رژیم غذایی نمونه برای افراد مبتلا به دیابت حاملگی

دیابت حاملگی

دیابت حاملگی یک وضعیت کلینیکی است که در آن بدن قادر به تنظیم قند خون در زمان حاملگی نمی باشد و غلظت قندخون در این زمان افزایش می یابد. این حالت از هفتۀ 24 تا 28 حاملگی آغاز می شود و تا حدی مشابه وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد. معمولاً دیابت حاملگی بعد از بدنیا آمدن نوزاد بر طرف می شود، اما احتمال ابتلأ فرد را به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. رژیم های نمونه برای دیابت حاملگی شبیه به رژیم های غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. شمارش یا گزارش میزان کربوهیدراتی که می خورید بخش مهمی از رفتارهای تغذیه ای شما را تشکیل می دهد.

غذایی که می خوریم در بدن به مولکولهای ساده ای متابولیزه می شود که می تواند مورد استفادۀ بدن قرار گیرد. کربوهیدرات ها به قندهای ساده نظیر گلوکز متابولیزه می شوند. قند های ساده بوسیلۀ انسولین وارد سلول شده و برای تولید انرژی مصرف می شوند. در هنگام بارداری، سلولها به علت سایر هورمونهایی که در بدن با پیشرفت حاملگی ایجاد می شوند نسبت به انسولین مقاوم شده و به این ترتیب انسولین کارایی خود را از دست می دهد و مقدار قند در خون افزایش می یابد.

در رژیم غذایی دیابت حاملگی نیاز بدن به کربوهیدرات نادیده گرفته نمی شود به جای آن فرد را به مصرف متعادل کربوهیدراتها ، پروتئینها و چربیهای سالم تشویق می کنند تا انرژی و کالری مورد نیاز را به بدن رسانده و از سوی دیگر انرژی لازم برای تغذیه و رشد جنین سالم فراهم شود.

شمارش کربوهیدراتها یعنی مراقبت از مقدار کربوهیدراتی که در هر وعده مصرف می کنید. در این رژیم ها باید کربوهیدراتی که در هر وعده می خورید از نظر مقدار و زمان مشابه باشد. این کار در تنظیم قند خون شما در محدودۀ طبیعی کمک می کند.
اندازۀ سروینگ کربوهیدراتها در این رژیم غذایی کمتر از میزان مورد انتظار شما است. یک وعدۀ سروینگ شامل 12 تا 15 گرم کربوهیدرات است. بنابراین برای مثال یک وعده سروینگ کربوهیدرات می تواند یک برش نان یا یک فنجان غلات صبحانه باشد. آیا غالباً شما وعدۀ سروینگ کربوهیدرات صبحانۀ خود را اندازه گیری می کنید؟

احتمالاً بیش از یک فنجان غلات مصرف می کنید و احتمالاً بیش از یک برش نان می خورید.

نمونه های اندازه گیری سروینگ:

  • یک وعدۀ سروینگ کربوهیدرات:

    یک فنجان سیب زمینی پختۀ رنده شده یا له شده یا یک فنجان ماکارونی یا ذرت یا نخود فرنگی یا 3/1 فنجان برنج یا انواع لوبیا یا 6 عدد کراکر نمکی.

  • یک وعدۀ سروینگ پروتئین :

    85 گرم یا به اندازۀ یک کارت بازی گوشت(انواع گوشت) ، یک فنجان پنیر، یک عدد تخم مرغ ، 2 قاشق غذاخوری کرۀ بادام زمینی

  • یک وعدۀ سروینگ میوه:

    یک سیب کوچک (قطر 5 سانتی متر)، یک کیوی.

بر اساس رژیم غذایی مناسب برای دیابت حاملگی مقدار 300 کالری در روز اضافه تر به فرد انرژی می رسد که برای بر آورده کردن نیاز جنین به رشد مصرف میگردد و فرد به اندازۀ مناسب اضافه وزن می یابد و همۀ نیازهای تغذیه ای جنین فراهم می شود.

همۀ کربوهیدرات ها مشابه هم نیستند. کربوهیدراتهایی که از غذاهای فرآوری شده جذب بدن می شوند بخوبی مورد استفادۀ بدن قرار نمی گیرند و بیشتر از کالری دریافتی از میوه ها و سبزیجات کالری دارند. بنابراین برای مثال یک سایز سروینگ سبزیجات کمتر از یک سایز سروینگ ماکارونی همراه با پنیر کالری دارد. در حالیکه سبزیجات تنها حاوی 5 گرم کربوهیدرات در هر وعدۀ سروینگ هستند.

متخصص تغذیه به شما بر اساس مشاوره با پزشک معالجتان بر اساس میزان قند خون، وزن و اهداف مورد نظر دیگر، رژیم غذایی طراحی خواهد کرد که نیازهای تغذیه ای شما و نوزادتان را بر آورده می کند.

یکی از فاکتورهای خطر دیابت حاملگی چاقی قبل از بارداری است. بیشتر متخصصین زنان معتقدند افراد چاق در طول بارداری بهتر است تنها 10 پوند(حدود 5 کیلوگرم) وزن اضافه یابند تا دچارعوارض زایمان نشوند.

اما متأسفانه یکی از مضرات کمتر خوردن و تنها 10 پوند اضافه وزن در طی 9 ماه بارداری، سوزاندن چربی برای بدست آوردن انرژی بیشتر است. سوزاندن چربی با آزاد شدن کتون همراه است. این کتونها می توانند تأثیرات نورو لوژیکی منفی داشته که بر تکامل جنین تأثیر خواهد داشت. این کتونها در زنانی که چاق هستند و رژیم غذایی سختی را دنبال می کنند یا کسانی که دچار دیابت حاملگی هستند و دیابت حاملگی اشان کنترل نشده است، تولید می شود.
بسیار مهم است که پیشنهادات پزشک خود را بدقت در مورد نحوۀ تغذیه هنگام حاملگی و رعایت رژیم غذایی در طی این دوره در نظر بگیرید. خواهید دید که توصیه های پزشک و مشاور تغذیه برایتان موثر خواهد بود.
رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو بطور منظم از ایجاد عوارض در طی بارداری و مشکلات برای جنین جلوگیری خواهد نمود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی