رابطه کم‌خوابی با اضافه‌وزن

کم خوابی

 اگر نمی‌توانید یک رژیم غذایی را ادامه دهید، شاید دلیلش کمبود اراده نباشد بلکه کمبود خواب داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، تحقیقات اخیری که نتایج آن در مجله Health Psychology درج‌شده است بیان می‌دارد که اختلالات خواب بیش از آنکه شمارا خسته و کسل نشان دهد، شما را گرسنه نیز می‌سازد؛ و این مسئله می‌تواند یکی از علل پرخوری در بزرگ‌سالان و کودکان باشد.

محققان در این بررسی دانشگاهی دریافته‌اند که پس از یک‌شب با خواب بد، هورمون‌هایی که اشتها را کنترل می‌کنند با مشکل مواجه شده، استرس احساسی بالاتر رفته و افراد برای برطرف کردن کمبود انرژی خود به سراغ خوراکی‌ها و دریافت انرژی می‌روند. علاوه بر آن افرادی که خواب خوبی ندارند، قلبشان نیز به‌درستی عمل نمی‌کند و ضربان قلب خوبی ندارند. در تحقیقات دیگری که جزئیات آن در کتاب Zero Belly Diet ذکرشده است، دانشمندان دریافتند که خواب ضعیف می‌تواند روند کاهش وزن را تا 55 درصد تضعیف کند.

اگر خواب برایتان یک مسئله شده است، اجازه ندهید که خوراکی‌ها به جنگ شما بیایند. برخی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مانند کافئین می‌توانند خواب شما را از بین برده و برخی دیگر قادرند روند خواب شما را تسریع کنند.

راز شماره هشت: استفاده از تریپتوفان

به‌جای آنکه شب‌ها گوسفندها را بشمارید، گوشت بره یا بوقلمون بخورید. تریپتوفان، یک آمینواسید است که در اکثر گوشت‌ها یافت می‌شود. تحقیقات نشان داده است این ماده می‌تواند خواب خوب را سبب شود. تحقیقات اخیر بر روی افراد بی‌خواب نشان داده است که یک‌چهارم گرم از این ماده (مقداری که در یک‌تکه مرغ یا 3 اونس گوشت بوقلمون یافت می‌شود) می‌تواند خواب عمیقی را برایتان به ارمغان بیاورد و این مسئله نیز به‌راحتی به لاغر شدن شما کمک خواهد کرد.

راز شماره هفت: زمان کار آشپزخانه

بنا بر بررسی‌ها اگر زمان کار آشپزخانه مشخص باشد و سر شب تعطیل شود، می‌تواند به شما کمک کند. این کار علاوه بر آنکه سبب می‌شود تا بتوانید راحت‌تر بخوابید، از افزایش وزن شما نیز جلوگیری می‌کند.

راز شماره شش: نعنا

برخی از اسانس‌ها باعث ترشح بزاق دهان می‌شوند و برخی دیگر نیز می‌توانند اشتهای شما را محدود کنند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که هر دو ساعت یک‌بار اسانس نعنا استنشاق می‌کردند حدوداً در یک ماه 5 پوند وزنشان کاهش یافت. موز، سیب سبز و وانیل نیز اثرات مشابهی داشتند. می‌توانید پیش از خواب شمعی با اسانس نعنا روشن کنید یا چند قطره اسانس آن را روی بالشت خود بریزید.

راز شماره پنج: هوای سرد

تحقیقات بسیاری نشان داده است که خوابیدن در مکان‌های خنک به ما کمک خواهد کرد تا در خواب بتوانیم به جنگ چربی‌های شکمی برویم. هرقدر هوا خنک‌تر باشد تأثیر آن بر روی کاهش وزن بیشتر خواهد بود. قرار گرفتن در هوای سرد سبب می‌شود تا بدن برای حفظ دمای خود شروع به سوزاندن چربی کند.

راز شماره چهار: میان وعده‌های مناسب

تحقیقات انجام شد در دانشگاه مرکزی فلوریدا نشان داده است آن دسته از مردانی که در بعدازظهر از میان وعده‌های مناسب و حاوی پروتئین استفاده می‌کنند، در صبح روز بعد متابولیسم فعال‌تری دارند. می‌توانید مقداری پروتئین گیاهی را با میوه‌های چربی سوز ادغام کنید.

راز شماره سه: رنگ آبی

رنگ‌های قرمز و زرد سبب می‌شود تا بیشتر احساس گرسنگی کنیم. تحقیقات نشان داده است افراد در اتاق‌هایی که زرد یا قرمز هستند، اشتهای بیشتری داشته اما در اتاق‌های آبی اشتهایشان کمتر می‌شود. بنابراین بهتر است اتاق‌خواب خود را با رنگ‌های آبی تزئین کنید.

راز شماره دو: عدم استفاده از چراغ‌خواب

قرار گرفتن در معرض نور در شب نه‌تنها خواب شما را با اختلال مواجه می‌سازد بلکه بنا بر تحقیقات انجام‌شده می‌تواند باعث افزایش وزن نیز بشود. این مسئله نیز ریشه در ترشح هورمون‌ها در بدن دارد که با قرار گرفتن در معرض نور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

راز شماره یک: دوری از تکنولوژی

هرقدر بیشتر از وسایل الکترونیکی در اتاق‌خواب خود استفاده کنیم به همان میزان نیز بیشتر چاق می‌شویم. معمولاً کودکانی که تا دیروقت تلویزیون تماشا می‌کنند و یا با کامپیوتر بازی می‌کنند، خواب کمتری داشته و کمتر استراحت می‌کنند و غالباً سبک زندگی خوبی ندارند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی