رژیم HCG و تخمدان پلی کیستیک

رژیم HCG

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS نوعی بیماری است که به دلیل تخمک گذاری کم، کاهش تولید پروژسترون، مقاومت به انسولین و تخمدان های کیستیک باعث ناباروری در زنان می شود. همه زنان مبتلا به PCOS از همه این خصوصیات با هم برخوردار نیستند. زنان مبتلا به PCOS اغلب با آکنه، موهای زائد، قاعدگی نامنظم و چاقی دست و پنجه نرم می کنند.  اضافه وزن ممکن است به علائم PCOS کمک کند، از جمله مقاومت به انسولین، که وقتی بدن باید انسولین بیشتری ترشح کند تا گلوکز خون را به سلول ها ترشح کند، رخ می دهد. کاهش وزن سالم، از طریق رژیم غذایی اصولی و ورزش، ممکن است بر علائم PCOS تأثیر مثبت بگذارد، اما رژیم های ناگهانی و غیراصولی سود چندانی ندارند.

رژیم HCG
رژیم HCG یک برنامه کاهش وزن است که با آن تا 13.5  کیوگرم در ماه میتوانید وزن کم کنید.  رژیم HCG باعث کاهش کالری روزانه می شود و فقط به 500 کالری در روز می رسد،  این رژیم همراه با تزریق یا دوز خوراکی هورمون HCG  است. با دریافت 500 کالری در روز ممکن است دچار گرسنگی ، سردرد و تحریک پذیری، سنگ کیسه صفرا و بزرگ شدن سینه مردان شوید که  مصرف HCG ممکن است به این عوارض کمک کند.  کاهش سریع وزن از طریق رژیم HCGمی تواند برای درمان PCOS در زنان دارای اضافه وزن مفید باشد، با این حال، این رژیم لزوما منجر به کاهش وزن در طولانی مدت نمی شود و در نهایت ممکن است خطرات سلامتی ایجاد کند.

هورمون HCG
گنادوتروپین جفتی  یا همان hCG، نوعی هورمون است که به طور معمول در اوایل بارداری توسط جفت تولید می شود.  HCG همچنین برای درمان ناباروری در بین برخی از زنانی که مشکل تخمک گذاری دارند، استفاده می شود.  این ماده برای تحریک فولیکول تخمدان برای آزاد سازی تخمک کار می کند، که اگر بارور شود، می تواند منجر به بارداری شود.  برای زنانی که از PCOS رنج می برند و در تخمک گذاری مشکل دارند، مصرف hCG از طریق رژیم hCG می تواند بدن را به تخمک گذاری تحریک کند.

کاهش وزن
زنانی که مبتلا به PCOS هستند و دارای اضافه وزن هستند با کاهش وزن ممکن است علائم را کاهش دهند.  طبق دانشگاه مارشال، برای برخی از زنان، کاهش وزن ممکن است بر روی هورمون های بدن تأثیر بگذارد و به طور قابل توجهی علائم PCOS را هنگام بازگشت به وزن طبیعی کاهش دهد.  با کاهش وزن ، زنانی که اضافه وزن دارند و از PCOS رنج می برند ممکن است دوره های قاعدگی منظمی داشته باشند و بهبود باروری داشته باشند.

اگرچه ممکن است با رژیم hCG وزن کم کنید، که می تواند به علائم PCOS کمک کند، اما ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی را نیز تجربه کنید.  مصرف hCG از طریق این روش می تواند باعث سردرد، گرفتگی پا، کم پشتی مو یا لخته شدن خون و شود. علاوه بر این، خوردن فقط 500 کالری در روز مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین نمی کند و در نهایت برای جلوگیری از سو تغذیه باید غذای بیشتری بخورید.  طبق “اخبار ایالات متحده و گزارش جهانی” ، استفاده طولانی مدت از رژیم hCG می تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت ها یا از بین رفتن استخوان و عضلات شود زیرا کالری کمی دارد.  خطرات مرتبط با این نوع رژیم غذایی ممکن است بیش از مزایای کاهش وزن باشد.

پروتکل عمومی
نسخه اصلی دکتر سیمئونز، تحت عنوان “پوند و اینچ”، پروتکل رژیم غذایی HCG را به طور مفصل توصیف می کند.  دو مولفه مهم از پروتکل وجود دارد.  اول اینکه، این رژیم در مجموع 500 کالری را فقط در طول دو وعده غذای جامد برای ناهار و شام می طلبد.  دوم، پروتکل روزانه خواستار تزریق HCG به میزان 125 iu است.  رژیم های غذایی مجاز نیستند بیش از 40 روز در این پروتکل بمانند.  آب ، چای و قهوه به مقدار نامحدود در این رژیم مجاز است.

برنامه غذایی برای پروتکل رژیم غذایی HCG به راحتی قابل درک است.  صبحانه فقط شامل چای یا قهوه بدون شکر است اما اختیاری است. در پروتکل Simeons دقیقاً یک وعده غذایی یکسان را برای ناهار و شام مصرف می کنید. وعده غذایی شامل 100 گرم گوشت بدون چربی مانند گوشت گوساله، گوشت گاو، سینه مرغ، ماهی سفید یا صدف با حذف تمام چربی های قابل مشاهد، یک نوع سبزیجات همراه با وعده غذایی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، رازیانه، پیاز،  خیار، مارچوبه ، کرفس، تربچه، کلم یا چغندر برگی سویسی و انواع خانواده کاهو و یک تکه نان و یک عدد سیب ، پرتقال، نصف گریپ فروت، 2 عدد آلو، نیمی از هلو، نصف یک فنجان برگه زردآلو یا نصف فنجان گیلاس یا یک مشت توت فرنگی است. این وعده غذایی در کل 250 کالری است و دو بار خورده می شود.

مصرف میوه در فاز های مختلف رژیم HCG  

فاز 1 به مدت 3 تا 7 روز طول می کشد و شامل خوردن مقدار زیادی غذای پرچرب است، به این منظور که ولع مصرف را برطرف کرده و به بدن خود بگویید که به حالت گرسنگی نرود.  هیچ میوه ای در این مرحله وجود ندارد.
فاز 2 طی 23 تا 40 روز آینده ادامه دارد و فقط شامل سیب ، پرتقال ، توت فرنگی و گریپ فروت است.  با توجه به این توصیه دقیق، دیگر انواع میوه ها از جمله هلو، گلابی، هندوانه، پاپایا انواع دیگر را نمی توانید مصرف کنید.
مرحله 3 پس از اتمام مرحله دوم به مدت سه هفته ادامه دارد. در طی این مرحله، می توانید غذای خود را به گونه ای مصرف کنید که شامل هر نوع غذایی به غیر از نشاسته و قندها باشد. در این مرحله از میوه های حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات از جمله انبه ، گیاه چمن ، موز و میوه خشک و همچنین میوه های حاوی قند زیاد مانند کنسرو میوه و آب میوه خودداری کنید.

نکات  و مراحل مهم در رژیم HCG

مرحله 1
قبل از شروع رژیم HCG تا جایی که می توانید دو تا پنج روز غذا بخورید. این مرحله بارگیری کالری است. هدف این است که ذخیره چربی هایی ایجاد کنید که بدن شما در حالت محدود کردن کالری برای دریافت انرژی از آنها استفاده خواهد کرد.

گام 2
روزانه HCG خود را مصرف کنید. به گفته سیمئونز، این هورمون همچنین به عنوان مهار کننده اشتها عمل می کند. هرگونه وقفه در تزریقات احتمالاً احساس گرسنگی را ایجاد می کند. سیمئونز در کتاب خود ، “پوند و اینچ” می نویسد که بیماران با دریافت HCG  علی رغم کاهش شدید مصرف مواد غذایی، هرگز احساس گرسنگی نمی کنند.

مرحله 3

رژیم توصیه شده را دنبال کنید. فقط دو نوع غذا ممنوع است: شکر و نشاسته. اگر قبل از شروع پروتکل HCG رژیم غذایی شما سرشار از قند بوده باشد، انتظار می رود که هوس زیادی را در طول رژیم تجربه کنید. اگر در برابر خواسته هایتان مقاومت کنید، در نهایت اجتناب از قند آسانتر می شود.

مرحله 4
وعده های غذایی خود را با گیاهان شیرین و خوش طعم مانند میخک، هل و گشنیز طعم دار کنید. در حالی که نمی توانید از کره یا روغن در رژیم hCG استفاده کنید، می توانید با چند چاشنی مجاز از جمله نمک ، فلفل ، مرزنجوش ، آویشن ، پودر خردل و ریحان به غذا طعم دهید.  سرکه و سیر نیز مجاز است. این ادویه ها و چاشنی ها در  رژیم HCG مجاز هستند و می توانند احساس محرومیت کلی را از بین ببرند.

مرحله 5
تا حد امکان ورزش کنید. در حالی که رژیم 500 کالری دارید ممکن است انرژی زیادی نداشته باشید. پیاده روی سریع یا انجام چند لانگ یا اسکات در اطراف خانه می تواند سطح انرژی شما را کمی افزایش دهد. به گفته فرانک لیپمن ، یک رژیم HCG ، که بی شباهت به سم زدایی در رژیم غذایی نیست، می تواند اشتهای شما را از بین ببرد و اشتیاق قند را کاهش دهد.

مرحله 6
قبل از شروع رژیم HCG ، میان وعده ها و نوشیدنی های شیرین را از خانه خود خارج کنید. اگر هیچ قندی در خانه شما نباشد، هوس شما دیگر به سختی مبارزه نخواهد کرد.

مرحله 7
یک قاشق شیرین کننده مصنوعی مانند ساخارین یا آسپارتام به قهوه صبح خود اضافه کنید. مقدار کمی از این شیرین کننده ها مجاز است.

مرحله 8
وعده های میوه خود را برای زمانی که هوس چیز شیرین میکنید نگه دارید. در رژیم HCG ، شکسته شدن وعده های غذایی و خوردن میوه به عنوان میان وعده بعد از ظهر یا میان وعده در اواخر شب هیچ موردی ندارد.

HCG  برای کاهش وزن مثر نیست
دانشگاه آیداهو توضیح می دهد که طی دهه ها تحقیق، هیچ مدرکی دال بر مفید بودن HCG برای کاهش وزن وجود ندارد. مجله تغذیه بالینی آمریکا” و “مجله انجمن پزشکی آمریکا” به این نتیجه رسیدند که HCG به عنوان کمک به کاهش وزن موثر نیست.  علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده HCG را به عنوان داروی کاهش وزن تایید نمی کند. HCG فقط به عنوان یک روش درمانی برای درمان باروری و جایگزینی هورمون تأیید می شود.  مایو کلینیک اظهار می دارد که هر وزنی که هنگام رعایت پروتکل دکتر سیمئونز از دست می دهید صرفاً از گرسنگی کشیدن است نه  به خاطر استفاده ازHCG  .

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی