غذاهای غنی از پتاسیم سلامت قلب زنان را بهبود می بخشد

سلامت قلب

غذاهای غنی از پتاسیم سلامت قلب زنان را بهبود می بخشد

فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را در فرد افزایش می دهد. با مصرف گسترده غذاهای فرآوری شده، بسیاری از مردم به سختی می توانند مصرف سدیم خود را محدود کنند.

اکنون، یک مطالعه نشان داده است که برای زنان، یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم ممکن است با اثرات رژیم غذایی با سدیم بالا مبارزه کند و فشار خون را کاهش دهد. اما در مردان، رژیم غذایی غنی از پتاسیم تأثیر قابل توجهی نداشت.

بر اساس سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی عروقی (CVD) عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و هر ساله به زندگی حدود 17.9 میلیون نفر پایان می دهند.

در ایالات متحده، CVD  باعث 1 مرگ از هر 4 مرگ در مردان، و 1 مورد از هر 5 مرگ در کل جمعیت می شود. یک چهارم از کل مرگ و میرها در بریتانیا به دلیل CVD است. عوامل خطر کلیدی فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن هستند، اما رژیم غذایی نیز یکی از عوامل موثر است.

به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که رژیم غذایی سرشار از سدیم خطر فشار خون بالا را افزایش می دهد. غذاهای فرآوری شده، به ویژه غذاهای فوق فرآوری شده، اغلب حاوی مقادیر زیادی نمک هستند، بنابراین بسیاری از مردم کنترل دریافت سدیم خود را دشوار می دانند.

مطالعه‌ای در هلند که در نشریه قلب اروپایی منتشر شده است، نشان می‌دهد که زنان ممکن است با خوردن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم با اثرات سدیم مبارزه کنند و به طور بالقوه خطر ابتلا به CVD را کاهش دهند.

این مطالعه در مقیاس بزرگ تقریباً 25000 شرکت‌کننده را از مطالعه اپیک نوفولک در بریتانیا گرفت. شرکت‌کنندگان در محدوده سنی 40 تا 79 سال بودند که میانگین سنی آن‌ها 59 سال برای مردان و 58 سال برای زنان بود.

در شروع مطالعه، همه شرکت کنندگان یک پرسشنامه سبک زندگی را پر کردند. سپس محققان فشار خون آنها را اندازه گیری کردند و نمونه ادرار را جمع آوری کردند. آنها میزان دریافت سدیم و پتاسیم در رژیم غذایی را با اندازه گیری سطوح ادراری این دو ماده معدنی تخمین زدند. محققان پس از تنظیم سن، جنس و میزان مصرف سدیم، تأثیر دریافت پتاسیم را بر فشار خون تجزیه و تحلیل کردند. در زنان، آنها یک همبستگی منفی بین دریافت پتاسیم و فشار خون سیستولیک (SBP) یافتند. یعنی با افزایش مصرف پتاسیم، SBP  کاهش یافت. این تأثیر در زنانی که بیشترین میزان مصرف سدیم را داشتند، بیشتر بود. در زنانی که مصرف سدیم بالایی داشتند، هر 1 گرم افزایش پتاسیم روزانه با 2.4 میلی متر جیوه (mm/Hg) SBP کمتر مرتبط بود.

“کاهش SBP کمی بیش از 1 میلی متر بر جیوه در عمل از نظر بالینی مهم نیست. چیزی که نشان می دهد این است که مصرف سدیم به تنهایی تنها عاملی نیست که باید در هنگام پیشگیری از CVD روی آن تمرکز کنیم، و رویکردهای تغذیه شخصی کلیدی برای دستیابی به نتایج بهینه سلامت هستند.

غذاهای غنی از پتاسیم

WHO توصیه می کند که بزرگسالان باید 3510 میلی گرم پتاسیم و حداکثر 2000 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. اکثر بزرگسالان در حال حاضر مقدار زیادی سدیم و پتاسیم بسیار کمی در رژیم غذایی خود دارند. برای افزایش دریافت پتاسیم، فرد باید غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند را در رژیم غذایی خود قرار دهد.

این شامل:

موز

سیب زمینی های شیرین

میوه های خشک شده مانند کشمش، زردآلو و آلو

لوبیا، نخود و عدس

غذای دریایی

آووکادوها.

متخصصین تغذیه توصیه می کنند: که غذاهای گیاهی کامل را که به طور طبیعی سرشار از پتاسیم هستند، مانند آووکادو، حبوبات، کنگر فرنگی، چغندر و زردآلو، افزایش دهیم و غذاهای فوق فرآوری شده را که اغلب سدیم بسیار بالایی دارد، به حداقل برسانیم.

 

بیماری قلب و عروقی

محققان پس از میانگین 19.5 سال، شرکت کنندگان را با آخرین ثبت در مارس 2016 پیگیری کردند. در این مدت، 55 درصد در بیمارستان بستری شدند یا به دلیل CVD فوت کردند.

محققان به دنبال هر گونه ارتباط بین پتاسیم رژیم غذایی و حوادث قلبی عروقی، کنترل سن، جنس، شاخص توده بدن، مصرف سدیم، استفاده از داروهای کاهش دهنده چربی، سیگار، مصرف الکل، دیابت و حمله قلبی یا سکته قبلی بودند.

آنها دریافتند که در مجموع، افرادی که بالاترین میزان پتاسیم مصرفی را داشتند، 13 درصد کمتر از افرادی که کمترین میزان مصرف پتاسیم را دریافت کردند، در معرض خطرات قلبی عروقی قرار داشتند.

مصرف بالای پتاسیم خطر ابتلا در مردان را تا 7 درصد و زنان را تا 11 درصد کاهش می دهد. سدیم رژیم غذایی بر رابطه بین پتاسیم و CVD تأثیری نداشت.

“نتایج نشان می دهد که پتاسیم به حفظ سلامت قلب کمک می کند، اما زنان بیشتر از مردان سود می برند. نویسنده این مطالعه، توضیح می دهد که رابطه بین پتاسیم و حوادث قلبی عروقی بدون توجه به مصرف نمک یکسان بود، و نشان می دهد که پتاسیم راه های دیگری برای محافظت از قلب در کنار افزایش دفع سدیم دارد.

 

راه دیگری برای محافظت از سلامت قلب و عروق؟

اگرچه دریافت پتاسیم بیشتر در زنانی که رژیم غذایی پر سدیم داشتند بیشترین تأثیر را داشت، توصیه فعلی محدود کردن مصرف سدیم است.

کاهش مصرف سدیم به تنهایی اجازه رژیمی را نمی‌دهد که سلامتی را بهبود می‌بخشد، فقط سعی می‌کند با حذف یک جزء از غذا که بسیار کاهش‌دهنده است، خطر را کاهش دهد.»

وی خاطرنشان کرد: برنامه کاهش نمک در بریتانیا که تقریباً 20 سال پیش آغاز شد به کاهش محتوای نمک در غذاهای فرآوری شده کمک کرد، اما شیوع CVD شواهد کمی از تغییر نشان داده است – کاهش مصرف سدیم گلوله جادویی در مبارزه با CVD نیست.

بنابراین، شاید  به ویژه برای زنان  افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم می تواند راهی موثر برای محافظت از سلامت قلب و عروق باشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی