علت افزایش ماده سمی در شیرخام

شیر

 درپی اعلام رییس سازمان دامپزشکی مبنی بر بالاتر بودن میزان ماده سمی “مایکو‌توکسین” در برخی از نمونه‌های شیرخام آزمایش شده در کشور براساس استاندارد‌های اروپا، مدیرعامل اتحادیه دامداران استفاده از خوراک فاسد برای دام‌ را عامل افزایش این ماده در شیرخام عنوان کرد.

مهدی خلج درباره‌ وضعیت سلامت شیر خام تولید‌شده در کشور در قالب طرح پایش سلامت محصولات دامی به ایسنا گفته بود که میزان مجازی که در کدکس غذایی برای “مایکوتوکسین” مشخص شده 500 نانوگرم در هر لیتر شیر است که البته طبق استاندارد‌های اروپا این میزان باید 50 نانوگرم در هر لیتر باشد.

به گفته وی اگر در پایش سلامت شیر خام تولید شده در کشور، کدکس غذای بین‌المللی را معیار قرار دهیم، این ماده کمتر از حداکثر مجاز تعیین شده است اما از استانداردهای اتحادیه اروپا کمی پایین‌تر هستیم.

در این زمینه سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت:‌ بالا بودن “مایکوتوکسین” در برخی از نمونه‌های ارزیابی‌شده شیر خام، به دلیل استفاده از خوراک‌ کپک‌زده حاوی “آفلاتوکسین” است که در آزمایش‌های انجام شده مورد پایش قرار گرفته است.

وی گفت: “مایکوتوکسین” یک نوع سمی است که ممکن است در هر ماده غذایی فاسد شده‌ای وجود داشته باشد که عمدتا به دلیل مسائل و مشکلات نگهداری است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران عمدتا در تولید شیر خام در واحدهای صنعتی و سنتی کشور دقت‌های لازم صورت می‌گیرد اما ممکن است در یک یا چند واحد تولیدی دامی از خوراک کپک زده استفاده و باعث افزایش این ماده در محصول نهایی شده باشد.

سلطانی درباره‌ وضعیت تولید گوشت قرمز نیز اظهار کرد: تاکنون درباره گوشت قرمز نتایجی استخراج نشده است، چرا که تولید این محصول تحت نظارت کامل سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و تا ناظران این سازمان تایید نکنند و روی لاشه‌ها مهر تایید حک نشود، گوشت قرمز تولید شده اجازه ورود به بازار را ندارد.

وی توصیه کرد: دامداران از خوراک مورد تایید سازمان دامپزشکی استفاده کنند و موارد استاندارد‌های بهداشتی را رعایت کنند تا دچار چنین مشکلاتی نشوند، چرا که دام‌های یک تولید‌کننده همه سرمایه و ثروت او محسوب می‌شود و باید در راستای حفظ سلامت و بهداشت گله‌های مولد خود نهایت تلاش را داشته باشد.

گرچه یافتن ردپای مواد آلاینده در محصولات و فرآورده‌های خام دامی نشان‌دهنده آلوده بودن همه تولیدات کشور نیست اما حفظ سلامت محصولات و فرآورده‌های خام دامی که تامین کننده سلامت و بهداشت جامعه است باید جدی‌تر مدنظر قرار گیرد و تولید‌کنندگان نیز باید در رعایت هشدارها و استاندارد‌های بهداشتی اعلام شده از سوی دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان دامپزشکی نهایت دقت‌نظر را داشته باشند تا بتوان آلایندگی‌های موجود در برخی از تولیدات دام و طیور کشور را در حداقل ممکن مطابق با استاندارد‌های جهانی کنترل کرد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی