رژیم تک میوه مطلوب نیست

رژیم

امروزه می‌دانیم که چربی‌ با افزایش وزن و چاقی همراه است که به عنوان یک عامل خطر عمده برای تعدادی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها شناخته می‌شود.
برای همین کارشناسان و متخصصین علم بهداشت و تغذیه می‌کوشند تا موادغذایی روزانه را طوری تنظیم کنند تا از چاقی مفرط پیشگیری و یا آن را کنترل کنند. رژیم تک میوه شامل رژیم غذایی روزانه‌ای است که در آن یک وعده کامل فقط به یک میوه خاص محدود می‌شود! مثلاً به جای ناهار فقط چند هلو یا شلیل توصیه می‌شود و جالب اینکه فقط از یک میوه خاص استفاده می‌شود (مثلاً فقط گلابی به عنوان ناهار!) این رژیم در برخی از گروه‌‌های خاص بدون توجیه علمی رایج شده و چون به طور طبیعی کالری میوه به دلیل وجود فیبر بالا، بسیار کمتر از موادغذایی دیگر است و در کوتاه مدت جوابی برای کاهش وزن داشته است، تقریباً مورد قبول عامه قرار گرفته است.
گروه‌های غذایی اصلی (کربوهیدرات‌، پروتئین و چربی) باید با نسبتی مناسب در غذای روزانه افراد تقسیم شوند. به طور معمول ۵۰ درصد از انرژی کل بهتر است به کربوهیدرات‌ها (شامل نان و برنج و سیب‌زمینی، ماکارونی و به مقدار کمتر قندهای ساده) ۳۰ درصد از این انرژی به چربی‌ها (شامل انواع روغن‌ها با ترجیح روغن‌های مایع و گیاهی حاوی امگا ۳ و ۶، مغزها و دانه‌ها) و ۲۰ درصد هم به پروتئین‌ها (شامل انواع گوشت و پنیر کم‌چرب) اختصاص یابد که در این بین گروه‌های شیر و لبنیات و میوه‌ها و سبزی‌ها شامل چند گروه غذایی با شکل مخلوط هستند. حال اینکه یک نوع میوه به جای این همه موادغذایی با ارزش می‌تواند یک علامت سوال بزرگ و عجیب باشد.از طرفی علم تغذیه مبتنی بر تعادل، تناسب و تنوع مواد غذایی است. با این اوصاف تمام تعادل و تناسب این علم با این نوع رژیم‌ها به هم می‌خورد و تنوع هم به کلی فراموش می‌شود. از طرف دیگرمصرف یک نوع میوه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اینکه توجیه علمی صحیح داشته باشد. زیرا انواع موادمعدنی و عناصر موردنیاز و همینطور ویتامین‌های مختلف، در میوه‌های گوناگونی وجود دارند و هر یک از این میوه‌ها در چند مورد شاخص هستند. مثلاً مرکبات ویتامین C بالایی دارند یا گیاهان حاوی برگ سبز تیره دارای اسید فولیک بالا هستند. حالا اگر فقط یک نوع میوه مصرف کنیم و از تنوع بپرهیزیم ممکن است با کمبود چند عنصر یا ویتامین در بدن مواجه شویم که هر یک عواقب خاص خود را به همراه دارند. بااین وصف این گونه رژیم‌ها جز ضرر در طولانی‌مدت بهره ای ندارند و مورد تایید نیستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی