آیا حذف برخی غذاها می تواند به کاهش علائم اگزما در برخی افراد کمک کند

اگزما

آیا حذف برخی غذاها می تواند به کاهش علائم اگزما در برخی افراد کمک کند

اگزما یا درماتیت آتوپیک یک بیماری التهابی پوستی است که حدود 3 درصد از بزرگسالان و 20 درصد از کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که برخی غذاها، مانند لبنیات شیر ​​گاو، می‌توانند علائم اگزما را تحریک کنند.  محققان دریافتند که حذف غذاهای بالقوه مشکل ساز ممکن است برای کاهش علائم بیماری کافی نباشد.

آلرژن‌ها و محرک‌های مختلف در محیط می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و باعث تشدید اگزما شوند. این محرک ها می توانند شامل آلاینده های محیطی، گرده، عطرها و حتی استرس باشند.

تحقیقات گذشته همچنین نشان می دهد که برخی از غذاها می توانند علائم اگزما را تحریک کنند، به ویژه در افرادی که دارای یک نوع ژن خاص هستند. این غذاها شامل گندم، آجیل، تخم مرغ و لبنیات است.

اکنون، دانشمندان به تحقیقات جمعی در مورد اگزما و محرک های غذایی اضافه کرده اند. آنها گزارش می دهند که افراد مبتلا به اگزما خفیف تا متوسط ​​ممکن است علائم را هنگام حذف برخی غذاها از جمله محصولات لبنی کاهش دهند.

با این حال، آنها خاطرنشان می کنند که فقط ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به تنهایی کافی نباشد  ممکن است افراد همچنان نیاز به ادامه درمان های پزشکی داشته باشند.

 

اگزما و آلرژی غذایی

تأثیر رژیم غذایی بر درماتیت آتوپیک پیچیده است و حذف یکسری از مواد غذایی به عنوان یک درمان، دیدگاه های تاریخی متناقضی دارد.

افراد ممکن است به هر نوع غذایی مشکوک باشند که در درماتیت آتوپیک آنها نقش دارد. یکی از مواد غذایی که در گذشته به عنوان محرک احتمالی اگزما شناخته می شد، محصولات لبنی تهیه شده از شیر گاو است.

شیر یکی از شایع ترین آلرژن های مشکوک در نوزادان و کودکان است. لبنیات، به طور کلی، یک غذای رایج در تمام سنین است، که هر دوی آنها احتمالاً به بیماران و مراقبان کمک می کند که آن را با عود اگزما مرتبط کنند.

مطالعه ای در سال 2002 نشان داد کودکانی که شیر گاو می نوشند خطر ابتلا به آلرژی های غذایی اضافی و درماتیت آتوپیک مداوم را در آنها افزایش می یابد.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد سطوح پایین ویتامین D که در محصولات شیر ​​گاو یافت می شود ممکن است منجر به افزایش علائم درماتیت آتوپیک شود.

 

آیا حذف غذا ارزشش را دارد؟

محققان داده های حدود 600 نفر را که در 10 کارآزمایی شرکت کرده بودند، بررسی کردند. محققان همچنین مستقیماً با شرکت کنندگان و مراقبان آنها مشورت کردند. مطالعه شامل بزرگسالان و کودکان بود.

محققان با تجزیه و تحلیل داده ها دریافتند که حدود 50 درصد از افراد مبتلا به اگزما علائم خود را با حذف برخی مواد غذایی از جمله لبنیات، تخم مرغ و گندم و ادامه درمان های استاندارد برای این بیماری بهبود می بخشند.

این تیم همچنین دریافت که 41 درصد از شرکت کنندگان علائم درماتیت آتوپیک خود را با ادامه درمان استاندارد بدون تغییر رژیم غذایی خود به شدت بهبود بخشیدند.

محققان بیان کردند: یافته‌های ما با دیدگاه‌های تاریخی بیمار و پزشک که جنبه‌های معتبری دارند، سازگار است. برخی از بیماران ممکن است بهبود جزئی در شدت اگزما، خارش و بی‌خوابی را تجربه کنند و حذف غذا ارزش آن را داشته باشند.

بسیاری از بیماران و مراقبان کاملاً آگاه ممکن است بهبود جزئی در کنترل اگزما در برابر مضرات بالقوه ایجاد آلرژی غذایی با واسطه IgE (نوع آنافیلاکتیک) را به ویژه در نوزادان و کودکان خردسال  ارزشمند ندانند.

تاثیر محدودیت‌های غذایی بر کیفیت زندگی، تغذیه و رشد و یا از دست دادن سود بالقوه از درمان‌های مؤثرتر در صورت انتخاب این جایگزین، بهتر است که با مدیریت بیماری زمینه‌ای همسوتر باشد. بنابراین فواید، مضرات، و پیامدهای عملی حذف رژیم غذایی باید به دقت سنجیده شود.

 

ارائه دستورالعمل های برای پزشکان

این یافته‌ها به عنوان بخشی از دستورالعمل‌های آتی درماتیت آتوپیک 2022 برای پزشکان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، نویسنده این مطالعه اظهار داشت که داده‌های مطالعه نشان‌دهنده نیاز مهم به کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده جدید و قوی برای بهبود بیشتر شواهد مربوط به تمام فواید و مضرات رژیم‌های غذایی برای درماتیت آتوپیک است.

او ادامه داد: «تقریباً همه بیمارانی که دچار اگزما می‌شوند، یک استراتژی رژیم غذایی را در نظر می‌گیرند اما داده‌های ما نشان می‌دهد که رژیم گرفتن برای اگزما تغییری ایجاد نمی‌کند. ممکن است تا حدی آن را بهبود بخشد، اما رژیم‌های غذایی دارای جنبه‌های منفی مهمی هستند که باید قبل از دنبال کردن رژیم در نظر گرفته شوند.

ما امیدواریم که مطالعاتی را ببینیم که به ما امکان دهد، بر اساس ژنتیک افراد، بگوییم که آیا حذف غذا ممکن است برای آنها مفید باشد یا خیر.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی