بهترین رژیم غذایی برای دیابت حاملگی چیست؟

دیابت حاملگی

دیابت بارداری می تواند در طول بارداری موجب عوارض متعددی شود. خوشبختانه، یک زن می تواند با پیروی از رژیم سالم، این عوارض را کاهش دهد.

زنان در صورت داشتن دیابت بارداری چه غذاهایی باید بخورند؟

دیابت بارداری زمانی رخ می دهد که بدن یک زن نمی تواند در دوران بارداری انسولین را به اندازه کافی تولید کند. انسولین توسط پانکراس ساخته شده و به سلول های بدن کمک می کند تا از انرژی قند خون استفاده کنند، پس کمبود انسولین منجر به قند خون بالا می شود. همچنین سلولهای بدن او ممکن است از انسولین استفاده نکنند که این مقاومت به انسولین نامیده می شود.
مقاومت در برابر انسولین بدین معنی است که بدن برای دریافت قند خون نیاز بیشتری به انسولین دارد. اگر سطح قند خون بالا باشد و به درستی درمان نشود، ممکن است برای زن و کودکش مشکل ساز شود.

علائم دیابت حاملگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشنگی غیر معمول
تکرر ادرار
خستگی
حالت تهوع
عفونت های مکرر مثانه
تاری دید
قند در ادرار
برای کمک به کنترل سطح قند خون، میزان و نوع کربوهیدرات مصرفی مهم است.
مصرف متعادل وعده های اصلی غذایی و میان وعده های حاوی کربوهیدرات ها در طول روز می تواند به جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون کمک کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سه وعده غذایی کوچک و متوسط و دو تا چهار میان وعده در روز بخورند.
راه های دیگر برای تنظیم قند خون عبارتند از:

اجتناب از خوردن کربوهیدرات بیش از حد در یک زمان
استفاده از کربوهیدرات های پیچیده ای که دارای فیبر زیاد هستند
ترکیب کربوهیدرات با پروتئین یا چربی سالم
عدم حذف وعده های اصلی
خوردن صبحانه غنی از پروتئین و کربوهیدرات های پرفیبر
خوردن غذاهای با GI یا شاخص گلیسمی پایین

خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین یکی دیگر از عوامل مهم در رژیم غذایی دیابت است. غذای دارای GI پایین قند خون را کمتر افزایش می‌دهد، درحالیکه غذای دارای GI بالا قند خون را بیشتر افزایش می‌دهد. درحالیکه GL یا بار گلایسمیک سیستم رتبه‌بندی برای محتوای کربوهیدرات در سهم غذا براساس شاخص GI و اندازه سهم (portion size) است. بار گلایسمی در واقع سرعت جذب کربوهیدراتهای موجود در غذا را نشان می دهد.

غذاهایی با میزان بار گلیسمی پایین آهسته تر از کربوهیدرات های ساده شکسته می شود، که معمولا به عنوان مواد غذایی با GI بالا شناخته می شود.

بار گلیسمیک 10 یا کمتر به عنوان بار گلایسمی پایین در نظر گرفته می شود که برای کسانی که مبتلا به دیابت حاملگی هستند و در حال تلاش برای کنترل قند خون هستند ایده آل است.

غذاهای با بار گلیسمی پایین :

100 درصد نان و غلات سبوس دار
سبزیجات غیر نشاسته ای
برخی از سبزیجات نشاسته ای مانند نخود و هویج
بعضی از میوه ها مانند سیب، پرتقال، گریپ فروت، هلو و گلابی
لوبیا
عدس
نخود ها

تمام این غذاهای با بار گلایسمی پایین قند را به آهستگی به جریان خون رها می کنند و در نتیجه سطح قند خون در یک حالت ثابت و پایدار حفظ می شود.
خوردن پروتئین بیشتر

خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات ها، یا انتخاب کربوهیدرات هایی که پروتئین در آنها وجود دارد، به حفظ تعادل قند خون کمک می کنند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین خالص مصرف کنند مانند:

ماهی، مرغ و بوقلمون
تخم مرغ
توفو
لوبیا
آجیل
دانه
کینوا
حبوبات
چربی های اشباع نشده مصرف کنید

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم سالم هستند. نمونه هایی از چربی های اشباع نشده عبارتند از:

روغن زیتون
روغن بادام زمینی
آووکادو
اغلب آجیل ها و دانه ها
ماهی سالمون
ساردین ها
ماهی تن
دانه های چیا
غذایی که از خوردنشان اید اجتناب کرد.

اگر یک فرد از رژیم غذایی دیابت بارداری پیروی می کند ضروری است که از غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند اجتناب کند.

اجتناب از غذاهای شیرین

هنگامی که مردم غذاهای شیرین، مخصوصا آنهایی که تصفیه شده و فرایند شده هستند را مصرف می کنند، سطح قند خون افزایش می یابد. به زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای شیرین استفاده نکنند، مانند:

کیک ها
بیسکوییت
شیرینی
پودینگ ها
نوشابه
آب میوه با شکر اضافه شده
اجتناب از غذاهای بسیار نشاسته ای

غذاهای نشاسته ای دارای کربوهیدرات بالا هستند و تأثیر بیشتری بر قند خون ما دارند، بنابراین مهم است که آنها تنها در مقادیر کم خورده شوند. برخی از غذاهای بسیار نشاسته ای که بهتر است از آنها اجتناب و یا محدود شوند، شامل:
سیب زمینی سفید
نان سفید
برنج سفید
پاستا سفید

اجتناب از قندهای پنهان و کربوهیدرات ها

برخی از غذاها به وضوح منبع شکر یا کربوهیدرات نیستند، اما ممکن است حاوی سطوح ناسالم از هر دو نوع ماده غذایی باشند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

غذاهای بسیار فرایند شده
برخی از چاشنی ها، مانند سس و سس گوجه فرنگی یا کچاپ
فست فودها
الکل

شیر و میوه حاوی قندهای طبیعی هستند و می توانند در آرامش از خوردنشان لذت ببرید.

درمان

پیروی از یک رژیم سالم و ورزش منظم می تواند به کنترل قند خون و مدیریت دیابت حاملگی کمک کند. اما ممکن است این توصیه ها برای کنترل شرایط هر زن بارداری کافی نباشد. سطح قند خون به فرد بستگی دارد. برخی از زنان مبتلا به دیابت بارداری ممکن است نیاز به داروهایی نظیر متفورمین یا انسولین برای کاهش قند خون خود داشته باشند.
عوارض جانبی

اگر یک زن مبتلا به دیابت بارداری است، این خطر هم او و هم کودک او را دچار عوارض می کند.

نوزادان زنان مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر بیشتری از این موارد زیرهستند:

وزن بیش از 4.5 کیلوگرم، که باعث زایمان سخت می شود.
زود به دنیا آمدن
داشتن قند خون پایین
امکان مبتلا شد ن به دیابت نوع 2 در بزرگسالی
برای مادر، عوارض بالقوه شامل داشتن فشار خون بالا و داشتن یک نوزاد بزرگتر که به دنیا آوردن نوزاد بزرگتر می تواند خطر خونریزی بیش از حد و نیاز به سزارین را افزایش دهد.

حدود نیمی از زنان مبتلا به دیابت حاملگی مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 بعد از حاملگی هستند. مدیریت سطح قند خون در دوران بارداری خطر این اتفاق را کاهش می دهد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی