افراد چاق 50 درصد بیشتر در معرض خطر سرطان کولورکتال نسبت به افراد لاغر هستند

چاقی

محققان به سرپرستی دکتر اسکات والدمن، مطالعاتشان را به منظور بررسی ارتباط بین چاقی و سرطان روده بزرگ روی موش انجام دادند.
آنها دریافتند که چاقی، از مصرف بیش از حد چربی یا کربوهیدرات و یا هر دو با از کاهش هورمون گوانیلین در ارتباط است. گوانیلین از سلول های پوششی و یا اپیتلیوم روده تولید می شود.
پوشش روده به طور مداوم در حال جایگزین شدن است گیرنده گوانیلین سیکلاز (GUCY2C)، منجر به این بازسازیمی شود.گوانیلین هورمونی است که در این گیرنده تبدیل می شود.
یافته ها نشان داد که یک رژیم غذایی با کالری بالا بیان گوانیلین را در روده خاموش می کند، منجر به غیر فعال کردن مسیر سرکوبگر تومور می شود.
یکی از ویژگی های سرطان کولورکتال غیر فعال بودن ژن گوانیلین است که هم در انسان و هم در حیوانات دیده شده است. در بیماران چاق مرض گونه بیان ژن گوانیلین 80 % در مقایسه با افراد لاغر پایین تر است.
به نظر می رسد که گیرنده های هورمون گوانیلین به عنوان یک سرکوبگر کنترل رشد تومور عمل می کند. بدون هورمون، گیرنده در مراحل اولیه سرطان خاموش می شود و این باعث می شود که اپیتلیوم ناکارآمد شده و مجموعه شرایط برای پیشرفت  سرطان فراهم گردد.
این پژوهشگران همچنین نشان داند که محدودیت کالری می تواند اثر مصرف بیش از حد کالری را معکوس و ژن گوانیلین حتی در موش های چاق  دوباره بیان شود، که این نشان دهنده ی نقش تغییر شیوه زندگی است.
لیناکلوتید(Linaclotide)  می تواند جایگزین این هورمون شود.
یافته ها همچنین نشان می دهد که linaclotide، که به لحاظ ساختاری مشابه به هورمون گوانیلین است، می تواند برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ در افراد چاق استفاده شود.
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2012 linaclotide را برای درمان سندرم روده تحریک پذیر با یبوست تایید کرد.

امتیاز 4.9 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی