۳۰ درصد مصرف نمک کشور از تولیدات غیر مجاز است

نمک

رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: نمک‌های غیر مجاز علاوه به اینکه ید ندارند و عامل افزایش بیماری گواتر هستند، حاوی فلزات سنگین از قبیل سرب و کادمیوم هستند که صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد می‌کند.

حسین رستگار در گفت و گو با فارس افزود: ما در آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و داروی وزارت بهداشت همه نمک های مجوزدار را بررسی کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم ۱۰۰ درصد تولیدات نمک مجوزدار که آرم سازمان غذا و دارو و شماره مجوز تولید را دارند، مشکلی ندارند و استاندارد هستند.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو بر این نمکها نظارت دارد و کارخانه های آنها و منابع تولید نمک این مراکز تحت کنترل هستند و اگر هم مشکلی گزارش شود بلافاصله به کارخانه و محل تولید مراجعه شده و کنترل می‌شوند.

رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:‌ مسئله نگران کننده تولید نمکهای غیر مجاز در مراکز ناشناخته است، اغلب این نمک ها حاوی مواد آلوده و فلزات سنگین و سمی از قبیل سرب، کادمیوم و در مواردی آرسنیک هستند، ضمن اینکه این نمک های غیر مجاز ید ندارند و مصرف آنها می‌تواند به گسترش بیماری گواتر دامن بزند.

رستگار در پاسخ به این پرسش فارس که چه حجمی از بازار نمک کشور در اختیار نمک های غیر مجاز است،‌گفت: آمار دقیقی نداریم اما کمتر از ۳۰ درصد نیست، نمک های غیر مجاز چون ارزانتر هستند در بسیاری از رستورانها در پخت غذا و برنج استفاد می‌شوند و حتی بسیاری از نمک هایی که با بسته بندی زرد رنگ به عنوان نذری توضیح می‌شود از همین نمکهای آلوده و غیر مجاز هستند.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای جلوگیری از این مسئله باید به مردم آگاهی داده شود که از نمکهای مجوزدار استفاده کنند، ضمن اینکه باید با هماهنگی سازمان غذا و دارو، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه برخورد جدی‌تری با متخلفانی که نمک های غیر مجاز توزیع می‌کنند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، صورت گیرد.

وی گفت:‌ مصرف نمک های غیر مجاز دو آسیب جدی به سلامت مردم وارد می کنند،‌اول اینکه می‌توانند به بازگشت شیوع بیماری گواتر در کشور دامن بزنند، دوم اینکه تجمع فلزات سنگین آنها در بدن مردم به بافتهای بدن ثصدمات جدی و جبران ناپذیر وارد می‌کند و در بلندمدت عامل بسیاری از بیماری های مزمن است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی