روزه داری مادر برفرزند شیرخوار چه تاثیری دارد؟

مادر شیرده

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روزه داری تاثیری در حجم و ترکیب شیر مادران در دوران شیردهی ندارد.

دکتر سیدمحسن خوش نیت نیکو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بسیاری از مادرانی که کودک شیرخوار دارند و در ماه رمضان روزه می گیرند به علت نگرانی از اینکه روزه داری منجر به کاهش حجم شیر یا کمبود مواد مغذی موجود در شیر شود، در هنگام روزه داری تعداد دفعات شیردهی را کاهش می دهند و از شیرخشک یا غذای کمکی برای کودک خود استفاده می کنند.

وی افزود: دریافت مادران شیرده از اغلب مواد مغذی ازجمله کالری، پروتئین و بیشتر ویتامین ها در ماه رمضان پایین تر از قبل و پس از ماه رمضان است؛ این امر می تواند ناشی از آگاهی نداشتن زنان شیرده در مورد نیازهای تغذیه ای خود باشد بنابراین مادران شیرده که قصد روزه داری دارند باید در این زمینه با مشورت با پزشکان مربوطه آگاهی های لازم را به دست آورند.

خوش نیت نیکو با بیان اینکه شیر مادر برای حفظ سلامت و رشد شیرخواران به ویژه در 6 ماه اول زندگی اهمیت زیادی دارد، تاکید کرد: آموزش مادران شیرده که قصد روزه داری دارند در حفظ سلامتی مادر و کودک نقش موثری خواهد داشت.

وی گفت: به طور کلی عوامل بسیاری مانند دفعات شیردهی و رژیم غذایی مادر می تواند حجم و ترکیب شیر مادر را تحت تاثیر قرار دهد؛ بسیاری از موادغذایی موجود در شیر مادر وابسته به میزان دریافت غذایی مادر است بنابراین اگر مادر شیرده از تغذیه مناسب و کافی برخوردار باشد، روزه داری در ماه رمضان اثر معناداری بر ترکیب موادغذایی موجود در شیر مادر و در نتیجه رشد شیرخوار نخواهد داشت.

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اغلب مادران شیرده چاق در مقایسه با مادرانی که وزن پایین تری دارند تمایل بیشتری به روزه داری دارند. در این افراد محدودیت متوسط کالری دریافتی در زمان روزه داری، اثر قابل توجهی بر حجم شیر نخواهد داشت.

خوش نیت نیکو ادامه داد: اما زنان شیرده لاغر به ویژه اگر روزه داری آنان همراه با کاهش کالری دریافتی باشد، باید برای روزه داری احتیاط کنند.

وی یادآور شد: به طور کلی مادران شیرده برای روزه داری باید ابتدا با پزشکان مربوطه مشورت و در صورت تایید داشتن شرایط لازم، اقدام به روزه داری کنند.

امتیاز 2.5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی