استرس باعث چاقی می شود

پرخوری ناشی از استرس

بسیاری از عوامل باعث چاقی می شوند، یکی از آنها استرس می باشد.
چگونه این امر امکان پذیر است؟
استرس باعث آزاد شدن بسیاری از هورمون ها می شود که بر روی عملکرد بدن اثر می گذارند. عملکرد بدن مشابه این است که ما در مشکلات زیادی غرق شده ایم و احتیاج به کمک داریم. برای دادن اکسیژن به سلول ها، نفس نفس می زنیم. این عامل موجب تغییرات قابل ملاحظه ای در سوخت و ساز بدن می شود و انرژی زیادی را تولید می کند.
اگر مدت ها در همین حالت باقی بمانید، استرس مزمن به وجود آمده است که بر روی سلامتی اثرات مضری دارد و موجب چاقی می شود.
● استرس مزمن موجب چاقی می شود
اگر شما چند روز پیاپی مشغول کاری باشید و غذاهای غیر مغذی از قبیل چیپس و به طور کلی تنقلات غذای اصلی شما را تشکیل دهد، این عوامل خود باعث افزایش استرس و مشکلات جدی تر می باشد.
در این متن چند عامل برای جلوگیری از چاقی ناشی از استرس را بیان می کنم:
۱) یکی از راه های چاق نشدن، خوردن صبحانه می باشد. اگر دیرتان شده و یا میل به صبحانه ندارید و یا وقت کمی تا نهار باقی است و یا رژیم غذایی دارید، باز هم خوردن صبحانه را فراموش نکنید. زیرا نخوردن صبحانه روی قند خون اثر می گذارد و باعث افزایش استرس می شود.
۲) نوشیدن چای سبز. اگر شما جزو آن افرادی هستید که همیشه استکان چای در دست شماست، اثر کافئین را بر بدن خود متوجه نمی شوید، هر چند که با نوشیدن چای سعی در کاهش استرس و بالا بردن قدرت ذهنی خود می کنید. اما بهتر است به جای کافئین از نوشیدنی های بدون کافئین از قبیل چای سبز، آبمیوه و آب استفاده کنید.
چای سبز هم به عنوان نوشیدنی آرامش بخش و هم به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. نوشیدنی های کافئین دار بر روی بدن اثرات مضری دارند که یکی از آنها، کاهش آب بدن است.
۳) همراه داشتن میان وعده های مغذی(مثل آجیل) در کیف، ماشین یا محل کارتان ، کاهش قند خون و نوسان آن را متوقف می کند، خستگی را از بین می برد، باعث سرحالی می شود و از همه مهم تر از چاق شدن جلوگیری می کند.
۴) اگر هنگام استرس احساس می کنید باید چیزی بخورید و یا این امر به صورت عادت در شما وجود دارد، سعی کنید بجای خوردن چیپس و پفک و دیگر مواد غیر مغذی، از هویج یا کرفس و تخمه و دیگر مواد مغذی استفاده کنید. حتی شما می توانید پف فیل(ذرت بو داده) بدون نمک و روغن را بخورید.
۵) خوردن غذاهای حاضری(بیرون از منزل) یکی دیگر از عوامل چاقی و استرس می باشد. شما می توانید غذای خود را در منزل درست کنید. با این روش نه تنها پول خود را به هدر نداده اید، بلکه سلامتی خود را تضمین کرده اید.
۶) شما می توانید مواد اولیه غذاهای مغذی هفتگی خود را بخرید و هرگاه گرسنه شدید، از آنها استفاده کنید. پس از همین امروز برای سلامتی خود قدم بردارید و غذاهای غیر مغذی ای را که در خانه تان وجود دارد، کنار بگذارید.
۷) برای سلامتی روح و روان و جلوگیری از استرس، می توانید ورزش کنید، نقاشی بکشید و حتی بخندید!
۸) شمایی که استرس دارید آیا تا به حال متوجه این موضوع شده اید که هر چه سعی در کاهش وزن می کنید، بی فایده است، هر چند مقدار غذای خود را زیاد نکرده باشید. علت این امر این است که استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می شود. این هورمون سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و این خود عاملی برای چاق شدن می باشد.
۹) نفس عمیق بکشید. این روش از آنجایی که یکی از آسان ترین هاست و در هر جایی می توان آن را انجام داد، یکی از موثرترین روش هاست. شما با نفس کشیدن اکسیژن زیادی را وارد بدن می کنید و این اکسیژن وارد سلول های شما شده و باعث تمدد اعصاب و آسودگی خیال می گردد.
۱۰) انجام ورزش های مدیتیشن یکی از عوامل راحت زیستن و دوری از استرس می باشد. در این نوع ورزش مغز شما در حال استراحت می باشد و فواید بسیاری برای شما دارد، از جمله ترشح هورمون لازم برای سلامتی است.
این ورزش باعث کاهش استرس و بیرون راندن مشکلات کاری از ذهن شما می گردد.
۱۱) گوش دادن به موزیک های آرام. این روش باعث کاهش فشار خون و سلامتی روح و روان می شود.
۱۲) عضلات را استراحت بدهید. اول از صورت خود شروع کنید و به آرامی صورتتان را ورزش دهید. بعد نوبت گردن، شانه ها و …….. است. هر کدام از این ها را در طی ۱۰ ثانیه انجام دهید.
پس چه خوب است زندگی را آسان بگیریم تا از استرس و بیماری های ناشی از آن دور بمانیم.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی