باورهای نادرست درباره سالاد

سالاد

کسانی که رژیم هستند ترجیح می دهند سالاد بخورند ولی  هر سالادی مناسب رژیم ها نیست باید سالادهای کم کالری بخورند بسیاری از سالادها وجودد ارند که  ازغذاهای چرب هم پر کالری تر هستند پس در انتخاب مواد غذایی موجوددر سالاد دقت کنید . در ادامه مطلب توصیه هایی داریم که در سالاد خوردن به آنها توجه کنید و این اشتباهات را مرتکب نشوید  فقط سرخ‌کردنی‌ها نیستند که برای سلامتی مضرند، سالاد هم می‌تواند بسیار پرکالری باشد
فقط سرخ کردنی ها نیستند که در رژیم های غذایی بحث زیادی بر سرشان صورت می گیرد بلکه سالاد هم میتواند بسته به ترکیبات آن بسیار پر کالری و بحث بر انگیز باشد.

باور غلط شماره  1: این فقط یک سالاد معمولی است
فکر نکنید یک سالاد که به خاطر چربی و سس آن کالری در حدود 490 و چربی به میزان 41 گرم دارد چیز مهمی نیست و فقط یک سالاد است. این سالاد می تواند بیشتر از کالری یک همبرگر بزرگ به همراه پنیر( 360 کالری و 18 گرم چربی) به بدن شما اضافه کند . گاهی برخی از این سالادها در حدود 1300 کالری! و 72 گرم چربی دارد (بدون سس 275 کالری کمتر).

باور غلط شماره 2: سس های بدون چربی بی ضرر و سلامت هستند
نه کاملا. شما  می توانید با مصرف سس های بدون چربی کالری مصرفیتان را کاهش دهید ولی بسیاری از این سس ها سرشار از شکر هستند (بیشتر از 2 قاشق چای خوری شکر در هر واحد). و هیچ مواد مغذی دربرندارند. به علاوه آنها جلوی جذب آنتی اکسیدان کاروتنوئید را که در سالاد سبز و گوجه فرنگی وجود دارد را می گیرند.این آنتی اکسیدان ترکیب مفیدی است که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. در پژوهشی مشخص شده است افرادی که از سس کاملا چرب برای سالاد خود استفاده می کنند دو برابر کسانی که از سس سالاد کم چربی استفاده می کنند جذب مواد مغذی دارند. در واقع سس سالاد بدون چربی اجازه جذب این ترکیبات فوق العاده مفید را به بدن نمی دهد.

باور غلط شماره 3: کرفس کالری منفی دارد. بنابراین می توان آن را با پنیر اضافه استفاده کرد.
هر ساقه کرفس 6 کالری دارد بنابراین کرفس یک ماده غذایی بسیار خوب برای حفظ تناسب بدن است. ولی بدن کالری بیشتری برای خوردن و هضم کردن آن نمی سوزاند. هیچ ماده غذایی کشف نشده است که کالری منفی داشته باشد.

باور غلط شماره 4: کاهو فقط کاهو است نه بیشتر
شاهی و گشنیز علاوه بر طعم فوق العاده مواد مغذی فوق العاده ای را نیز در بردارند مانند ترکیبات ضد سرطان. در حقیقت شاهی می تواند یکی از مواد سمی سرطان زای موجود در دود تنباکو را خنثی کند. اسفناج سبزی فوق العاده دیگری است به ویژه به دلیل وجود لوتئین در آن که ضد سرطان و کوری می باشد. کلم پیچ، گیاه خردل و شلغم وقتی که کوچک و جوان هستند نسبت به انواع بزرگتر خود کمتر تیز و تلخ هستند ، اما دربردارنده همان میزان مواد ضد سرطان سبزیجات بزرگتر هستند. برگ های تیره و سبزیجات با طعم ملایم مانند کاهو و یا کاهو برگ قرمز سرشار از مواد مغذی نیستند ولی دربردارنده درصد مناسبی بتا کروتن هستند. سبزیجات سبز روشن مانند کاسنی و کاهو پیچ همگی سبزیجات مغذی هستند.

باور غلط شماره 5: به دنبال سبزیجات سبز رنگ باشید
تمام سبزیجات رنگی داخل سالاد در بردارنده مواد مغذی فیتوشیمیایی هستند که سبزیجات سبز رنگ آنها را ندارند. به عنوان مثال آنتی اکسیدان های قوی (آنتوسیانین) در سبزیجات ارغوانی و بنفش و قرمز رنگ مانند بادمجان ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و کارکرد مغز را بهبود می بخشد. تربچه ترکیبات ضد سرطان دارد و گوجه فرنگی قرمز سرشار از لیکوپن است که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

باور غلط شماره 6:یک وعده غذایی لوبیا پروتئین مورد نیاز من را تامین می کند
یک چهارم پیمانه لوبیا فقط 4 گرم پروتئین دارد. این میزان پروتئین کافی نیست. بنابراین استفاده از این لوبیا به تنهایی نمی تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.ما در روز به ازای هر کیلو از وزن بدنمان احتیاج به 0/7 گرم پروتئین داریم.( بنابراین یک فرد 75 کیلویی احتیاج به 55 گرم پروتئین در روز دارد).شما می توانید این میزان پروتئین را از طریق مصرف سه چهارم پیمانه لوبیا(11 گرم پروتئین) به همراه یک چهارم پیمانه تخم مرغ آب پز(4 گرم پروتئین) و یا یک چهارم پیمانه پنیر(7 گرم پروتئین) تامین کنید.

باور غلط شماره 7: مصرف گوشت چرب نمک سود شده(بیکن) مانند مصرف یک همبرگر است
گوشت چرب نمک سود شده چندان مواد مغذی ندارد و در واقع متخصصین تغذیه آنرا به عنوان چربی در نظر می گیرند(و البته نه چربی مفید). و آن را مخالف گوشت در نظر می گیرند. یک برش از آن (به اندازه یک قاشق غذا خوری گوشت چرخ کرده) در حدود 2 قاشق غذا خوری از پنیر فتا یا پنیر رنده شده و یا یک قاشق غذا خوری تخم آفتابگردان چربی دارد. البته حتما به یاد داشته باشید که از چربی های دیگر مانند خامه و سس سالاد بپرهیزید.

باور غلط شماره 8: سالاد مانند گوشت یا مرغ موجب مسمومیت غذایی ما نخواهد شد
کاهو ، کلم و گوجه فرنگی از رایج ترین سبزیجاتی هستند که دربردارنده میکروب ها و سموم و عفونت های مضری همچون سالمونلا و باکتری سمی ای کولی هستند. چگونه این مواد مضر وارد سالاد شما می شوند؟ از طریق کود کشاورزی و آب آلوده ای که این سبزیجات در آن رشد کرده اند، از طریق چاقو و تیغ آلوده ای که برای چیدن آنها استفاده شده است و یا از طریق تماس افرادی که دستهایشان را نشسته اند با این سبزیجات . وقتی خارج از خانه غذا می خورید نمی توانید کار چندانی برای پیشگیری از این مواد مضر انجام دهید ولی در خانه حتما این سبزیجات را به خوبی زیر آب شیر بشویید.

باور غلط شماره 9: سالاد ارگانیک (بدون استفاده از کود شیمیایی) سالم تر است.
وقتی مواد مغذی اهمیت داشته باشند تازگی و شادابی سبزیجات از ارگانیک یا غیر ارگانیک بودن آنها اهمیت بیشتری دارد. هر روز پس از اینکه سبزیجات چیده می شوند ویتامین ب، سی و دیگر مواد مغذی را از دست می دهند و گرما و نور این کاهش مواد مغذی را شدت می بخشد. یک کاهو غیر ارگانیک که دیروز چیده شده است مواد مغذی به مراتب بیشتر از کاهوی ارگانیکی دارد که هفته پیش چیده شده است. البته دلایل متعددی برای انتخاب سبزیجات ارگانیک وجود دارد ولی مواد مغذی بیشتر جزء این دلایل نیستند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی