مزایا و عوارض روی یا زینک برای سلامتی چیست؟

روی یا زینک

روی یک ماده معدنی است که از بسیاری جهات برای بدن مهم است. روی سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد، به بهبود زخم ها کمک می کند و از رشد طبیعی حمایت می کند.

کمبود روی اغلب در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. کمبود روی در ایالات متحده نادر است، زیرا بیشتر رژیم‌های غذایی بیش از مقدار مجاز رژیم غذایی توصیه شده را تامین می‌کنند.

 

چرا مردم روی مصرف می کنند؟

روی تبدیل به یک درمان محبوب برای سرماخوردگی شده است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که قرص‌های روی ممکن است مدت سرماخوردگی را شاید تا یک روز یا بیشتر کاهش دهند و ممکن است تعداد عفونت‌های تنفسی فوقانی را کاهش دهند.

روی به مبارزه با عفونت و بهبود زخم ها کمک می کند. با این حال، اگر در حال حاضر روی به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت کرده اید، مشخص نیست که دریافت حتی بیشتر – از مکمل ها – مزایایی دارد.

روی موضعی برای درمان بثورات پوشک و تحریکات پوستی استفاده می شود. همچنین نشان داده شده است که روی به درمان زخم، ADHD، آکنه، کم خونی سلول داسی شکل و سایر شرایط کمک می کند.

علاوه بر این، روی نیز به عنوان درمانی برای تبخال، کلسترول بالا، آرتریت روماتوئید، HIV و غیره مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، شواهد سودمندی روی برای این شرایط قطعی نیست.

روی ممکن است بخشی از یک درمان موثر برای دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن باشد، اما به اثبات بیشتری نیاز است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است مکمل های روی را برای افرادی که کمبود روی دارند توصیه کنند. گیاهخواران سختگیر، مصرف کنندگان الکل و افرادی که رژیم غذایی نامناسبی دارند بیشتر در معرض خطر کمبود روی هستند. کسانی که مشکلات گوارشی خاصی مانند بیماری کرون دارند نیز همینطور هستند.

 

چه مقدار روی باید مصرف کرد؟

مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) شامل روی است که هم از غذایی که می خورید و هم از مکمل هایی که مصرف می کنید.

دسته بندی: مقدار توصیه شده غذایی (RDA) روی

فرزندان

7 ماه تا 3 سال: 3 میلی گرم در روز

4-8 سال: 5 میلی گرم در روز

9-13 سال: 8 میلی گرم در روز

زنان

14-18 سال: 9 میلی گرم در روز

19 سال به بالا: 8 میلی گرم در روز

زنان حامله

14-18 سال: 12 میلی گرم در روز

19 سال و بالاتر: 11 میلی گرم در روز

زنان شیر ده

14-18 سال: 13 میلی گرم در روز

19 سال و بالاتر: 12 میلی گرم در روز

مردها

14 سال به بالا: 11 میلی گرم در روز

سطح مصرف بالای قابل تحمل (UL) مکمل بالاترین مقداری است که بیشتر افراد می توانند با خیال راحت مصرف کنند. هرگز بیش از این مصرف نکنید، مگر اینکه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما این را بگوید. به خاطر داشته باشید که این حد بالا شامل رویی است که از غذاها و مکمل ها دریافت می کنید.

دسته بندی

(کودکان و بزرگسالان):  سطح بالای مصرف قابل تحمل (UL) روی

0-6 ماهگی: 4 میلی گرم در روز

7-12 ماه: 5 میلی گرم در روز

1-3 سال: 7 میلی گرم در روز

4-8 سال: 12 میلی گرم در روز

9-13 سال: 23 میلی گرم در روز

14-18 سال: 34 میلی گرم در روز

19 سال به بالا: 40 میلی گرم در روز

برای جلوگیری از تحریک معده، روی را با غذا مصرف کنید. برای سرماخوردگی، قرص های روی معمولاً هر 2 تا 3 ساعت در عرض 48 ساعت از شروع علائم مصرف می شود. سپس پاستیل روی را هر 2 تا 3 ساعت در حالت بیداری مصرف کنید تا علائم برطرف شوند. مکمل های روی به صورت قرص و مایع وجود دارد.

زینک
زینک

آیا می توانید روی را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟

منابع غذایی خوب روی عبارتند از:

گوشت قرمز

طیور

صدف

غلات غنی شده

غلات کامل

لوبیا و آجیل

 

خطرات مصرف روی چیست؟

اثرات جانبی

مکمل های روی می توانند معده و دهان را تحریک کنند. قرص های روی می توانند حس بویایی و چشایی شما را برای چند روز تغییر دهند. در صورت مصرف طولانی مدت، قرص های روی ممکن است سطح مس را در بدن کاهش دهد. اسپری بینی روی با از دست دادن بویایی همراه است که ممکن است دائمی باشد.

فعل و انفعالات.

روی ممکن است با برخی داروها مانند قرص های ضد بارداری و برخی آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد. روی همچنین می تواند با مکمل های دیگر مانند کلسیم، منیزیم، مس و آهن تداخل داشته باشد. اگر دارو یا مکمل های روزانه مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد مصرف روی سوال کنید.

خطرات افرادی که به روی حساسیت دارند، HIV دارند یا مبتلا به هموکروماتوز هستند، نباید بدون مشورت با پزشک خود مکمل روی مصرف کنند. روی بیش از حد می تواند باعث تب، سرفه، حالت تهوع، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، عدم تعادل مواد معدنی، تغییرات کلسترول و مشکلات دیگر شود. در زنان باردار، دوزهای بالا ممکن است به جنین آسیب برساند.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی