نوشیدن چای زنجبیل چه فوایدی دارد؟

چای زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند شوگاول و جینژرول است که ممکن است برای سلامتی فرد مفید باشد.
طبق یک بررسی در سال 2015 ، هر دو شوگاول و جینژرول دارای فعالیت ضد سرطان ، ضد میکروبی ، ضد التهاب ، آنتی اکسیدان و ضد آلرژی هستند.
در یکی از مقاله های سال 2019 آمده است که زنجبیل تازه حاوی سطوح بالاتری از جینژرول است که در زنجبیل خشک کمی کاهش می یابد. زنجبیل خشک حاوی مقادیر بیشتری شوگاول است.
نوشیدن چای زنجبیل ممکن است مفید باشد. مردم می توانند با استفاده از زنجبیل تازه یا خشک چای زنجبیل درست کنند.

تاثیر زنجبیل بر حالت تهوع و استفراغ

طبق یک بررسی در سال 2015 ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که زنجبیل به رفع حالت تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، شیمی درمانی و بیماری حرکت کمک می کند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که زنجبیل یک درمان ایمن و احتمالاً موثر برای حالت تهوع در بارداری است.  ولی، تعداد دفعات استفراغ را تحت تأثیر قرار نمی دهد.
با این حال ، مطالعه دیگری نشان می دهد که زنجبیل ممکن است اثرات سوئی در دوران بارداری داشته باشد. این اثرات ممکن است شامل واکنش های آلرژیک و اثرات ضد انعقادی یا رقیق کننده خون باشد.
افراد باردار و کسانی که تحت شیمی درمانی هستند باید برای استفاده از زنجبیل برای کنترل حالت تهوع با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنند.

اثرات زنجبیل در بهبود نفخ شکم و سوهاضمه

زنجبیل همچنین ممکن است اثرات مفیدی برای سیستم هضم داشته باشد.  به عنوان مثال، یک بررسی در سال 2019 نشان می دهد که زنجبیل ممکن است در موارد زیر اثربخش باشد:

کاهش فشار بر اسفنکتر تحتانی مری
کاهش نفخ و دلپیچه
جلوگیری از نفخ شکم و سوهاضمه

این بررسی همچنین خاطر نشان می کند که تخلیه معده در اختلال در سو هاضمه نقش دارد و زنجبیل ممکن است این روند را بهبود بخشد.

تاثیر زنجبیل در تسکین گلودرد و سرماخوردگی

یک بررسی در سال 2019 نشان می دهد که مصرف زنجبیل ممکن است  از سرماخوردگی جلوگیری کند و گلو درد را تسکین دهد
و همچنین تجمع خلط را کم میکند. طبق یک مطالعه آزمایشگاهی قدیمی تر در سال 2011، زنجبیل در مقایسه با برخی از آنتی بیوتیک ها در برابر باکتری های ایجاد کننده فارنژیت استرپتوکوکی یا گلودرد استرپتوکوکی موثرتر بود.
دانشمندان یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 بیشتر از خواص ضد ویروسی زنجبیل پشتیبانی می کنند. آنها دریافتند که زنجبیل تازه ، اما خشک نشده ، در برابر ویروس انسدادی تنفسی انسان موثر است.
برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که زنجبیل هنگامی که با عسل ترکیب شود ممکن است در برابر میکروارگانیسم ها موثرتر باشد. مردم می توانند زنجبیل تازه و عسل را به آب داغ اضافه کنند تا یک چای زنجبیل تسکین دهنده ایجاد کنند.

تاثیر زنجبیل بر بیماری کبد چرب غیر الکلی

بر اساس تحقیقات ، مقاومت به انسولین یک عامل خطر قابل توجه در بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) است.  زنجبیل چون بر گلوکز خون ، کلسترول و التهاب تأثیر می گذارد، ممکن است مفید باشد.

یک مطالعه در سال 2016 شامل 44 نفر مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف 2 گرم مکمل زنجبیل در طی 12 هفته اثرات مفیدی از جمله کاهش التهاب و بهبود مقاومت به انسولین دارد. در یک تحقیق دیگر در سال 2020، محققان 1500 میلی گرم زنجبیل را در یک کپسول به 46 نفر مبتلا به NAFLD دادند. پس از 12 هفته، آنها بهبودهایی در کلسترول ، گلوکز خون و التهاب مشاهده کردند ، اما سایر نشانگرهای بیماری ثابت ماندند. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتر برای ارزیابی تأثیر طولانی مدت لازم است. محققان نتیجه گرفتند که زنجبیل ممکن است یک گزینه درمانی مکمل برای کاهش مقاومت به انسولین، آنزیم های کبدی و التهاب در افراد مبتلا به NAFLD باشد.

زنجبیل تسکین دهنده آرتروز

خواص ضد التهابی زنجبیل همچنین می تواند برای آرتروز و آرتریت روماتوئید مفید باشد. بررسی 2018 نشان می دهد که زنجبیل باعث کاهش التهاب، درد و ناتوانی در آرتروز زانو می شود. این مطالعه همچنین نشان می دهد که زنجبیل ممکن است در افرادی که پاسخ ناکافی به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی دارند مفید باشد.

چه کسانی باید از چای زنجبیل اجتناب کنند؟

سازمان غذا و دارو (FDA) خاطرنشان كرد كه زنجبیل ماده ای است كه “به طور كلی بی خطر شناخته می شود”. با این حال، مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه پیشنهاد می کند که افراد مبتلا به بیماری سنگ صفراوی هنگام مصرف زنجبیل باید احتیاط کنند. زیرا “ممکن است جریان صفرا را افزایش دهد.” افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنند قبل از استفاده باید با پزشک مشورت کنند. به همین ترتیب، افراد باردار باید همیشه قبل از مصرف زنجبیل با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنند.
اثرات جانبی

زنجبیل ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی خفیف گوارشی ایجاد کند. این تأثیرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناراحتی شکمی
سوزش سردل
اسهال
گاز

هرکسی که داروی رقیق کننده خون مصرف می کند یا قصد جراحی دارد باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک صحبت کند.

افراد باردار و افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و مایل به استفاده از زنجبیل برای حالت تهوع هستند ، باید درباره دوزهای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی