چگونه یک وعده غذایی پر چرب متابولیسم کبدی را تحت تاثیر قرار می دهد

در بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، چربی اضافی در کبد ذخیره می شود. توسط التهاب کبد مشخص شده، و به خصوص افراد چاق را تحت تاثیر قرار می دهد. NAFLD می تواند باعث زخم شدن کبد و آسیب دائمی آن شود و در بدترین حالت، می تواند به نارسایی کبد منجر شود.
NAFLD در درجه اول با افزایش تجمع چربی در کبد شناخته شده است، و این تجمع اغلب با مقاومت به انسولین همراه است، در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد.
اگر چه یک رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده با NAFLD مرتبط است، اما روشن نیست چگونه غذاهای چرب این تغییرات را در کبد آغاز می کنند.

به دلیل افزایش چاقی، پیش بینی می شود که کبد چرب غیر الکلی به یک دلیل شماره یک برای پیوند کبد در آینده نزدیک تبدیل می شود. NAFLD در حال حاضر رایج ترین بیماری مزمن کبدی است؛ و حدود 20-30 درصد از جمعیت غربی و 90 درصد از افراد چاق را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حال حاضر، دلیل این که چرا رژیم های غذایی پر چرب باعث NAFLD و اختلالات متابولیک می شوند در دست نیست. اما در یک مطالعه اخیر که در مجله Clinical Investigation منتشر شده است، مجموعه ای از عوامل دخیل در این تعامل در سطح مولکولی بررسی شده اند. محققان مرکز دیابت در آلمان، به بررسی چگونگی اثر مصرف چربی اشباع زیاد بر حساسیت به انسولین و سایر نشانه های سوخت و ساز بدن در انسان و موش پرداختند. در مجموع، 14 نفر لاغر و سالم در این مطالعه شرکت داشته اند. محققان یک مقدار از چربی (روغن نخل) معادل یک وعده غذایی غنی به شرکت کنندگان دادند. پس از غذا، متابولیسم کبدی هر فرد تجزیه و تحلیل شد. آنها مشابه همین کار را بر روی موش ها انجام دادند. افزایش فوری در تجمع چربی و تغییرات در متابولیسم کبدی مشاهده شد. این وعده غذایی تنها به افزایش تری گلیسرید، مقاومت به انسولین و افزایش گلوکاگون (هورمونی که سطح گلوکز را افزایش می دهد) در جریان خون منجر شد.
یافته ها نشان داد که:

حساسیت به انسولین بدن مجموع 25 درصد کاهش یافته است.
حساسیت به انسولین کبدی 15 درصد کاهش یافته است.
حساسیت به نسولین بافت چربی 34 درصد کاهش یافته است.
تری گلیسیرید کبد ( بخش اصلی چربی بدن در انسان و یک نشانگر برای بیماری های متابولیک و قلبی و عروقی) نیز 35 درصد افزایش یافت.
این مطالعه نشان می دهد که مصرف چربی های اشباع شده، زمینه را برای بیماری متابولیک با تأثیر بر متابولیسم کبدی و ذخیره سازی چربی فراهم می کند.
نتیجه گیری نویسندگان:
“مصرف چربی های اشباع شده به سرعت ذخیره سازی چربی، متابولیسم انرژی و مقاومت به انسولین کبدی را افزایش می دهد.
که با تنظیم بیان ژن و سیگنالینگ کبدی همراه است که ممکن است به پیشرفت NAFLD کمک کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی