خطر ابتلا به آلزایمر با کلسترول و سطح قند خون در سن 35 سالگی مرتبط است

قند خون

خطر ابتلا به آلزایمر با کلسترول و سطح قند خون در سن 35 سالگی مرتبط است

یک مطالعه جدید نشان می دهد که کلسترول و قند خون در سن 35 سالگی به پیش بینی بیماری آلزایمر کمک می کند، که یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد 65 سال و بالاتر است

محققان اخیراً دریافتند که لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا “کلسترول خوب”، تری گلیسیرید بالا و سطح گلوکز خون از سن 35 سالگی با افزایش خطر آلزایمر مرتبط است.

بیماری آلزایمر (AD) پنجمین علت اصلی مرگ و میر در میان آمریکایی‌های 65 ساله و بالاتر است. هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری یا کند کردن زوال شناختی ناشی از آلزایمر(AD) وجود ندارد.

محققان دریافتند که HDL  پایین، سطح تری گلیسیرید و گلوکز بالا در خون از سن 35 سالگی با آلزایمر در مراحل بعدی زندگی مرتبط است. اما آنها هیچ ارتباطی بین آلزایمر  و  LDL، BMI، سیگار کشیدن یا فشار خون پیدا نکردند.

بسیاری از مردم می‌دانند که کلسترول بالا یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و سایر شرایط سلامتی است، اما نمی‌دانند که این یک عامل خطر برای زوال عقل نیز هست. برای حفظ سلامت مغز با افزایش سن، بهترین شواهد این است که رژیم غذایی متعادل داشته باشیم، سیگار نکشیم، طبق دستورالعمل‌های توصیه شده نوشیدنی بنوشیم، به طور منظم ورزش کنیم و فشار خون و کاسترول را کنترل کنیم.

یکی از محققین توضیح داد: “مغز پر از کلسترول است و برای رشد و تولید سلول های عصبی به کلسترول نیاز دارد.  تعادل و انتقال کلسترول در مغز به دقت کنترل می شود و لیپیدها در عملکرد مغز بسیار مهم هستند. برجسته ترین پروتئین مرتبط با چربی در مغز ApoE  است، پروتئینی که لیپیدها را در مغز و جاهای دیگر منتقل می کند برخی از ذرات HDL غنی از apoE هستند و این نوع HDL غنی از apoE بیشتر در مغز متمرکز است. کیفیت و کمیت HDL غنی از apoE ممکن است تا حدی ارتباط بیماری آلزایمر را توضیح دهد چون این نوع HDL  می‌تواند حمل‌ونقل را افزایش دهد و در نتیجه تجمع پلاک‌های آمیلوئید بتا را کاهش دهد، این پلاک‌ها باعث تجمع پروتئین می شوند که از مشخصه ی بیماری آلزایمر هست. وقتی از این محقق در مورد ارتباط بین آلزایمر و سطح گلوکز گفت : که  آلزایمر با غلظت بالاتر گلوکز مغز و پلاک های شدیدتر در مغز مرتبط است. همچنین توضیح داد: یکی دیگر از مشکلات گلوکز بالا این است که باعث ترشح انسولین برای کاهش گلوکز می شود و این می تواند منجر به نوسان شدید سطح قند در مغز شود که برای سلول های عصبی بسیار بد است.

محققان به این نتیجه رسیدند که مداخله زودهنگام برای حفظ سطح HDL، تری گلیسیرید و گلوکز ممکن است خطر آزایمر را کاهش دهد. و خوردن کمتر قند و غذاهای فرآوری شده و ورزش منظم برای هر اندام و به ویژه مغز و قلب مفید است. نظارت بر قند خون و پروفایل لیپیدی و تماشای HDL اقدامات پیشگیرانه عالی هستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی