هشدارهای بدن برای اختلالات روحی

اختلالات روحی

گاهی اوقات افسردگی خود را با علایمی در بدن بروز می دهد که در این مطلب به انواع این نشانه ها اشاره می کنیم.

احساس درد و افسردگی به هم مرتبطند. زندگی با درد مکرر می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد و افسردگی به خودی خود ممکن است حس درد را به وجود آورد؛ چرا که هر دو این شرایط بر ناقلین شیمیایی در مغز مؤثر هستند. احتمال پیشرفت دردهای مداوم در افراد افسرده 3 برابر بیشتر است.

کوثر خانبابایی کارشناس تغذیه  نوشت: بسیاری از ما افسردگی را نوعی بیماری روحی می دانیم ولی در این اختلال جسم نیز به مانند ذهن و روان ما می تواند درگیر شود و علائمی را بروز دهد که معمولا” برای فرد بسیار آزاردهنده است.
اختلالات خواب: معمولا” در افراد مبتلا به افسردگی سخت به خواب رفتن یا خواب ماندن گزارش می شود ولی برای برخی دیگر پرخوابی آزاردهنده است.
درد قفسه سینه: درد قفسه سینه می تواند علامتی از مشکلات قلبی، ریوی، گوارشی و.. باشد. لازم است با پزشک معالجتان راجع به علل احتمالی این نوع درد مشورت کنید. لیکن در صورتی که علل رایج و خطرناک این نوع درد در فرد بررسی شود و علت جسمانی برای آن یافت نشود می توان نتیجه گیری کرد که این نوع درد می تواند ریشه عصبی و خصوصا” افسردگی داشته باشد.
خستگی و بی حالی مفرط: اگر با وجود استراحت و خواب کافی خستگی تان رفع نمی شود و انرژی برای انجام کارهای روزمره تان ندارید احتمالا” علامتی از افسردگی را در خود دارید. براساس مطالعات افراد افسرده 4 برابر بیشتر از افراد سالم احتمال خستگی های غیرقابل توجیه دارند و در مقابل افراد با خستگی و بی حالی 3 برابر بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.
دردهای ماهیچه ای و مفصلی: احساس درد و افسردگی به هم مرتبطند. زندگی با درد مکرر می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد و افسردگی به خودی خود ممکن است حس درد را به وجود آورد؛ چرا که هر دو این شرایط بر ناقلین شیمیایی در مغز مؤثر هستند. احتمال پیشرفت دردهای مداوم در افراد افسرده 3 برابر بیشتر است.
مشکلات گوارشی:
مغز و سیستم هاضمه ی ما به شکل قدرتمندی به هم مرتبطند. به همین علت است که بسیاری از ما دل درد یا تهوع را در زمان استرس و نگرانی تجربه می کنیم. افسردگی می تواند دلیلی بر علائمی نظیر تهوع، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست باشد.
سردرد: افراد افسرده اغلب از سردرد گله مند هستند. در مطالعه ای محققان دریافتند با افسردگی شدید 3 برابر احتمال میگرن بالا می رود و افراد مبتلا به میگرن 5 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.
تغییرات اشتها و وزن: برخی مبتلایان به افسردگی اشتهایی برای غذاخوردن ندارند و در مقابل برخی دیگر نمی توانند از خوردن دست بکشند و غذا خوردن احساس تنش و ناکامی را در آنها کاهش می دهد. افسردگی با اختلالاتی نظیر بولیمیا، آنورکسیا و بیش خواری مرتبط است و این ارتباط در زنان به شکل قوی تری خود را نشان می دهد. با وجود این ارتباطات وزن بیماران ممکن است افزایش یا کاهش پیدا کند.
اضطراب و ناآرامی: زودخشمی و بی قراری احتمالا” به دلیل مشکلات خواب یا دیگر مسائل مربوط به افسردگی به وجود می آید. افسردگی گرایش فرد را به مشروبات الکلی یا سوء مصرف مواد بالا برده و آنها نیز به طبع به تحریک پذیری و ناآرامی را در فرد دامن می زند.
مشکلات جنسی: در افراد افسرده معمولا” تمایل به برقراری رابطه جنسی کاهش می یابد. افسردگی های شدید خصوصا” روی عمل جنسی فرد اثر می گذارد. برخی داروهای ضد افسردگی نیز می توانند عملکرد جنسی فرد را تحت تأثیر قرار داده و آن را با مشکل مواجه سازند.
کاهش تحرک و فعالیت: تحقیقات نشان می دهند داشتن برنامه جسمانی منظم نه تنها اندامتان را متناسب تر می سازد بلکه ناقلین شیمیایی را در مغز آزاد می سازد که احساس نشاط ایجاد کرده و حساسیت به درد را کاهش می دهند. هر چند ورزش افسردگی را درمان نمی کند لیکن با گذر زمان می تواند به فروکش کردن علائم آن کمک کند. اگر از افسردگی رنج می برید احتمالا” برای ورزش و فعالیت انرژی و انگیزه کافی را درخود نمی یابید اما به یاد داشته باشید که ورزش می تواند انرژی تان را بیشتر کرده، احساس خستگی و رخوت را کاهش داده و به خواب بهترتان کمک کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی