معکوس نمودن سندرم متابولیک با رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای

برای اشخاصی که  به سندرم متابولیک دچار هستند یک رژیم غذایی مدیترانه ای که از روغن زیتون  یا دانه های سالم تشکیل شده می تواند به معکوس نمودن این بیماری کمک کند. پژوهشهای این تحقیق بالینی در مجله Canadian Medical Association Journal  چاپ شد.

حدود 25 درصد از بالغین در سراسر دنیا به سندرم متابولیک مبتلا می باشند. مشخصه ی این سندرم وجود 3 فاکتور ( یا بیشتر) از جمله بزرگ بودن اندازه ی کمر، بالا بودن فشارخون، کم بودن مقدار کلسترول خوب یا کلسترول HDL، بالا بودن مقدار تری گلیسرید و بالا بودن غلظت قندخون است که می تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی و مرگ و میر را افزایش دهد.

محققان اسپانیایی اطلاعات بدست آمده از تحقیق تصادفی کنترل دار PREDIMED  که در آن زنان و مردان 55 تا 80 ساله ی در معرض خطر زیاد بیماریهای قلبی شرکت داشتند را آنالیز کردند. شرکت کنندگان بطور تصادفی در یکی از این سه گروه رژیم غذایی ثبت نام شدند:

·        رژیم مدیترانه ای همراه با روغن زیتون فرابکر

·        رژیم مدیترانه ای همراه با آجیل های مغذی (nats)

·        یک رژیم غذایی کم چرب به عنوان گروه کنترل

پس از تجزیه و تحلیل های ثانویه، محققان به بررسی تأثیرات دراز مدت رژیم مدیترانه ای بر سندرم متابولیک در 5801 فرد پرداختند. تقریبا 64درصد (3707 نفر) از شرکت کنندگان درشروع این تحقیق به سندرم متابولیک مبتلا بودند.

پس از یک دوره ی پیگیری که به طور متوسط 4.8  سال بطول انجامید، محققان دریافتند مقدار چاقی مرکزی و قندخون افرادیکه تحت رژیم مدیترانه ای در دو گروه اول قرار داشتند، کاهش یافته است و در 958 نفر از آنان (28.2درصد) هیچیک از معیارهای سندرم متابولیک مشاهده نمی شود.

در این تحقیق بزرگ بالینی تصادفی که بروی افراد درمعرض خطر زیاد بیماریهای قلبی عروقی در چند مرکز علمی در دنیا انجام شد مشخص گردید رژیم مدیترانه ای همراه با روغن زیتون فرابکر با افزایش کمتر شیوع سندرم متابولیک در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب همراه است. از آنجائیکه تفاوتی بین مقدار کاهش وزن یا مصرف انرژی بین گروه ها وجود نداشت تغییرات مشاهده شده با تفاوت، در الگوی تغذیه ای افراد مرتبط است. بنظر نمی رسد رژیم های مدیترانه ای تأثیری بر تعداد موارد جدید ابتلا به سندرم متابولیک داشته باشد که این موضوع با یافته های تحقیقات قبلی مغایرت دارد. در این تحقیقات مشخص گردید رژیم های مدیترانه ای همراه با روغن زیتون فرابکر یا آجیل ها با کاهش شیوع سندرم متابولیک در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب همراه نمی باشد اما هر دو رژیم موجب افزایش چشمگیر معکوس شدن سندرم متابولیک و برطرف شدن شاخصهای این بیماری در میان افراد مبتلا به این وضعیت می شوند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی