درمان سرماخوردگی با شیر و زردچوبه

شیر و زردچوبه

دمنوش شیر و زردچوبه

زردچوبه در آشپزی شرق، عنصر کهنه و جدایی‌ناپذیری است اما در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، نو و هیجان‌انگیز است و هر روز از ویژگی‌های ضدسرطانی و ضدویروسی و درمانگرش می‌گویند و می‌نویسند. زردچوبه این روزها به «ادویه شفابخش» مشهور شده و از درمان گلو درد و شکم‌درد تا حل مشکلات پوستی و فعالیت ضدباکتری و ضدویروسی‌ را به آن نسبت می‌دهند. اما هندی‌ها ده‌ها سال پیش، نوشیدنی شیر گرم و زردچوبه، را به عنوان علاج شب‌های سرد و آسیب‌های سرماخوردگی، رو کرده بودند که گویا همین روزها با شهرت این ادویه خوش‌رنگ و خوش‌بو، در کشورهای دیگر خواهان پیدا کرده.

مواد مورد نیاز برای دو لیوان شیر و زردچوبه

– دو پیمانه شیر تازه
– دو حبه هل ساییده
– یک تا دو عدد میخک (قرنفل)
– یک قاشق چای‌خوری زردچوبه
– یک قاشق چای‌خوری دارچین
– یک قاشق غذاخوری عسل (بهتر است محلی باشد)
– دو عدد عناب خشک‌ (دلبخواه)
– دو حبه زنجبیل تازه (دلبخواه)

میخک به دلیل ویژگی ضدویروسی‌اش در دم‌نوش‌‌های مختلف برای درمان زکام و سرماخوردگی استفاده می‌شود. عناب لعاب‌ می‌دهد و برای درد سینه و سرفه و گلودرد توصیه شده و آنطور که می‌گویند جویدن و خوردنش هم زمان گلودرد داروی مناسبی است.

روش:
۱- شیر را در شیرجوش روی شعله ملایم خوراک‌پز گرم می‌کنیم و در همین شرایط عناب و میخک را در آن می‌اندازیم و هم می‌زنیم.
۲- شیر که ولرم شد، همه ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا جوش بیاید. بعد شعله را کم می‌کنیم تا حدود ۲۰ دقیقه مواد روی شعله کم، لعاب بیاندازند.
۳- با چای صاف‌کن، شیر را در فنجان می‌ریزیم. به اندازه‌ای که دوست‌ داریم، عسل اضافه می‌کنیم و نوشیدنی خوش‌رنگ و مهربان را گرم می‌نوشیم تا گلو درد و سرفه را سر و سامان دهد.
۴- اگر دوست دارید این نوشیدنی تندتر و مزه‌دارتر شود، می‌توانید کمی فلفل ساییده یا یک پر بادیان ختایی هم به آن اضافه کنید.

امتیاز 3.4 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی