ماده مغذی کلم پیچ ممکن است مزایای شناختی قابل توجهی داشته باشد

کلم پیچ

ماده مغذی کلم پیچ ممکن است مزایای شناختی قابل توجهی داشته باشد

محققان دریافته اند که لوتئین، یک ماده مغذی و رنگدانه ارگانیک موجود در کلم پیچ، اسفناج، آووکادو و تخم مرغ، ممکن است در جوانسازی عملکردهای شناختی موثر باشد.

فواید سلامتی غذاهای سبز رنگ، مانند کلم پیچ، اسفناج و سایر سبزیجات برگ دار، مدت هاست که توسط متخصصان تغذیه مورد بحث قرار گرفته است.

اهمیت لوتئین (یک ماده مغذی و رنگدانه ارگانیک یا کاروتنوئید که در طیف وسیعی از غذاها از جمله کلم پیچ، هویج و حتی تخم مرغ یافت می شود) اغلب توسط متخصصان در مطالعات اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

تحقیقات جدید، یکی دیگر از مزایای سلامتی لوتئین که توانایی مقابله با پیری شناختی را نشان داده است.

محققان از این فرض شروع کردند که پیری شناختی زودتر از آنچه انتظار می رود در زندگی آشکار می شود.

با بالا رفتن سن افراد، نوعی زوال را تجربه می کنند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که این فرآیند می تواند زودتر از حد انتظار شروع شود. شما حتی می‌توانید در دهه 30 شروع به مشاهده برخی تفاوت‌ها کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، محققان 60 شرکت‌کننده بزرگسال بین 25 تا 45 سال را انتخاب کردند تا بررسی کنند که آیا مصرف لوتئین می‌تواند بر شناخت تأثیر بگذارد یا نه.

محققان توضیح می دهند که لوتئین یک ماده طبیعی است که نمی تواند در بدن انسان سنتز شود. به همین دلیل است که باید از غذاهایی که آن را سنتز می کنند، مانند کلم پیچ و سایر سبزیجات برگ سبز، یا از طریق مکمل های غذایی جذب شود.

اگر لوتئین می‌تواند از زوال محافظت کند، باید مردم را تشویق کنیم که در مرحله‌ای از زندگی‌شان از غذاهای غنی از لوتئین استفاده کنند که بیشترین فایده را دارد.

 

لوتئین بیشتر عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

محققان سطح لوتئین را در چشم شرکت‌کنندگان با درخواست از آنها برای پاسخ به محرک‌های نور سوسو اندازه‌گیری کردند.

فعالیت عصبی در مغز شرکت‌کنندگان توسط الکترودهای متصل به پوست سر ارزیابی شد، زیرا هر شرکت‌کننده برای آزمایش توجه انتخابی، بازداری توجه (توانایی نادیده گرفتن محرک‌های نامربوط)یا بازداری پاسخ(توانایی سرکوب تکانه‌های نامناسب)، وظیفه‌ی تمرین مرتبط با توجه را داشت.

محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که سطوح بالاتری از لوتئین را نشان دادند، از نظر شناختی بیشتر به افراد جوان‌تر شبیه بودند تا افراد هم‌سن و سال با سطوح پایین‌تر لوتئین.

امضای عصبی-الکتریکی شرکت‌کنندگان مسن‌تر با سطوح بالاتر لوتئین بسیار بیشتر شبیه همتایان جوان‌ترشان بود تا همسالانشان که لوتئین کمتری داشتند. به نظر می رسد که لوتئین نقش محافظتی دارد، زیرا داده ها نشان می دهد که افرادی که لوتئین بیشتری داشتند می توانستند منابع شناختی بیشتری را برای تکمیل این کار درگیر کنند.

پس از این مطالعه، محققان به دنبال درک بهتری از این هستند که چگونه مصرف بیشتر لوتئین ممکن است بر سطح کاروتنوئید انباشته شده در شبکیه چشم تأثیر بگذارد و سطح لوتئین تا چه حد بر ظرفیت شناختی تأثیر می گذارد.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی