محققان راه های جدیدی برای شناسایی افراد پیش دیابتی پیدا کردند

دیابت

افراد مبتلا به دیابت با اندازه گیری  قند خونشان در طول بیماری به مقابله با بیماری خود کمک می کنند.
یک مطالعه جدید می یابد که  اندازه گیری اسیدهای چرب خون به فردی  که در معرض پیش دیابت است کمک میکند.
پیش دیابت یک بیماری است که در آن قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اگر چه  برای تشخیص دیابت نوع 2 به اندازه کافی بالا نیست. در حالی که این وضعیت به هیچ علامت یا نشانه است، محققان از دانشگاه مرکز سرطان هاوایی می گویند یافته های آنها ممکن است به پزشکان این اجازه را می دهد که به بیماران سال ها قبل از شروع این بیماری مزمن هشدار دهند.
” دکتر وی جیا، مدیر مرکز سرطان دانشگاه گفت: در حال حاضر هیچ آزمایش بالینی که به شما بگوید احتمالا به دیابت مبتلا می شوید وجود ندارد، آزمایشاتی که وجود دارند فقط میتوانند به شما بگویند،  فردی که  پیش دیابتی است  قند خون و یا سطح انسولین نسبتا بالایی دارد.
وی می گوید دانستن اینکه  فرد تا چند سال دیگر خطر ابتلا به دیابت را دارد یک کشف مهم است.  این به مردم اجازه می دهد که در طول معاینات پزشکی در آینده  این بیماری را آزمایش کنند.  پیش دیابتی ها همچنین یک فرصت برای تغییر الگوهای شیوه زندگی  که به طور بالقوه مانع از ایجاد بیماری می شود دارند.
این مطالعه در مجله EBioMedicine  منتشر شده است، این تیم ادعا می کند که اندازه گیری اسید چرب غیر اشباع می تواند خیلی قبلتر  ازاینکه بیماری توسط روشهای متعارف شناسایی شود فرد پیش دیابتی را شناسایی کند. سطوح این اسیدهای چرب می تواند 10 سال تا قبل از اینکه افراد مبتلا به دیابت شوند تغییر کند.
برای این مطالعه، جیا و تیم او یک مطالعه متابولومیک در چهار گروه مستقل بر روی مجموعا 452 شرکت کننده و با همکاری دانشمندان دانشگاه جیائو تونگ شانگهای وابسته بیمارستان مردمی شانگهای  انجام  دادند.
آنها یک مطالعه مقطعی بر روی افراد چاقی که از نظر سوخت و ساز سالم و ناسالم بودند و یک مطالعه طولی برای مشاهده ی وقوع پیش دیابت که بیش از ده سال زمان برد انجام دادند و دو مطالعه به مدت 8 هفته اثرات درمانی عمل جراحی متابولیک و یا دریافت رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات بر روی افرار را بررسی کردند.
به گفته محققان، آزمایش نشانگرها از طریق یک نمونه خون ممکن است  به پیش بینی خطر ابتلا به پیش دیابت و سندرم متابولیک که گروهی از شرایط  از جمله فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و قند بالاهستند کمک کند.
جیا توضیح می دهد که مرسوم است که اگر افراد چاق هستند در خطر پیش دیابت در نظر گرفته می شوند. با این حال، گاهی اوقات افرادی که چاق هستند هنوز هم می تواند سالم باشد.  اگر مردم بدانند که به طور خاص پیش دیابت هستند، آنها می توانند یک راه هدفمند بیشتری در درمان آن داشته باشد.
بر طبق گزارشات مرکز دیابت استرالیا داشتن اضافه وزن، به خصوص کسانی که وزن اضافی در اطراف کمردارند یک عامل خطر پیش دیابت در نظر گرفته می شود. دیگر عوامل خطر عبارتند از: عدم فعالیت فیزیکی، کلسترول خوب پایین، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی داشتن. در استرالیا گزارش شده است که دو میلیون نفر به پیش دیابت و در خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی