رابطه زيبايي با تغذيه

دختر زیبا

نقش تغذیه بر سلامت فرد بر هیچ یک از پزشکان پوشیده نیست. امروزه مشخص شده است که تغذیه بر زیبا نیز اثر بسزایی دارد. بطور مثال نحوه تغذیه بر سلامت پوست و شادابی آن بسیار تاثیرگذار است.
از نيمه دوم قرن گذشته شيوع بيماري هاي غيرواگير گسترش پیدا کرد و مشخص شد نقش تغذيه در بروز اين بيماري ها 65 درصد است! از این رو، از سال 1980 ، دانشگاه هاي معتبر دنيا، الگوي غذايي سالم را به هدف پيشگيري از بروز و شيوع گسترده بيماري ها ارائه دادند.
با غذاي سالم و ورزش به خوبي مي توان از افتادگي ماهيچه يا پوست پيشگيري كرد تا شادابي، تناسب اندام و زيبايي مان حفظ شود. مصرف نامتعادل يا بيش از حد و غيرطبيعي هر كدام از گروه هاي غذايي، مي تواند مانند سم براي بدن باشد. همانطور که بارها گفته شد، تشکیل راديكال هاي آزاد باعث پيري پوست می شود. پیری پوست یعنی شل شدن پوست و از دست دادن حالت کشسانی و ارتجاعی آن که در نهایتت منجر به پیدایش چروکهای ریز و درشت در پوست بویژه در صورت می شود.

آیا می دنید چه طور بايد از واكنش هاي توليدي راديكال آزاد جلوگيري كرد؟ در شرايط طبيعي، با مصرف غذا، مقدار مشخصی راديكال آزاد توليد می شود که بدن آن را بعنوان سم بيولوژيك می شناسد. اما سيستم دفاع آنتي اكسيداني بدن يك فرد سالم، قادر است اين راديكال هاي آزاد را به مواد خنثي تبديل كند. مشكل زماني بروز مي كند كه مصرف برخی از غذاها در برنامه غذايي زياد و مصرف گروهي ديگر كم شود. مثلا توليد راديكال هاي آزاد در بدن افرادي كه در يك وعده غذايي، مقدار زيادي غذاهاي گوشتي و چرب و سرخ کردنی مي خورند، همچنین مقدار مصرف ميوه و سبزي در برنامه غذايي آنها به میزان لازم نیست، بدن به میزان کافی آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکالهای آزادی که از مواد چرب در بدن تشکیل شده را ندارد. لذا مقدار زیادی از آن رادیکالهای آزاد مضر، در بدن باقی می مانند که به دستگاههای بدن از جمله پوست حمله می برند و به آنها آسیب می رسانند. لذا توصيه كلي، پيروي از رژیم غذايي سالم در تمام وعده هاي غذايي روزانه است.

مواد مغذي لازم براي پوست از طريق غذاها وارد جريان خون مي شوند و به سلول هاي پوست مي رسند. نمي توان انكار كرد كه تغذيه روي مكانيسم پيرشدن پوست تاثير مي گذارد. دانستناین نکته مهم است که تغذيه مناسب به طور چشمگير باعث جوان ماندن پوست نمي شود ولي بي توجهي به تغذيه باعث مي شود پوست سريع تر دچار چين و چروك و پيري شود. رژيم غذايي شامل همه گروه هاي مواد غذايي اعم از ويتامين ها، مواد معدني، كربوهيدرات ها، پروتئين و اسيدهاي آمينه ضروري و غيرضروري، مي تواند به سلامت و حفظ شادابي پوست و مو كمك كند.

به غير از عوامل ژنتيكي، كم خوني و كاهش برخي مواد مثل ‹‹روي›› مي تواند باعث ايجاد مشكلات پوست و مو شود. ويتامين هاي كليدي مثل بتاكاروتن كه پيش ساز ويتامين A است و حتي خود ويتامين A و ويتامين C كه در ساخت كلاژن كه تقويت كننده بافت همبند و از زير سازهاي پوست است، در شادابي و طراوت و جوان ماندن پوست بسيار مفيدند. در كنار دريافت اين ويتامين ها و مواد معدني، نوشيدن آب گوارا و خالص به مقدار كافي هم در طراوت پوست نقش مهمي دارد. به همه كساني كه مي خواهند پوستي جوان و شاداب داشته باشند، توصيه مي كنم حتي بدون اينكه احساس تشنگي كنند، آب بنوشند و از سبزي هاي مختلف و ميوه ها استفاده كنند.سبزي ها و ميوه ها سرشار از فيبرهاي محلول و نامحلول و مواد معدني هستند كه به تامين نيازهاي پوست از نظر ساختاري و طراوت كمك مي كنند و در جايگزين شدن پوست قديمي با پوست جوان نقش مهمي دارند. منابع دريايي نيز حاوي چربي هاي امگا 3 هستند كه هم از التهاب جلوگيري مي كنند و هم باعث خونرساني بهتر به اعضا مي شوند. آبزيان از منابع خوب سلنيوم هستند. سلنيوم، آنتي اكسيدان قوي و ضدسرطان است و پروتئين هاي عالي دارد و به جذب آهن كمك مي كند و ارزش بيولوژيكي پروتئين هاي حيواني ديگر را افزايش مي دهد. سفيده تخم مرغ منبع بسيار خوبي از پروتئين است به شرط اينكه خوب پخته شود. سفيده تخم مرغ حاوي آويدين است كه در طراوت پوست و مو نقش ارزنده اي دارد. بادام هم داراي آرژنين است و اگر با شير مصرف شود به تقويت ترشح هورمون رشد كمك مي كند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی