کاهش التهاب مزمن با مصرف مکمل های ویتامین D

ویتامین دی

کاهش التهاب مزمن با مصرف مکمل های ویتامین D

مطالعات نشان می دهند مکمل های ویتامین D ممکن است به کاهش التهاب مزمن کمک کند

التهاب سیستماتیک درجه پایین با انتشار طولانی مدت مولکول های التهابی مشخص می شود و به شرایط مختلف سلامت مرتبط است. در حالی که ویتامین D به طور کلاسیک برای تنظیم سطح کلسیم شناخته شده است، مطالعات اخیر نشان داده است که ممکن است در تعدیل پاسخ التهابی بدن نیز نقش داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات غلظت ویتامین D در خون را با سطوح پروتئین واکنشی C  (CRP)، که یک نشانگر زیستی التهابی است، مرتبط کرده است.

با این حال، همانطور که در کارآزمایی‌ها نشان داده شده است، مشخص نیست که آیا سطوح پایین ویتامین D باعث افزایش سطح CRP  می‌شود یا خیر.

 

اخیراً، محققان شواهدی را بررسی کردند که آیا سطوح ویتامین D بر سطح CRP تأثیر می گذارد یا خیر؟

محققان ارتباط مستقیمی بین سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالاتر CRP را گزارش کردند. آنها می گویند که یافته های آنها می تواند نشانگر زیستی مهمی برای شناسایی افراد در معرض خطر بیماری های التهابی ارائه دهد.

نویسنده این مقاله گفت: شواهد روزافزونی وجود دارد که بهبود وضعیت ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی از جمله دیابت نوع 1، مولتیپل اسکلروزیس و سایر اختلالات التهابی مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: “این موضوع همچنین با مشاهدات اخیر کارآزمایی مطابق است و آن دسته از بزرگسالانی که روزانه 2000 واحد بین المللی ویتامین D3 تا 5 سال مصرف می کنند، در مقایسه با گروه دارونما، خطر ابتلا به تمام اختلالات خود ایمنی را 22 درصد کاهش می دهند.”

 

ویتامین D کم، التهاب بیشتر

برای این مطالعه، محققان داده‌های 294970 فرد غیر مرتبط با اصل و نسب سفید-بریتانیایی را از Biobank  بریتانیا مورد بررسی قرار دادند.

داده های بهداشتی شامل سطوح سرمی 25-هیدروکسی ویتامین D- یک معیار استاندارد از ویتامین D- و غلظت CRP در کنار داده های ژنتیکی بود.

میانگین غلظت 25-هیدروکسی ویتامین D  50 نانومول در لیتر بود، در حالی که 7/11 درصد غلظت‌هایی زیر آستانه کمبود معادل 25 نانومول در لیتر داشتند.

شرکت کنندگان همچنین پرسشنامه هایی را تکمیل کردند که اطلاعاتی در مورد سلامت و سبک زندگی آنها ارائه می کرد.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، محققان در میان شرکت‌کنندگان دریافتند، تنها افرادی که کمبود ویتامین D داشتند، سطح CRP بالایی داشتند. آنها همچنین دریافتند که افزایش سطح ویتامین D در بیماران مبتلا به کمبود ممکن است به کاهش شدت التهاب کمک کند. محققان خاطرنشان کردند که این نشان می دهد اصلاح کمبود ویتامین D ممکن است التهاب درجه پایین را کاهش دهد و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با التهاب را کاهش دهد.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که به نظر نمی رسد غلظت CRP پیش بینی شده ژنتیکی بر سطوح ویتامین D در هر دو تجزیه و تحلیل آماری خطی و غیر خطی تأثیر بگذارد.

 

چگونه سطوح ویتامین D ممکن است بر سطوح التهاب تأثیر بگذارد؟

در آزمایش‌های سلولی و حیوانی، ویتامین D هورمونی از تولید سیتوکین‌های التهابی مانند اینترلوکین 12 (IL-12) جلوگیری می‌کند.

در این مقاله، محققان خاطرنشان کردند که ویتامین D همچنین ممکن است تولید IL-10، یک سایتوکین ضد التهابی را افزایش دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که بهبود وضعیت ویتامین D در محدوده کمبود می تواند التهاب سیستمیک با درجه پایین را کاهش دهد و به طور بالقوه خطر بیماری های مرتبط با التهاب را کاهش دهد.

این مطالعه فقط اثرات ویتامین D بر CRP را بررسی کرده است و نمی‌توان از آن برای تأیید مکانیسم‌های زیربنایی این پیوند استفاده کرد و محدودیتی که می‌توانم در این مطالعه به آن اشاره کرد این است که التهاب منحصراً توسط سطوح CRP تعیین می‌شود که اگرچه یک نشانگر حساس است، اما یک نشانگر خاص نیست.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی