چگونه میتوان جلوی بازگشت وزن کم شده را گرفت ؟

افزایش وزن

هدف ما این است که وزن به دست آمده را ثابت نگه داریم. این کار کمی مشکل و زمان بر است ، کم کردن وزن کار سختی است اما ثابت نگه داشتن وزنی که بعد از یک رژیم سخت به دست آمده به مراتب دشوارتر میباشد.

به افرادی که اضافه وزن دارند یا بیش از حد چاق هستند توصیه میشود که حداقل 10% از وزن شان را برای به دست آوردن سلامتی کم کنند ، البته این افراد حتماً باید دقت داشته باشند که وزن کم شده سریع برنگردد ، در ادامه چند توصیه مهم و کاربردی برای کمک به ثابت ماندن وزن ارائه میشود.

» فعالیت جسمی برای حفظ تناسب اندام شما ضروری است ؛ باید میان مصرف انرژی ( فعالیت جسمی ) و انرژی وارد شده به بدن ( تغذیه ) تعادل ایجاد کنید ، بیشتر اوقات فعالیت جسمی کافی نیست و مقدار مواد غذایی وارد شده به بدن نیز بیش از مقدار نیاز است.
بدون انجام فعالیت های جسمی و سوزاندن انرژی مشکل است که بتوان وزن را ثابت نگه داشت ، همچنین تنها با یک برنامه ورزشی هم کافی نیست، مهم است که این فعالیت به طور منظم انجام شود ، مانند نیم ساعت پیاده روی ، ژیمناستیک یا دوچرخه سواری با سرعت متعادل و …

باید بدانید که هرچه بیشتر تحرک داشته باشید در ثابت نگه داشتن وزن موفق تر خواهید بود ، ورزش کمک میکند تا تعادل انرژی در بدن برقرار شود ، فعالیت های قلبی و ریوی بهبود یابد و احتمال ابتلا به افسردگی ، دلسردی ، فرسودگی و … که یکی از دلایل پرخوری عصبی میباشد کاهش یابد.
» مقدار وعده های غذایی تان را کم کنید ، بهتر است از بشقاب های کوچک استفاده کنید ، این بشقاب ها باعث میشوند که احساس کنید غذای بیشتری خورده اید.

» هر روز 5 واحد میوه و سبزی بخورید.

» حتماً هر روز 3 وعده غذا بخورید ، البته شام باید سبک باشد.

» میزان کالری دریافتی را با حذف حداکثری چربی ها و الکل کم کنید ، چربی و الکل نه تنها کالری بسیار بالایی دارند بلکه باعث افزایش اشتها میشوند.

» کربوهیدرات های کامل را که در فیبرها و نان های سبوس دار به مقدار زیادی وجود دارند جزو الویت ها قرار دهید.

» در جشن ها نباید از غذا خوردن صرف نظر کنید اما باید با دقت در انتخاب غذا و کاهش مقدار آن ، میزان کالری دریافتی را مدیریت کنید ( به این منظور برای پیش غذا مواد خام و برای دسر میوه بخورید و از مواد غذایی دیگر به مقدار بسیار کمی استفاده کنید ) هرگونه زیاده روی باعث افزایش وزن در طول هفته خواهد شد.

» علت های ریزه خواری تان را پیدا کنید و از بین ببرید.

ثابت نگه داشتن وزن مختص به چند روز و چند هفته نیست بلکه تمام طول یک زندگی سالم را در بر میگیرد و به همین علت است که باید سبک زندگی تان را به آهستگی با ویژگی های طبیعی بدن مطابقت دهید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی