ره هایی برای ترک کردن نوشابه

نوشابه

 با توجه به ماهیت بسیار اعتیاد آور آن، نوشابه از نوشیدنی هایی است  که اغلب به جای آب خالص  مصرف زیادی دارد.برخی متخصصان برای کاهش مصرف نوشابه در  میان اشخاصی که  زیاد نوشابه می‌خورند، توصیه می‌کنند که اول مقدار مصرف را به روزی ۱ قوطی برسانند. بعد کم‌کم این مقدار را با آب ترکیب کنند. بعد روزی نصف قوطی مصرف کنند و همین‌طور ادامه دهند تا مصرفشان به صفر برسد. اما متخصصان دیگری معتقدند که بهترین راه این است که بدانید چه انگیزه‌ای باعث مصرف نوشابه می‌شود و بعد از شناخت آن، سعی کنید نوشیدنی‌های جایگزین برای نوشابه‌ها داشته باشید.
زمانی که به انرژی نیاز دارید.
وقتی که برای سر حال آمدن و برطرف کردن احساس خستگی، نوشابه می‌خورید، یعنی به کافئین برای تامین انرژی بدن و مغز نیاز دارید. برای همین در این موقعیت بهتر است از قهوه و چای سبز به‌جای نوشابه استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هستند که از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کنند. می‌توانید با انواع شیرین‌کننده‌های سبک و سالم مثل عسل، چای سبز و قهوه را شیرین کنید. راه دیگر استفاده از انواع چای‌های میوه‌های است که شیرین‌کننده‌های میوه‌ای خوبی نیز دارند.
وقتی که قند خونتان پایین می‌آید.
اگر از نظر عصبی تحریک‌پذیر می‌شوید، احساس لرزش در قسمت‌های مختلف بدن می‌کنید، یا احساس سبکی در سرتان دارید و احساس می‌کنید که در طول روز شرایط استرس‌زای زیادی را تحمل کرده‌اید، پس غده فوق کلیوی شما نیاز به حمایت دارد. در واقع کار این غده، ترشح قند بیشتر در موقعیت‌های استرس‌زا است. وقتی این غده به‌خاطر فعالیت مزمن خسته می‌شود، قند خون پایین می‌آید و بدن هورمون‌های لازم برای مدیریت این مشکل را از دست می‌دهد. در این حالت باید تا حدی که می‌توانید از شروع کردن صبح با شرایط استرس‌زا دوری کنید، وعده‌های غذایی (به‌خصوص صبحانه) را حذف نکنید، در طول روز بیشتر پروتئین بخورید و از انواع مغزها در طول روز استفاده کنید. استفاده از مکمل‌های ویتامین C و ویتامین B۵ همراه با مصرف چای شیرین‌بیان خیلی برای حفظ شرایط مناسب غده فوق کلیوی مناسب است.

اگر دچار احتقان مزمن بینی، سینوزیت، اسپاسم روده بزرگ و سندرم روده تحریک‌پذیر باشید، ممکن است به‌خاطر رشد بیش از حد مخمرها در بدن‌تان، هوس خوردن چیزهای شیرین مثل نوشابه پیدا کنید. استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های پروبیوتیک و حذف انواع قندها می‌تواند می‌تواند مخمرها را از بین ببرد. در این صورت حذف نوشابه و جایگزین کردن آن با نوشیدنی‌های پروبیوتیک، خیلی آزاردهنده نخواهد بود. یا می‌توانید حتی از چای همراه استویا، دارچین و جوز هندی استفاده کنید. آب‌میو‌ه های مختلف طبیعی، به‌خصوص آب آلبالو یا آب‌میوه‌هایی که پودر لیمو داشته باشند، خیلی گزینه‌های خوبی هستند.

اگر در دوران پیش از یائسگی قرار داشته باشید، با نوسانات هورمونی مواجه خواهید بود. این نواسانات می‌توانند باعث بی‌خوابی، سردرد، خستگی یا افسردگی خفیف شوند. همه این حالت‌ها می‌توانند میل به خوردن چیزهای شیرین را تحریک کنند. برای همین باید به دنبال راه‌هایی بگردید که میزان استروژن بدن را بالا می‌برند. وقتی استروژن به سطح مطلوبی برسد، ترشح ماده‌های شیمیایی مثل سروتونین، دوپامین و نوراپینفرین بیشتر می‌شود و احساس خوبی در بدن ایجاد می‌کنند. خوردن شیر سویا در این وضعیت گزینه مناسبی است، چون ترکیبات گیاهی خاصی به‌نام ایزوفلاون دارد که شبیه استروژن در بدن انسان است. اگر باز هم نیاز به خوردن چیز شیرین داشتید، می‌توانید از میوه‌هایی مثل پرتقال، موز، مقداری توت یا مقداری شکلات تلخ استفاده کنید.

به‌طور میانگین بین ۷ تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا خوردن نوشابه را متوقف کنید. همه‌چیز به این مسئله بستگی دارد که زودتر ریشه این هوس را پیدا کنید. اگر نمی‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید، پس حداقل سعی کنید مصرف نوشابه را متعادل کنید و فقط در بعضی وعده‌های غذایی خاص نوشابه بخورید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی