چاقی و مشکلات متابولیسمی

چاقی

محققان به تازگی به این نتیجه رسیده اند که در برخی از افراد چاق تغییرات متابولیک که معمولاً با دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است، دیده نمی شود. این نشان می دهد که برخی از افراد چاق ممکن است در هنگام افزایش وزن از ابتلاء به این ناهنجاری های متابولیک در امان باشند.
در یک مطالعه 20 نفر فرد چاق انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که حدوداً 7 کیلوگرم وزن در عرض چند ماه به وزنشان اضافه کنند. در این میان میزان قند خون و چربی کبد شرکت کنندگان نیز بطور مرتب مورد اندازه گیری قرار می گرفت.
محققان مشاهده کردند که وضعیت متابولیکی شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه در محدوده نرمال بوده است و پس از افزایش وزن در این دوره نیز نرمال باقی مانده است. اما در افراد چاقی که وضعیت متابولیکی بدن آنها از ابتدا غیر طبیعی بوده است، این  اضافه وزن باعث بدتر شدن وضعیت متابولیکی آنها شده است. بطوریکه، حدود 25 درصد از افراد چاق عوارض متابولیک نداشتند و سوخت و ساز طبیعی بدن این افراد حتی پس از به دست آوردن وزن اضافی نیز طبیعی باقی مانده است.
بنابراین برخی از افراد چاق دچار عوارض متابولیک ناشی از افزایش وزن نمی شوند ولی برخی دیگر از افراد مستعد افزایش این قبیل مشکلات هستند. بطور کلی دانشمندان بر این باورند که ژنتیک، داشتن رژیم غذایی مناسب، شیوه زندگی، فعالیت فیزیکی و  سلامت عاطفی از جمله عواملی هستند که در پیشگیری از ابتلاء به چاقی و بروز مشکلات متابولیک تاثیر گذار بوده و در نهایت می توانند از گسترش بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی