بهبود سلامت زنان با خوردن میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن

میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن

بهبود سلامت زنان با خوردن میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن

محققان مطالعاتی را در مورد اثرات کاروتنوئیدها بر نتایج سلامت زنان بررسی کردند. آنها دریافتند که مصرف بیشتر کاروتنوئید ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که با توجه به احتمال زیاد کمک و احتمال کم آسیب، رویکردهای هدفمند مصرف کاروتنوئید در زنان می تواند مفید باشد.

اگرچه زنان نسبت به مردان طول عمر بیشتری دارند، اما شرایط سلامت بیشتری نیز دارند. به همین ترتیب، اگرچه زنان تمایل دارند سیستم ایمنی قوی تری نسبت به مردان داشته باشند، اما آنها 80٪ بیماری های خود ایمنی را تشکیل می دهند.

بسیاری از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، مانند بیماری آلزایمر و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، در زنان شایع‌تر از مردان هستند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که این تفاوت ها ممکن است از سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض استرس اکسیداتیو هم ناشی از عوامل سبک زندگی و هم از عوامل داخلی مانند تفاوت های غدد درون ریز باشد.

در این صورت، آنتی اکسیدان ها و عناصر ضد التهابی در رژیم غذایی ممکن است راهی برای کاهش استرس اکسیداتیو و التهابی و در نتیجه بهبود سلامت باشند.

اخیراً محققان مطالعاتی را در مورد تأثیر رژیم غذایی بر شرایط خودایمنی در زنان بررسی کردند. آنها دریافتند که مصرف کاروتنوئیدهای رنگدانه‌دار ممکن است برای جلوگیری از کاهش بینایی و شناختی مهم باشد.

این بررسی بر اساس دهه‌ها کار قبلی استوار است که به طور قطعی نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات که بسیاری از آنها حاوی کاروتنوئیدها هستند و مسئول برخی از رنگ‌های میوه‌ها و سبزیجات هستند، با پیری سالم و طول عمر و خطر کمتر مرتبط است. دلایل احتمالی مفید بودن کاروتنوئیدها به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

 

شواهدی در مورد مزایای سلامتی کاروتنوئیدها

در این بررسی، محققان خاطرنشان کردند که تراکم استخوان پایین را می توان در زنان 30 ساله تشخیص داد و بعد از یائسگی سرعت می گیرد. مطالعات نشان داده اند که برخی از کاروتنوئیدها ممکن است از دست دادن استخوان را کاهش دهند. کارتنوئیدها شامل لیکوپن  موجود در گوجه فرنگی و همچنین بتاکاروتن و لوتئین (L) و زآگزانتین (Z) است که در سبزیجات برگدار و تخم مرغ یافت می شود.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که سطوح بالاتر لوتئین و زآگزانتین با بروز و شیوع کمتر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) مرتبط است.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که کاروتنوئیدها رسوب بتا آمیلوئید مغز را مهار کرده و تشکیل فیبریل را کند می‌کنند، که هر دو با زوال عقل مرتبط هستند.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که لوتئین و زآگزانتین کارایی سلولی را افزایش می‌دهند و عملکرد شناختی را در کودکان، بزرگسالان جوان، بزرگسالان مسن‌تر و افراد دارای اختلال شناختی بهبود می‌بخشند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که لوتئین و زآگزانتین برای رشد نوزاد بسیار مهم هستند. یک مطالعه نشان داد که زنان در بالاترین چارک مصرف لوتئین و زآگزانتین در سه سال بعد، کودکانی با خطر بینایی ضعیف 38 درصد کمتر داشتند.

محققان افزودند که مطالعات دیگر نشان می دهد که سطوح بالای کاروتنوئیدهای سرم نیز با کاهش خطر ابتلا به موارد زیر مرتبط است:

سرطان تخمدان و سینه

سارکوپنیا

چروک شدن پوست

بیماری التهابی روده

مولتیپل اسکلروزیس

 

چگونه کاروتنوئیدها سلامتی را بهبود می بخشند

این ضرب المثل قدیمی که می گویند شما همان چیزی هستید که می خورید به معنای واقعی کلمه درست است. آنچه می خورید بر ترکیب مغز و مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی که در عملکرد آن نقش دارند، تأثیر می گذارد.

مغز از حدود 60 درصد چربی تشکیل شده است که آن را به ویژه در برابر استرس اکسیداتیو آسیب پذیر می کند. برای مقابله با هر گونه آسیب احتمالی، مغز ما معمولاً آنتی اکسیدان های محلول در چربی را از غذاهایی مانند تخم مرغ و سبزیجات برگ دار ترکیب می کند تا از مغز محافظت کند. مشکلات از آنجایی بوجود می آیند که رژیم های غذایی مدرن تمایل دارند کمتر از مقدار مورد نیاز از این آنتی اکسیدان ها داشته باشند.

در حالی که کاروتنوئیدهای مصرف شده از غذا ممکن است نتایج سلامتی را بهبود بخشد، تحقیقات نشان می دهد که نسخه های مکمل این مواد مغذی ممکن است اثر مشابهی نداشته باشند. این به این دلیل است که مواد مغذی فردی ممکن است مانند زمانی که به عنوان بخشی از میوه یا سبزی مصرف می شود، بر بدن تأثیر نگذارند.

مصرف مکمل های ویتامین E یا بتاکاروتن از شروع AMD جلوگیری نمی کند یا به تاخیر نمی اندازد. احتمالاً همین امر در مورد ویتامین C و مولتی ویتامین (Centrum Silver) صدق می کند. هیچ مدرکی در مورد سایر مکمل های آنتی اکسیدانی مانند لوتئین و زآگزانتین وجود ندارد. مکمل‌های ویتامین ممکن است اثرات مضری داشته باشند و شواهد واضحی از فواید قبل از توصیه لازم است.

محققان به این نتیجه رسیدند که با توجه به احتمال زیاد کمک و احتمال کم آسیب، رویکردهای هدفمند کردن مصرف لوتئین و زآگزانتین در زنان می تواند مفید باشد.

بیشتر بیماری‌های دژنراتیو، مانند زوال عقل، به پیچیدگی خود پیری هستند و شامل مواجهه‌های زیادی هستند که فقط در یک زمان معین کمی اهمیت دارند، اما وقتی در 50 سال جمع شوند، اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال، تصور کنید که یک جزء رژیم غذایی خطر ابتلا به آن را تا یک درصد در سال کاهش می دهد. ممکن است کوچک به نظر برسد، اما یک درصد در سال برای 70 سال، به معنای کاهش خطر حدود 30٪ است که بسیار زیاد است.

 

سایر مواد مغذی مفید برای زنان

علاوه بر کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها نیز مسئول رنگ میوه ها و سبزیجات هستند. محققان پتانسیل یک فلاونوئید، اپیکاتچین، موجود در غذاهای معمولی مانند شکلات و چای را مطالعه کردند. این ترکیب در مطالعات سلامت عروق را بهبود می بخشد. از آنجایی که زنان پس از یائسگی محافظت از خطرات قلبی عروقی را از دست می دهند، حمایت از سلامت عروق آنها از طریق مواد مغذی با فعالیت زیستی هدفمند ممکن است به سلامت زنان در دوران پیری کمک کند. عوامل کلی سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و خوردن یک رژیم غذایی سالم نیز کلید بهبود سلامت هستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی