شیوه های تغذیه ای برای از بین بردن خطر حملۀ قلبی

سلامتی قلب

اگر دچار بیماری قلبی هستید باید به آنچه می خورید دقت کنید بسیاری از غذاها برای این بیماران قلبی بسیار مضر است و اگر بیماری قلبی هم ندارید در آن صورت هم باید به غذایی که میخورید توجه کنید تا دچار این بیماری نشوید و از آن پیشگیری کنید. سلامت قلب نیاز به توجه به رژیم غذایی دارد تا  خوب تغذیه شود در اینجا شیوه های تغذیه ای برای پیشگیری از سکته قلبی را بیان می کنیم

رژیم سلامت قلب احتمال ابتلا به تصلب شرایین یا گرفتگی سرخرگها را کاهش می دهد. رژیم سلامت قلب با توجه دقیق به چیزی که می‌‌خورید آغاز می‌شود. شما می‌توانید با رژیم سلامت قلب احتمال ابتلا به تصلب شرایین (سخت شدن سرخرگ‌ها) را کم کنید. تصلب شرایین مسدود شدن سرخرگ‌هاست و منجر به بیماری قلبی می‌شود. اگر روند مسدود شدن سرخرگ‌ها هم اکنون آغاز شده است، می‌توانید حداقل این روند را کُند کنید.

قلب خود را به خوبی تغذیه کنید
تغذیۀ خوبِ قلب راهی قدرتمند برای کاهش یا از بین بردن برخی عوامل خطرساز است. با به کار بردن راهبرد تغذیۀ سلامت قلب می‌توانید کلسترول کلی و LDL (کلسترول بد) را کم کنید، فشار خون و قند خون را پایین بیاورید و وزنتان را کم کنید. با اینکه بیشتر برنامه‌های رژیمی به شما می‌گویند که چه چیزهایی نخورید، قدرتمندترین راهکار تغذیه بر چیزهایی که باید بخورید تمرکز دارد. در واقع، تحقیقات در مورد بیماری قلبی نشان داده است که افزودن غذاهایی که برای قلب مفید است به اندازۀ حذف غذاهای دیگر اهمیت دارد.
در اینجا 9 راهکار تغذیه برای کاهش خطر حملۀ قلبی عنوان می‌کنیم:

1- ماهی بیشتری بخورید. ماهی منبع خوبی از پروتئین و دیگر مواد مغذی است. این غذا حاوی اسید چرب امگا 3 است که به کاهش خطر حملۀ قلبی و سکته کمک می‌کند. انجمن قلب امریکا توصیه می‌کند دو وعده در هفته ماهیِ غنی از اسید چرب امگا 3، مانند قزل‌آلا، بخورید.
2- سبزیجات، میوه‌جات، غلات کامل و حبوبات بیشتری بخورید. این اعجوبه‌های زیبا و خوشمزۀ طبیعت می‌تواند یکی از قدرتمندترین تدابیر در جنگ با بیماری قلبی باشد.
3- کالری‌های چربی را عاقلانه انتخاب کنید. این اهداف را به خاطر بسپارید.
4- مجموع چربی مصرفی را کم کنید.
5- حداقل چربی ترانس را بخورید و بیش از 7 تا 20 درصد کالری از چربی‌های اشباع کسب نکنید. (مثلاً، چربی‌هایی که در کره، مارگارین سخت، سس سالاد، غذاهای سرخ‌شده، خوراک‌های میان‌وعده، شیرینی و دسر یافت می‌شود)
6- وقتی چربی افزوده می‌‌خورید، چربی‌هایی را استفاده کنید که چربی تک اشباعی یا چند اشباعی بالایی داشته باشند (مثل چربی‌هایی که در کانولا، زیتون و بادام‌زمینی یافت می‌شود).
7- تنوع غذایی داشته باشید و مقدار مناسب از غذاهای پروتئینی بخورید. معمولاً خوردن غذاهای پرچرب (گوشت قرمز و لبنیات) در میان عوامل اصلی در افزایش خطر بیماری قلبی هستند. این عوامل خطرساز تغذیه‌ای را با برقرار کردن تعادل میان منابع حیوانی، ماهیان و سبزیجات و انتخاب کم‌چرب‌ترین منابع پروتئین کاهش دهید.
8- مصرف کلسترول را کم کنید. محدود کردن کلسترول رژیمی در رهنمودهای تغذیه توصیه می‌شود. با خوردن کربوهیدرات‌های ترکیبی (پاستای گندم کامل، سیب‌زمینی شیرین، نان غلات کامل) و محدود کردن کربوهیدرات‌های ساده (نوشیدنی‌های بدون الکل معمولی، شکر، شیرینی) انرژی بگیرید. انجمن قلب امریکا می‌گوید اشکالی ندارد که بزرگسالان سالم روزی یک عدد تخم مرغ بخورند. در مورد کاهش سطح کلسترول خون، محدود کردن چربی اشباع‌شده مهم‌تر از مصرف کلسترول رژیمی است. تجویز کلسترول رژیمی بیش از 300 میلی‌گرم در روز نخواهد بود.
تدابیر دیگر برای سلامت قلب

مصرف نمک را کم کنید. این کار در کنترل فشار خون کمک می‌کند.
• ورزش کنید. بدن انسان باید فعال باشد. ورزش عضلات قلب را تقویت می‌کند، گردش خون را بهتر می‌کند، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد و به کنترل قند خون و وزن بدن کمک می‌کند.
• آب‌رسانی کنید. آب برای زندگی حیاتی است. حتماً آب فراوان به بدن خود برسانید.
• از هر لقمۀ خود لذت ببرید. شعار شما باید بهبود رژیم غذایی باشد، نه محرومیت. وقتی از چیزی که می‌خورید لذت ببرید حس مثبت‌تری نسبت به زندگی خواهید داشت و همین به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر این، امتیازش این است که وقتی چیزی که دوست دارید با لذت بیشتر ومقدارکمتر می‌خورید ؛ همین در کنترل وزن و کاهش سطح کلسترول مفید است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی