برای لاغر شدن کدامیک مفید است تمرینات قدرتی در برابر تمرینات هوازی؟

ورزش هوازی

زمانیکه صحبت از لاغر شدن می شود، همه حرکات ورزشی تأثیر مشابهی ندارند و با این وجود که یک  ورزش سالم شامل حرکات زیادی است، برخی حرکات برای از بین بردن کالری نسبت به بقیه بسیار موثر تر هستند. با در نظر گرفتن این که شما باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید تا تنها ۱ پوند ( ۴۵۳ گرم ) از دست بدهید، ورزش برگزیده شما می تواند تفاوت بسیاری در تند یا کند بودن نتیجه  دلخواه رقم بزند.

 این نکته بسیار حیاتی است که تنها راه سوزاندن چربی بدن، سوزاندن کالری بیشتر نسبت به کالری دریافتی شما از غذا خوردن است.

قدرت تمرین هوازی

اخیرا” در یک تحقیق اجرا شده توسط استادان مرکز پزشکی دانشگاه دوک، نشان داده شد که تمرین هوازی بیشترین کالری را می سوزاند و در کاهش وزن، تمرین قدرتی را کنار می زند. شرکت کننده های این تحقیق به ۳ گروه تقسیم شده بودند: گروه تمرین هوازی، گروه  تمرین قدرتی و گروه ترکیبی هوازی – قدرتی که دو برابر سایرین تمرین می کردند. آن ها متوجه شدند، گروه هوازی که بیشتر روی تردمیل یا دستگاه الیپتیکال تمرین کردند، با وجود مدت زمان کوتاه تر، وزن و چربی یکسانی نسبت به گروه ترکیبی هوازی –  قدرتی از دست دادند. گروه قدرتی کمترین میزان کاهش وزن را تجربه کردند.

تمرین اینتروال

اگر می خواهید کالری بیشتری بسوزانید، تمرین های هوازیتان را به صورت تناوبی انجام دهید. به این صورت که در ابتدا برای چند دقیقه با شدت متوسط تمرین کنید، سپس برای مدت کمتری با تمام توان ادامه دهید و بعد برای ریکاوری دوباره به شدت متوسط بازگردید. این چرخه را به صورت مداوم باید تکرار کنید. یک تحقیق دیگر نشان داد مردهایی که روی دوچرخه ثابت برای ۴ دقیقه با شدت متوسط رکاب می زدند، برای ۳۰ ثانیه با حداکثر توان و هر کدام از دوره ها را ۵ بار با همان شدت تکرار می کردند، ۲۰۰ کالری بیشتر از همیشه در ۲۴ ساعت بعد از جلسه تمرینی سوزاندند. شما می توانید تمرین تناوبی را روی دوچرخه، الیپتیکال، استیر مستر یا هر دستگاه هوازی دیگری که در اختیار دارید، انجام دهید. یا این که به سادگی می توانید به عنوان جایگزین، پیاده روی یا دویدن را به صورت تناوبی با شدت های مشخص انجام دهید.

تمرینات با وزنه

با وجود اینکه شنای سوئدی و بارفیکس شما را در مسیر کاهش وزن سریع قرار نمی دهند اما تمرینات قدرتی برای کنترل وزن مهم است. وقتی شما عضله می سازید، میزان سوخت و ساز شما به طور قابل توجهی بالا می رود، زیرا عضلات بزرگتر کالری بیشتری می سوزانند، حتی هنگامی که شما در خواب هستید. (این مطلب را مطالعه کنید: تمرینات با وزنه چگونه باعث می شود چربی بسوزانید؟) هر کسی به طور طبیعی با بالا رفتن سن، حجم عضلانی خود را از دست می دهد و این بخش مهمی از کم شدن میزان سوخت و ساز در سنین میانسالی است که باعث افزایش چربی خصوصا” در ناحیه شکم می شود. با تمرینات قدرتی منظم می توانید به سوخت و ساز پایین خود کمک زیادی کنید و از چاق شدن جلوگیری کنید.

رژیم غذایی برای کاهش وزن

ورزش یک مؤلفه کلیدی در هر گونه برنامه ی کاهش وزن است، اما تنها تا حدی شما را به جلو خواهد برد. با کاهش غذای دریافتی در طول روز، شما می توانید کالری بیشتری بسوزانید تا این که بخواهید با یک تمرین با شدت متوسط، به همان میزان کالری سوزی برسید. کم کردن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری از رژیم غذاییتان باعث خواهد شد تا هر هفته ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم از وزن شما کم شود. پس از ورزش برای نتیجه بهتر و بالا بردن میزان سلامتی خودتان استفاده کنید. اگر شمردن مقدار کالری شما را خسته می کند، به جای آن روی خوردن مواد غذایی طبیعی تمرکز کنید. با خوردن میوه های تازه، سالاد سبزیجات، سویا، تخم مرغ  و نان جو، دیگر جایی برای خوراکی های پر کالری که منجر به دریافت کالری بیش از اندازه می شوند، باقی نمی ماند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی