ارتباط بین فولات پایین خون با افزایش زوال عقل و خطر مرگ در افراد مسن

آلزایمر

ارتباط بین فولات پایین خون با افزایش زوال عقل و خطر مرگ در افراد مسن

تحقیقات نشان می دهد که سطوح پایین فولات (ویتامین B9) در خون ممکن است با افزایش خطر زوال عقل و مرگ به هر دلیلی در افراد مسن مرتبط باشد

به گفته محققان، سطح فولات خون باید به طور معمول کنترل شود و کمبود آن در سنین بالاتر اصلاح شود، به‌ویژه با توجه به این که سطوح فولات خون با افزایش سن کاهش می‌یابد، به گفته محققان، از هر 5 فرد مسن 1 نفر به کمبود فولات مبتلا هستند.

شواهد تا به امروز نشان می دهد که کمبود فولات بر شناخت و سیگنال های عصبی در مغز تأثیر می گذارد و آن را به یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل بعدی تبدیل می کند.

محققان از سوابق پزشکی 27188 نفر استفاده کردند. همه شرکت کنندگان بین 60 تا 75 سال سن داشتند و حداقل به مدت 10 سال قبل از شروع بررسی فولات خون در سال 2013، هیچ زوال عقلی از قبل نداشتند. سوابق آنها برای تشخیص زوال عقل یا مرگ تا پایان سال 2017 بررسی می شد. حدود 3418 (کمتر از 13٪) شرکت‌کننده کمبود فولات داشتند که به عنوان سطوح زیر 4.4 نانوگرم در میلی‌لیتر تعریف می‌شود. کمبود فولات با افزایش قابل توجهی خطر زوال عقل و مرگ به هر دلیلی مرتبط بود.

پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار، از جمله دیابت، افسردگی، زوال شناختی، کمبود ویتامین B12، سیگار کشیدن و استفاده از مکمل‌های اسید فولیک، کمبود فولات 68 درصد بیشتر با احتمال ابتلا به زوال عقل و تقریباً 3 برابر بیشتر بود.

اما این احتمال وجود دارد که کمبود فولات ممکن است بر سطوح هموسیستئین و در نتیجه خطر عروقی زوال عقل، و/یا به خطر انداختن ترمیم DNA نورون‌ها، آسیب‌پذیر کردن آنها در برابر آسیب اکسیداتیو، که به نوبه خود ممکن است پیری و آسیب سلول‌های مغز را تسریع کند، تأثیر بگذارد.

محققان نتیجه گرفتند: “غلظت سرمی فولات ممکن است به عنوان یک نشانگر زیستی مورد استفاده برای اصلاح خطرات زوال عقل و مرگ و میر در سنین بالا عمل کند.” و افزودند که افراد مسن باید به طور معمول از نظر کمبود فولات غربالگری شوند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی