون را به آرامی افزایش می دهد، در حالی که مواد غذایی با شاخص گلایسمیک (GI) 70 و بالاتر سطح قند خون بسیار سریعتر افزایش می دهد.  مواد غذایی با شاخص گلایسمیک (GI) بین 56  تا 69 به عنوان GI  متوسط، سطح قند خون را با یک سرعت متوسطی تغییر می دهد. با نگاه کردن به مواد غذایی به راحتی نمی توان میزان GI  مواد غذایی را بفهمیم، اما نکاتی برای پی بردن به GI مواد غذایی در زیر وجود دارد:
غذاهای سرشار از قند تصفیه شده یا چربی معمولا مقدار GI  بالاتری نسبت به مواد غذایی حاوی قند طبیعی و کم چرب دارند.
گندم، غلات و حبوبات کامل ارزش GI  پایین تر نسبت به نان سفید سنتی، غلات، حبوبات، برنج دارند.
سیب زمینی شیرین، بسیاری از سبزیجات، میوه ها و حبوبات دارای مقادیر GI  پایین تر از سبزیجات نشاسته ای سفید مانند سیب زمینی هستند.
اکثر میوه ها و سبزیجات رسیده، میزان شاخص گلیسمیشان (GI) بالاتر است.
محصولات کم چرب و یا چربی گرفته ارزش GI  بسیار پایین تر از کرم ها و شیر کامل دارند.
پاستاها معمولا غذایی با GI پایین هستند.
نودل های سبزیجاتی مانند اودن و ورمیشل نیز غذاهای با GI پایین هستند.
برنج بخارپز، برنج باسماتی، برنج قهوه ای ارزش GI  پایین تری نسبت به برنج دانه کوتاه دارند.
بسیاری از گونه های ماهی دارای مقادیر GI  بسیار پایین تری نسبت به گوشت خوک، مرغ و گوشت گاو دارند.

عوامل خطر پره دیابت
درست مثل دیابت، پره دیابت یک بیماری متابولیک است، بنابراین بسیاری از چیزهایی که با توانایی بدن برای سوخت و ساز، جذب، و یا ذخیره انرژی تداخل داشته باشد، می تواند این وضعیت را تحت تاثیر قرار دهد.
سطح قند خون می تواند به دلیل تولید انسولین ناکافی بیان ناقص انسولین، و یا به دلیل اینکه سلول به درستی به انسولین پاسخ نمی دهد، افزایش یابد.
نشان داده شده است که سن، وزن، و فعالیت بدنی نقش مهمی در پره دیابت بازی می کنند. کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند به طور کلی سن بالاتر از 40 دارند، غیر فعال و دارای اضافه وزن یا چاق هستند.
قومیت و فرهنگ ممکن است بر خطر ابتلا به پره دیابت تاثیر بگذارد.  کشورها و فرهنگ هایی که نرخ دیابت بالاتر دارند میزان بالاتری از پره دیابت را نیز دارند.  جزایر اقیانوس آرام و آسیای جنوبی، آفریقا، کارائیب، آسیا یا آمریکایی های آفریقایی تبار ، اسپانیا، و لاتین همه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
دیگر عوامل خطر عبارتند از:
– داشتن یک نسبت مستقیم با فرد دیابتی
– فشار خون بالا
– سطح  بالای تری گلیسیرید در گردش
– سطوح پایین کلسترول “خوب”، به عنوان لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) شناخته می شود.
– چربی شکم
– دیگر شرایط خاص، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، دیابت بارداری، و تستوسترون پایین در مردان
– بیماری قلبی

علائم هشدار دهنده ی پیش دیابت
افزایش تشنگی و تکرر ادرار نشانه سنتی این بیماری هستند.  افزایش ثابت سطح قند خون می تواند باعث خستگی بیش از حد، تمرکز کردن را سخت می کند، و منجر به تغییرات وزن غیر منتظره می شود.
تیره پوستی به نام آکانتوز نیگریکانس همچنین می توانید در نقاط مختلف بدن، از جمله گردن، آرنج، بند انگشتان، و زانو رخ دهد.  زخم روزمره همچنین می تواند در زمان بیشتری نسبت به زمان عادی التیام یابد.

طرح پیشگیری از پره دیابت
مدیریت پره دیابت اغلب طول می کشد و ترکیب مناسبی از رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن است.
برنامه ورزشی یکی از راه هایی است که مردم می توانند به وسیله آن پره دیابت را مدیریت کنند.
برنامه پیشگیری بر کاهش و ثابت نگه داشتن سطح قند خون تمرکز می کنند. چونکه ورزش و فعالیت سرعت انتشار قند به جریان خون را کند می کند و از سوی دیگر میزان قند مورد استفاده ی سلول ها را افزایش می دهد.
انجمن ورزش و علوم ورزشی استرالیا توصیه می کند که افراد مبتلا به پیش دیابت 210 دقیقه ورزش با شدت متوسط یا 125 دقیقه ورزش شدید در هر هفته انجام دهند. انجمن دیابت آمریکا (ADA)  30  دقیقه از هر شکلی از فعالیت حداقل پنج بار در هفته، ترجیحا هر روز توصیه می کنند.

امتیاز 3.7 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

یک پاسخ

  1. معاونت غذاداروبرفرآوری اقلام غذایی نظارت فرمایدوازافزودتر نمک وشرایط ازمن عارف منع کند چه غدافروش باشد چه اقلام بسته بندی کارخانه ای باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی